Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Technologia produktów cukierniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia produktów cukierniczych | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie technologii wytwarzania różnych produktów cukierniczych, znajomość ich właściwości funkcjonalnych i żywieniowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Surowce do produkcji wyrobów cukierniczych – charakterystyka | 2 |
T-L-2 | Własności reologiczne czekolady w zależności od rodzaju i zawartości tłuszczu oraz ilości kakao | 2 |
T-L-3 | Znaczenie procesu temperowania czekolady | 2 |
T-L-4 | Technologia produkcji cukierków typu toffi | 2 |
T-L-5 | Technologia produkcji karmelków | 2 |
T-L-6 | Substancje słodzące – wpływ na smak i konsystencję gotowego produktu na przykładzie mas cukierniczych | 2 |
T-L-7 | Batony typu muesli | 2 |
T-L-8 | Wyroby wschodnie - chałwa sezamowa i słonecznikowa | 3 |
T-L-9 | Wyroby piankowe czekoladowane | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rynek produktów cukierniczych, trendy. Podział produktów cukierniczych. | 1 |
T-W-2 | Surowce podstawowe i dodatkowe stosowane w technologii cukierniczej | 1 |
T-W-3 | Wartość odżywcza i energetyczna, specyficzne właściwości wyrobów cukierniczych. | 1 |
T-W-4 | Technologia produkcji kakao i czekolady | 2 |
T-W-5 | Technologia produkcji wyrobów czekoladowanych | 1 |
T-W-6 | Technologia produkcji karmelków, drażetek, pomadek | 2 |
T-W-7 | Technologia wyrobów żelatynowych | 1 |
T-W-8 | Technologia wafli nadziewanych, konfekcjonowanych | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | opracowanie wyników z laboratorium | 2 |
A-L-3 | czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-L-4 | przygotowanie się do kolokwium | 4 |
A-L-5 | praca z nauczycielem - konsultacje (nieobowiązkowo) | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminu | 14 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem (nieobowiązkowe) | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_Gr2-6tibz_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat surowców stosowantych w produkcji wyrobów cukierniczych, cech fizykochemicznych oraz wartości odżywczej surowców i gotowych produktów. | TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_Gr2-6tibz_U01 Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych, pracując samodzielnie i w zespole, potrafi realizować zlecone zadania, potrafi opracować i realizować harmonogram pracy | TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U14 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-9, T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-5 | M-2 | S-1 |
TZiZu_2A_Gr2-6tibz_U02 Potrafi opracować procedury produkcji wyrobów cukierniczych, uwględniając zależność między warunkami produkcji a jakością gotowych produktów, potrafi zastosować nowe metody uszlachetniania produktów cukierniczych. | TZiZu_2A_U06, TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U13 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_Gr2-6tibz_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę przekazania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących wartości nowoczesnych produktów cukierniczych. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołu oraz konieczności dokształcania i poszerzania wiedzy. | TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-4, T-W-7, T-L-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-L-2, T-W-6, T-L-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_Gr2-6tibz_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat surowców stosowantych w produkcji wyrobów cukierniczych, cech fizykochemicznych oraz wartości odżywczej surowców i gotowych produktów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat surowców stosowanych do produkcji wyrobów cukierniczych, rozumie zależności między użytymi surowcami a jakością otrzymanych produktów, zna ich wartość odżywczą, ale robi pewne błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_Gr2-6tibz_U01 Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych, pracując samodzielnie i w zespole, potrafi realizować zlecone zadania, potrafi opracować i realizować harmonogram pracy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi realizować zlecone zadania samodzielnie i w zespole, potrafi poszukiwać informacji źródłowych oraz interpretować otrzymane wyniki, może jednak popełniać pewne błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_Gr2-6tibz_U02 Potrafi opracować procedury produkcji wyrobów cukierniczych, uwględniając zależność między warunkami produkcji a jakością gotowych produktów, potrafi zastosować nowe metody uszlachetniania produktów cukierniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować procedury produkcji niektórych produktów cukierniczych, potrafi wykazać zależność między surowcami i otrzymanymi produktami, robi jednak pewne błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_Gr2-6tibz_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę przekazania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących wartości nowoczesnych produktów cukierniczych. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołu oraz konieczności dokształcania i poszerzania wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności pracę własną i zespołu, poszerza wiedzę, rozumie konieczność przekazywania społeczeństwu informacji na temat produktów cukierniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ambroziak Z., Produkcja piekarsko-ciastkarska. Część 2., WSiP, Warszawa
- Kaźmierczak M., Technologie w produkcji cukierniczej. Cz. 1., Wyd. Rea, Warszawa, 2011
- Kaźmierczak M., Technologie w produkcji cukierniczej. Cz. 2., Wyd. Rea, Warszawa, 2011
- Kocierz K., Technika w produkcji cukierniczej., Wyd. Rea, Warszawa
- Wyczański S., Cukiernictwo., WSiP, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Beckett S. T., The Science of Chocolate, RSC Publishing, Cambridge, 2008
- Deschamps B., Deschaintre J.-C., Ciastkarstwo., Wyd. Rea, Warszawa, 2009
- Przegląd Piekarski i Cukierniczy, SIGMA NOT
- Cukiernictwo i Piekarstwo, ELAMED