Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy żywienia człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów : biochemia, chemia żywnośći, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności , ogólna technologia żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywnieniowych czlowieka. |
C-2 | Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywnośći. | 1 |
T-L-2 | Metody oceny wielkości spożycia składników odżywczych. | 2 |
T-L-3 | Zapotrzebowanie energetyczne organizmu. | 1 |
T-L-4 | Normy żywienia. | 1 |
T-L-5 | Białka- funkcje, wartość odżywcza, źródła w żywieniu. | 2 |
T-L-6 | Równowaga kwasowo-zasadowa o wodno-elektrolotowa. | 1 |
T-L-7 | Analiza spożycia witamin w dietach studentów. | 2 |
T-L-8 | Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakośći żywieniowej INQ. Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
T-L-9 | Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. | 1 |
T-L-10 | Suplementacja diety i żywność wzbogacana w żywieniu człowieka. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans energetyczny organizmu człowieka. | 2 |
T-W-2 | Występowanie białek w żywności. | 2 |
T-W-3 | Występowanie węglowodanów w żywności. | 2 |
T-W-4 | Występowanie tłuszczów w żywności. | 2 |
T-W-5 | Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie. | 2 |
T-W-6 | Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, tola , nadmiari niedobory , źródła w żywności. | 2 |
T-W-7 | Makro i mikroelementy: rola, nadmiar, niedobory, źródła w żywności. | 2 |
T-W-8 | Stan odżywienia. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć labolatoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury. | 20 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egazminu. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym. |
M-5 | Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bierzące zliczenie ćwiczeń teoretycznie w formie pisemnej bądż ustnej. |
S-2 | Ocena formująca: Oceba praktycznego wykonywania ćwczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Egazmiin końcowy z przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_C7_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety. | TZiZu_2A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_C7_U01 Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-8 | M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_C7_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZiZu_2A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-8 | M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_C7_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka człowieka i praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_C7_U01 Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy. | |
3,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_C7_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., HryniewieckiL., Żywienie człowieka . Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2008
- Peckenpaugh N., J/ tłum. Gajewsja D., Podstawy Żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban& Partner, Wrocław, 2010
- Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., Normy żywienia człowieka . Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, PZWL, Warszawa, 2008, normy nowelizacja 2012
Literatura dodatkowa
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka zdrowego a zdrowie publiczne. T3, PWN, Warszawa, 2009
- Gertig H., Przesławski J., Bromatologia: zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
- Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej żywnośći., PZWL, Warszawa, 2006
- Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E., Album fotografii produktów i potraw, IŻŻ, Warszawa, 2000