Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane Zagadnienia Kultury - Historia sztuki, kultury i wzornictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane Zagadnienia Kultury - Historia sztuki, kultury i wzornictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury. Powinien posiadać umiejętność samodzielnego zdobywania informacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku miedzy własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ciało w sztuce, kulturze, designie | 3 |
T-W-2 | Konfilkt w sztuce, kulturze, designie | 3 |
T-W-3 | Sacrum, profanum, tabu | 3 |
T-W-4 | Cenzura w sztuce, kulturze, designie | 3 |
T-W-5 | Sztuka a nauka | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczającą wiedzą by swobodnie poruszac się w problemtyce sztuki współczesnej i w sposób otwarty dostrzegac różne aspekty jej funkcjonowania. | 15 |
A-W-2 | Praca własna, Kolokwium sprawdzajace zdobytą wiedzę, zarówno pod względem faktograficznym jak i umiejętnego wyrażania własnej opinii oraz analizy dzieła sztuki współczesnej. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury. |
M-2 | Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętnośc krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływajaca na ocenę końcową |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1H_W24 Student rozpoznaje i objaśnia wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki i sztuki współczesnej, szczególnie dotyczące wieku XXI. | AU_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1H_U09 Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki. | AU_1A_U11, AU_1A_U10, AU_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1H_K06 Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru współczesnej kultury, sztuki i designu w wybranych kontekstach | AU_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1H_W24 Student rozpoznaje i objaśnia wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki i sztuki współczesnej, szczególnie dotyczące wieku XXI. | 2,0 | Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystac tę wiedzę w sposób przemyślany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1H_U09 Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki. | 2,0 | |
3,0 | Student interpretuje wybrane zjawiska z obszaru sztuki, kultury i designu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1H_K06 Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru współczesnej kultury, sztuki i designu w wybranych kontekstach | 2,0 | |
3,0 | Student na poziomie podstawowym postrzega relacje pomiędzy zjawiskami artystycznymi i ich kontekstem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Magda Ujma, Sztuki wizualne, Park, Warszawa - Bielsko Biała, 2011
- Ernst Hans Gombrich, O sztuce, Rebis, Poznań, 2009
- Waldemar Baraniewski, Józef A. Mrozek, Maria Poprzęcka, Piotr Szubert, Przemysław Trzeciak, Sztuka świata tom 9, Arkady, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Jerzy Ludwiński, Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, ASP w Poznaiu, BWA we Wrocławiu, Poznań, Wrocław, 2009
- Jan Świdziński, Sztuka, społeczeństwo i samoświadomość, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Warszawa, 2009
- Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska 1945 - 1970, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
- Urszula Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Wydawnictawa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1973
- Luiza Nader, Konceptualizm w PRL, Wzdawnictwo Uniwersztetu Warszawskiego, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa, 2009
- Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu: w stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Rebis, Poznań, 1999
- Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań, 2005
- Grzegorz Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2009
- red: Grzegorz Dziamski, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku.Od awangardy do postmodernizmu, Wiedza o Kulturze, Warszawa, 1996