Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Napędy elektryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napędy elektryczne | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka w zakresie szkoły średniej |
W-2 | Znajomość liczb zespolonych oraz funkcji trygonometrycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad bezpiecznej eksploatacji maszyn z napędami elektrycznymi |
C-2 | Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bezpieczeństwo ludzi i sprzetu | 2 |
T-A-2 | Projektowanie instalacji zasilającej | 2 |
T-A-3 | Dobór silnika asynchronicznego do wymagań maszyny roboczej | 4 |
T-A-4 | Zaliczenie | 1 |
T-A-5 | Dobór silnika prądu stałego do wymagań maszyny roboczej | 2 |
T-A-6 | Projektowanie napędów z przemiennikami częstotliwości i układami łagodnego startu | 2 |
T-A-7 | Układy sterowania | 1 |
T-A-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę | 2 |
T-L-2 | Badanie silnika pierścieniowego | 2 |
T-L-3 | Zaliczenie | 1 |
T-L-4 | Badanie właściwości ruchowych napędu z silnikiem obcowzbudnym prądu stałego oraz właściwości ruchowych napędu z silnikami asynchronicznymi: klatkowym i pierścieniowym. | 4 |
T-L-5 | Rozruch i hamowanie silnika asynchronicznego pierścieniowego i klatkowego | 2 |
T-L-6 | Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
T-L-8 | Analiza pracy układów zabezpieczających | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne wiadomości o budowie maszyn elektrycznych | 1 |
T-W-2 | Maszyny asynchroniczne | 4 |
T-W-3 | Maszyny synchroniczne | 2 |
T-W-4 | Maszyny prądu stałego | 2 |
T-W-5 | Podstawy napędu elektrycznego | 3 |
T-W-6 | Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie sie do zaliczeń | 4 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczeń | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika komputerowego |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem rzutnika komputerowego i tablicy |
M-3 | Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem silników elektrycznych oraz maszyn roboczych w skali rzeczywistej i modelowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne sprawdzenie wiadomości nabytych w trakcie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie umiejętności rozwiazywania zadań rachunkowych dotyczących doboru elementów instalacji napedowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń praktycznych w laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-01_W01 Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | O_1A_W12, O_1A_W16, O_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
O_1A_D2-01_W02 Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy | O_1A_W04, O_1A_W08, O_1A_W12, O_1A_W17, O_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-L-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-2 |
O_1A_D2-01_W03 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | O_1A_W05, O_1A_W10, O_1A_W12, O_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-01_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
O_1A_D2-01_U02 Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy | O_1A_U02, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
O_1A_D2-01_U03 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-01_W01 Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | 2,0 | Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu |
3,0 | Student zna podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów | |
3,5 | Student opanował wiedzy z wykładów w sposób wystarczający do bezpiecznej pracy z elektrycznymi układami napędowymi | |
4,0 | Student zna oprócz wiedzy z wykładów, wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury | |
4,5 | Student oprócz wiedzy wymaganej na ocenę 4,0 ma wiedzę dotyczącą nowoczesnych układów napędowych stosowanych w okrętownictwie | |
5,0 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej | |
O_1A_D2-01_W02 Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy | 2,0 | Student nie potrafi dokonąć analizy pracy elementów napędu elektrycznego |
3,0 | Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego | |
3,5 | Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. | |
4,0 | Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. Student potrafi dokonać analizy i syntezy zespołu napędowego. | |
4,5 | Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. Student potrafi dokonać analizy i syntezy zespołu napędowego. Potrafi dobrać przemiennik częstotliwości oraz układ łagodnego startu do wymagań napedu. | |
5,0 | Student potrafi przeanalizować pracę poszczególnych podzespołów napędu elektrycznego, oraz potrafi dokonać analizy pracy poszczególnych węzłów napędu. Student potrafi dokonać analizy i syntezy zespołu napędowego. Potrafi dobrać przemiennik częstotliwości oraz układy łagodnego startu do wymagań napedu. Student ma wiedzę pozwalającą na optymalizację układów napędowych. Zna wymagania Ustawy o efektywności energetycznej w zakresie silników napędowych. | |
O_1A_D2-01_W03 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | 2,0 | Student nie zna zasad bezpiecznej pracy z układami elektrycznymi |
3,0 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne | |
3,5 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. | |
4,0 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. | |
4,5 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. | |
5,0 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. Zna rodzaje i przeznaczenie przemienników częstotliwości i układów miękkiego startu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-01_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | 2,0 | Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu |
3,0 | Student umie zastosować w obliczeniach praktycznych podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów | |
3,5 | Student potrafi w obliczeniach, oprócz wiedzy z wykładów, zastosować wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury | |
4,0 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego | |
4,5 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego. Student potrafi dokonać analizy dowolnego napędu elektrycznego pod wzgledem zagrożeń dla mechanizmów i istot żywych | |
5,0 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej | |
O_1A_D2-01_U02 Student nabywa umiejętności projektowania układów napędowych i zasilających oraz bezpiecznej z nimi pracy | 2,0 | Student nie ma wiedzy przekazanej na wykładzie niezbednej do analizy układów napedowych |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. Student potrafi potrafi dokonać obliczeń układu napędowego do zadanych warunków pracy maszyny roboczej. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. Student potrafi potrafi dokonać obliczeń układu napędowego do zadanych warunków pracy maszyny roboczej. Potrafi przeprowadzić analizę istniejącej instalacji napędowej. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów poszczególnych elementów napedu elektrycznego z uwzględnieniem wpływu czynników zewnetrznych na instalację. Student potrafi potrafi dokonać obliczeń układu napędowego do zadanych warunków pracy maszyny roboczej. Potrafi przeprowadzić analizę istniejącej instalacji napędowej. Student potrafi dostosować instalację napędową do wymogów Ustawy o efektywności energetycznej w zakresie silników elektrycznych | |
O_1A_D2-01_U03 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elektryczności i układów elektrycznych. |
3,0 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej. | |
3,5 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej. | |
4,0 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej oraz zawiera wnioski. | |
4,5 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie danych odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń. | |
5,0 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie wymagań odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Potrafi dobrać parametry przemiennika częstotliwości lub układu miękkiego startu do wymagań silnika napedowego i maszyny roboczej. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń. |
Literatura podstawowa
- Latek Władysław, Teoria maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa
- Koziej E. Sochoń B, elektrotechnika i elektronika, PWN, Warszawa
- Tomczyk Jerzy, Modele dynamiczne elementów i układów napędów elektrycznych, WNT, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Polskie Normy, Sigma
- Materiały informacyjne producentów elementów sprzętu