Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne z aspektami ergonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne z aspektami ergonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>, Marek Ostrowski <mostrowski@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 45 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw projektowania architektonicznego, geometrii i materiałoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
C-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. Wytyczne funkcjonalno-programowe. Omówienie norm ergonomicznych oraz zasad analizy zasięgów rąk człowieka przy wykorzystaniu siatki ergonomicznej. Skompletowanie norm i materiałów wyjściowych do ćwiczeń.3
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10.3
T-P-3Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.3
T-P-4Ćwiczenia terenowe. Poruszanie się na wózku inwalidzkim wewnątrz i na zewnątrz budynku. Parametry sprzętu i przestrzeni ruchowej. Poruszanie się osób niewidomych. Omówienie doświadczeń i wniosków. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.3
T-P-5Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe.3
T-P-6Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne.3
T-P-7Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań.3
T-P-8Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne.3
T-P-9Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań.3
T-P-10Przegląd stanu zaawansowania. Korekty indywidualne opracowań.3
T-P-11Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne.3
T-P-12Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne.3
T-P-13Ćwiczenie klauzurowe. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu.3
T-P-14Propozycje rozwiązań korekcyjnych w zadaniu 2. Omówienie klauzury. Korekty indywidualne.3
T-P-15Prezentacja zadania 2. Oddanie i ocena opracowań.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach, praca projektowa45
A-P-2Przygotowanie materiałów wejściowych do projektu1
A-P-3Przyswojenie podstawowych norm ergonomicznych, zrozumienie metod analizy ergonomicznej2
A-P-4Wizja terenowa2
A-P-5Opracowanie graficzne projektów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Ćwiczenia klauzurowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu problemów ergonomicznych oraz omawianiu ich wyników
M-4Zajęcia terenowe z wykorzystaniem wózków inwalidzkich i innych sprzętów pomocniczych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych.
S-2Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-I/3_W01
zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych
AU_1A_W17, AU_1A_W04, AU_1A_W08C-2T-P-3, T-P-7, T-P-5, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-9M-1, M-2S-1, S-4
AU_1A_S1/A.1/11_W01
ma wiedzę o mozliwościach ludzkiego organizmu; zna podstwowe kategorie osób niepełnosprawnych oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i przestrzeni publicznych do ich potrzeb
AU_1A_W04, AU_1A_W17, AU_1A_W08C-3, C-2, C-1T-P-3, T-P-4, T-P-10, T-P-7, T-P-2, T-P-12, T-P-8, T-P-1, T-P-14, T-P-13, T-P-15, T-P-6, T-P-9, T-P-5, T-P-11M-2, M-4, M-3, M-1S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-I/3_U01
potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy
AU_1A_U19, AU_1A_U09, AU_1A_U12, AU_1A_U15C-2T-P-3, T-P-7, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-9M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-4
AU_1A_AS1-I/3_U02
potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all
AU_1A_U18, AU_1A_U09, AU_1A_U11C-3, C-1T-P-14, T-P-11, T-P-12, T-P-4M-1, M-2, M-4S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-I/3_K01
nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
AU_1A_K05, AU_1A_K01, AU_1A_K04, AU_1A_K10C-3, C-1T-P-13M-1, M-2S-4
AU_1A_AS1-I/3_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
AU_1A_K08, AU_1A_K01, AU_1A_K04C-3T-P-5M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-I/3_W01
zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych
2,0
3,0zna w stopniu dostatecznie normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, ma podstawową wiedzę dot. zakresu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej oraz przystosowania przestrzeni publicznych dla wszystkich kategorii użytkowników .
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_S1/A.1/11_W01
ma wiedzę o mozliwościach ludzkiego organizmu; zna podstwowe kategorie osób niepełnosprawnych oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i przestrzeni publicznych do ich potrzeb
2,0
3,0zna w stopniu dostatecznie normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, ma podstawową wiedzę dot. zakresu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej oraz przystosowania przestrzeni publicznych dla wszystkich kategorii użytkowników .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-I/3_U01
potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy
2,0
3,0potrafi rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska pracy przy komuterze; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są poprawne; potrafi skoordynować analizy dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_AS1-I/3_U02
potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all
2,0
3,0zna podstawowe zasady projektowania uniwersalnego; rozpoznaje przyczyny konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni; rozpoznaje elementy zagospodarowania przestrzeni istotne dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej;
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-I/3_K01
nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
2,0
3,0wykazuje ogranioczone zainteresowanie problematyką społeczną architektury, oraz przyczynani dyskryminacji osób niepełnosprawnych w środowisku; rozumie etyczne aspekty związane z projektowaniem dla osób z niepełnosprawnościami
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_AS1-I/3_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
2,0
3,0wykazuje ogranioczone zainteresowanie problematyką społeczną architektury, oraz przyczynani dyskryminacji osób niepełnosprawnych w środowisku; rozumie etyczne aspekty związane z projektowaniem dla osób z niepełnosprawnościami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyński M., Ergonomia, Skrypt wykładów, Szczecin, 2009, www.maczynski.ps.pl
  2. Dane ergonomiczne do projektowania stanowisk pracy. Sfery pracy kończyn górnych. Wymiary., PKN, 1991, PN-91/N-08018
  3. Dane ergonomiczne do projektowania. Granice zasięgu rąk, wymiary., PKN, 1980, PN-80/N-08001
  4. Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, COIP.PIB, 2001
  5. Kuldschun, H., Rossmann, E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
  6. Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Pakiet edukacyjny dla szkół wyższych, CIOP.PIB, 2006, www: nauka.gov.pl
  7. Schwartz, L., Skaradzińska, M., Bola, T., Vademecum projektanta - problemy osób niepełnosprawnych, IWP, Warszawa, 1991, t:1,2,3,4

Literatura dodatkowa

  1. ABC...Mieszkanie bez barier, Fundacja Dom Dostepny, Warszawa, 2003
  2. Grandjean, E., Ergonomia mieszkania, Arkady, Warszawa, 1978
  3. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne, CEBRON, Warszawa, 1996
  4. Tytyk E., Projektowanie ergonomiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań, 2001
  5. Złowodzki M., O ergonomii i architekturze, Wydawnictwo PK, Kraków, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. Wytyczne funkcjonalno-programowe. Omówienie norm ergonomicznych oraz zasad analizy zasięgów rąk człowieka przy wykorzystaniu siatki ergonomicznej. Skompletowanie norm i materiałów wyjściowych do ćwiczeń.3
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10.3
T-P-3Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.3
T-P-4Ćwiczenia terenowe. Poruszanie się na wózku inwalidzkim wewnątrz i na zewnątrz budynku. Parametry sprzętu i przestrzeni ruchowej. Poruszanie się osób niewidomych. Omówienie doświadczeń i wniosków. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.3
T-P-5Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe.3
T-P-6Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne.3
T-P-7Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań.3
T-P-8Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne.3
T-P-9Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań.3
T-P-10Przegląd stanu zaawansowania. Korekty indywidualne opracowań.3
T-P-11Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne.3
T-P-12Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne.3
T-P-13Ćwiczenie klauzurowe. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu.3
T-P-14Propozycje rozwiązań korekcyjnych w zadaniu 2. Omówienie klauzury. Korekty indywidualne.3
T-P-15Prezentacja zadania 2. Oddanie i ocena opracowań.3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach, praca projektowa45
A-P-2Przygotowanie materiałów wejściowych do projektu1
A-P-3Przyswojenie podstawowych norm ergonomicznych, zrozumienie metod analizy ergonomicznej2
A-P-4Wizja terenowa2
A-P-5Opracowanie graficzne projektów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-I/3_W01zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W17D.W1. absolwent zna i rozumie podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego;
AU_1A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.
AU_1A_W08B.W4. absolwent zna i rozumie matematykę, geometrię przestrzeni, statykę, wytrzymałość materiałów, kształtowanie, konstruowanie i wymiarowanie konstrukcji, w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania zadań z obszaru projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
Treści programoweT-P-3Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.
T-P-7Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań.
T-P-5Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe.
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10.
T-P-8Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-6Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-9Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu dostatecznie normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, ma podstawową wiedzę dot. zakresu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej oraz przystosowania przestrzeni publicznych dla wszystkich kategorii użytkowników .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/A.1/11_W01ma wiedzę o mozliwościach ludzkiego organizmu; zna podstwowe kategorie osób niepełnosprawnych oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i przestrzeni publicznych do ich potrzeb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.
AU_1A_W17D.W1. absolwent zna i rozumie podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego;
AU_1A_W08B.W4. absolwent zna i rozumie matematykę, geometrię przestrzeni, statykę, wytrzymałość materiałów, kształtowanie, konstruowanie i wymiarowanie konstrukcji, w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania zadań z obszaru projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
C-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
Treści programoweT-P-3Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.
T-P-4Ćwiczenia terenowe. Poruszanie się na wózku inwalidzkim wewnątrz i na zewnątrz budynku. Parametry sprzętu i przestrzeni ruchowej. Poruszanie się osób niewidomych. Omówienie doświadczeń i wniosków. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.
T-P-10Przegląd stanu zaawansowania. Korekty indywidualne opracowań.
T-P-7Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań.
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10.
T-P-12Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne.
T-P-8Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-1Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. Wytyczne funkcjonalno-programowe. Omówienie norm ergonomicznych oraz zasad analizy zasięgów rąk człowieka przy wykorzystaniu siatki ergonomicznej. Skompletowanie norm i materiałów wyjściowych do ćwiczeń.
T-P-14Propozycje rozwiązań korekcyjnych w zadaniu 2. Omówienie klauzury. Korekty indywidualne.
T-P-13Ćwiczenie klauzurowe. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu.
T-P-15Prezentacja zadania 2. Oddanie i ocena opracowań.
T-P-6Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-9Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań.
T-P-5Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe.
T-P-11Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-4Zajęcia terenowe z wykorzystaniem wózków inwalidzkich i innych sprzętów pomocniczych.
M-3Ćwiczenia klauzurowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu problemów ergonomicznych oraz omawianiu ich wyników
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego.
S-2Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego.
S-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu dostatecznie normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, ma podstawową wiedzę dot. zakresu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej oraz przystosowania przestrzeni publicznych dla wszystkich kategorii użytkowników .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-I/3_U01potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U19D.U2. absolwent potrafi zaprojektować prosty obiekt lub jego fragment, typowy dla projektowania architektonicznego, zgodnie z zadaną specyfikacją;
AU_1A_U09A.U9. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
AU_1A_U12B.U3. absolwent potrafi posługiwać się właściwie dobranymi symulacjami komputerowymi, analizami i technologiami informacyjnymi, wspomagającymi projektowanie architektoniczne i urbanistyczne;
AU_1A_U15B.U6. absolwent potrafi odpowiednio stosować normy i przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
Treści programoweT-P-3Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.
T-P-7Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań.
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10.
T-P-8Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-6Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-9Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Ćwiczenia klauzurowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu problemów ergonomicznych oraz omawianiu ich wyników
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego.
S-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska pracy przy komuterze; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są poprawne; potrafi skoordynować analizy dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-I/3_U02potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U18D.U1. absolwent potrafi ocenić przydatność typowych metod i narzędzi służących rozwiązaniu prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla projektowania architektonicznego;
AU_1A_U09A.U9. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
AU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
C-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
Treści programoweT-P-14Propozycje rozwiązań korekcyjnych w zadaniu 2. Omówienie klauzury. Korekty indywidualne.
T-P-11Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne.
T-P-12Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne.
T-P-4Ćwiczenia terenowe. Poruszanie się na wózku inwalidzkim wewnątrz i na zewnątrz budynku. Parametry sprzętu i przestrzeni ruchowej. Poruszanie się osób niewidomych. Omówienie doświadczeń i wniosków. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-4Zajęcia terenowe z wykorzystaniem wózków inwalidzkich i innych sprzętów pomocniczych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe zasady projektowania uniwersalnego; rozpoznaje przyczyny konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni; rozpoznaje elementy zagospodarowania przestrzeni istotne dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-I/3_K01nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
AU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
AU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
AU_1A_K10E.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia oraz twórczej pracy w celu rozwiązywania problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
C-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
Treści programoweT-P-13Ćwiczenie klauzurowe. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje ogranioczone zainteresowanie problematyką społeczną architektury, oraz przyczynani dyskryminacji osób niepełnosprawnych w środowisku; rozumie etyczne aspekty związane z projektowaniem dla osób z niepełnosprawnościami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-I/3_K02działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K08D.S4. absolwent jest gotów do wykonywania zawodu architekta będącego zawodem zaufania publicznego, w tym prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania problemów związanych z działalnością projektową.
AU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
AU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-P-5Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje ogranioczone zainteresowanie problematyką społeczną architektury, oraz przyczynani dyskryminacji osób niepełnosprawnych w środowisku; rozumie etyczne aspekty związane z projektowaniem dla osób z niepełnosprawnościami
3,5
4,0
4,5
5,0