Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania urbanistycznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania urbanistycznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>, Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu świadomości plastycznej oraz historii sztuki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej. |
C-2 | Na ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy jednorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego. | 2 |
T-P-2 | Ćwiczenie klauzurowe, którego zadaniem jest zaprojektowanie i wykonanie z tektury trójwymiarowego modelu trzech powiązanych ze sobą przestrzenie wnętrz urbanistycznych. | 3 |
T-P-3 | Podział na zespoły projektowe i wykonywanie funkcjonalnych i kompozycyjnych analiz terenu objętego opracowaniem i jego powiązań z otoczeniem. | 6 |
T-P-4 | Wykonanie trójwymiarowych makiet terenu opracowania wraz z zabudową istniejącą. | 3 |
T-P-5 | Prace koncepcyjne w przestrzeni trójwymiarowej z wykorzystaniem makiety terenu. | 3 |
T-P-6 | Klauzura projektowa | 3 |
T-P-7 | Prace projektowe na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i makiecie z wykorzystaniem wspomagania komputerowego. | 25 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Zwiedzanie zespołu zabudowy jednorodzinnej | 2 |
A-P-2 | Praca własna nad przygotowaniem zadania projektowego. Tworzenie modelu. | 30 |
A-P-3 | Praca własna indywidualna i w grupie oraz udział w zajęciach. | 58 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka). |
M-2 | Pokazy. |
M-3 | Metoda projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa monitorująca pracę studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XI/3_W01 Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Student wie jak prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno- wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczna. Wie tez jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny. | AU_1A_W02, AU_1A_W08, AU_1A_W21 | — | — | C-2, C-1 | T-P-4, T-P-7, T-P-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XI/3_U01 W trakcie zajęć student uczy się sposobów projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej i projektowanej zabudowy. | AU_1A_U07, AU_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-P-4, T-P-7 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XI/3_K01 Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego. | AU_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-P-4, T-P-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XI/3_W01 Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Student wie jak prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno- wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczna. Wie tez jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny. | 2,0 | Student nie potrafi własciwie zinterpretowac zapisów map geodezyjnych oraz nie potrafi efektywnie wykorzystac techniki komputerowej do celów projektowych. Nie potrafi własciwie ukształtowac relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania poprawnego funkcjonalnie oraz czytelnego kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Student nie opanował podstawowych zasad własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej oraz własciwych relacji z zabudowa istniejaca. |
3,0 | Student bardzo pobieznie potrafi zinterpretowac zapisy map geodezyjnych oraz potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystac technike komputerowa do celów projektowych. Student jedynie w minimalnym stopniu opanował sztukę własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z marginalnym uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejacego zainwestowania miejskiego. | |
3,5 | Student prawidłowo potrafi zinterpretowac jedynie czesc zapisów map geodezyjnych oraz dosc sprawnie wykorzystuje technike komputerowa do celów projektowych. Student jedynie w niektórych fragmentach zabudowy opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie i kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Student w stopniu wystarczajacym opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej bez własciwego uwzglednienia prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. | |
4,0 | Student potrafi zinterpretowac zapisy map geodezyjnych z umiejetnoscia dobrego wnioskowania. Prawidłowo korzysta z oprogramowania komputerowego wspomagajacego proces projektowy. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Propozycje projektowe sa poprawne lecz niezbyt kreatywne. Student w stopniu dobrym opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejacego zainwestowania miejskiego. | |
4,5 | Student potrafi dobrze zinterpretowac zapisy map geodezyjnych i wykorzystac do własciwego wkomponowania projektowanego zespołu urbanistycznego oraz wykorzystuje oprogramowanie komputerowe do precyzyjnego przedstawienia aspektów technicznych oraz wizualnych projektu. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Propozycja projektowa zawiera wiele elementów swiadczacych o wrazliwosci przestrzennej jej autora. Student w stopniu dobrym opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie odpowiednia wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo zinterpretowac zapis map geodezyjnych i wykorzystac ich tresc do bardzo dobrego usytuowania projektowanego zespołu urbanistycznego. Wspomaganie komputerowe jest wykorzystane do precyzyjnego i wizualnie bardzo atrakcyjnego przedstawienia przyjetych przez studenta załozen projektowych. Student bardzo dobrze opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Propozycja projektowa jest indywidualna wypowiedzia twórcza dobrze wpisujaca sie w zastane warunki funkcjonalne i przestrzenne. Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie duza wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XI/3_U01 W trakcie zajęć student uczy się sposobów projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej i projektowanej zabudowy. | 2,0 | Projekt nie zawiera czytelnie skonstruowanych wnetrz urbanistycznych. Student nie potrafi w czytelny i precyzyjny sposób przedstawić zarówno technicznych jaki i estetycznych aspektów opracowanego projektu urbanistycznego. Brak fizycznego modelu zabudowy. |
3,0 | Wnetrza urbanistyczne sa zaprojektowane z zastosowaniem nielicznych zasad kompozycji urbanistycznej. Projekt w niewielkim stopniu zawiera zróznicowanie wnetrz o charakterze publicznym, półpublicznym i prywatnym. Aranzacja wnetrz jest nieadekwatna do ich charakteru. Projekt urbanistyczny oraz fizyczny model są pod względem rysunku technicznego oraz grafiki na poziomie wystarczającym dla zaprezentowania podstawowych rozwiązań zastosowanych w projekcie. | |
3,5 | W projekcie mozna wyodrebnic wnetrza urbanistyczne o zróznicowanym charakterze. Ich aranzacja jest jednak zbyt ujednolicona lub niezbyt trafnie podkresla charakter funkcjonalny i przestrzenny poszczególnych wnetrz. Grafika projektu pozwala na jednoznaczną ocenę zastosowanych rozwiązań, lecz jedynie na standardowym poziomie, zarówno w obszarze rozwiązań technicznych jak i wizualizacji zaprojektowanej i istniejącej przestrzeni urbanistycznej oraz fizycznego modelu zabudowy. | |
4,0 | Projekt urbanistyczny zawiera poprawnie ukształtowane i zaaranzowane wnetrza urbanistyczne. Przedstawiony do oceny projekt zawiera dobrze udokumentowane graficznie rozwiązania techniczne jak i ciekawą grafikę (tradycyjną lub komputerową) prezentującą rozwiązania przestrzenne. Model fizyczny zabudowy jest wykonany na dobrym poziomie. | |
4,5 | Rozwiazanie urbanistyczne zastosowane w projekcie opiera sie na czytelnie wyodrebnionych i powiazanych ze sobą wnetrzach urbanistycznych. Zaproponowana aranzacja wnetrz podnosi atrakcyjnosc poszczególnych przestrzeni urbanistycznych. Grafika rozważań technicznych, wizualizacje, fizyczna makieta oraz komputerowe symulacje trójwymiarowe w atrakcyjny i czytelny sposób ilustrują główne założenia projektu. | |
5,0 | Zaprojektowany zespól zabudowy jednorodzinnej charakteryzuje sie bardzo atrakcyjnym układem wnetrz tworzacych logiczny system o indywidualnym wyrazie zarówno przestrzennym jak i funkcjonalnym. Bogata aranzacja poszczególnych wnetrz z zastosowaniem odpowiedniej zieleni, posadzek oraz małej architektury współgra z charakterem poszczególnych fragmentów zabudowy. Wszystkie zastosowane techniki rysunkowe, malarskie (tradycyjne lub komputerowe) oraz fizyczna makieta w rzetelny i bardzo atrakcyjny sposób prezentują rozwiązania przyjęte w projekcie urbanistycznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XI/3_K01 Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego. | 2,0 | Student zignorował w swoim rozwiązaniu projektowym relacje kulturowe i krajobrazowe pomiędzy zastaną strukturą miejską a zabudową projektowaną. |
3,0 | Student nie wykazał się należytą dbałością o wypracowanie właściwych relacji kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zastana strukturą miejską a zabudową projektowaną. | |
3,5 | Właściwe relacje krajobrazowe i kulturowe pomiędzy zabudową istniejącą i projektowaną zostały jedynie marginalnie uwzględnione w zaproponowanym rozwiązaniu projektowym. | |
4,0 | Jedynie w niektórych fragmentach opracowania projektowego zostały wypracowane właściwe relacje przestrzenne pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną pod względem zachowania ciągłości kulturowej i krajobrazowej. | |
4,5 | Projekt spełnia wszystkie wymagania dotyczące właściwych relacji przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną. | |
5,0 | Przedstawiony do oceny projekt przyczynia się do wypracowania istotnych wartości przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych uzyskanych w wyniku twórczego zestawienia nowo projektowanej zabudowy miejskiej z zastanym środowiskiem zurbanizowanym. |
Literatura podstawowa
- Paszkowski Z, Miasto idealne w perspektywie europejskiej I jego związku z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2012
- Marzęcki W, Procesy przekształcania zabudowy miejskiej po II wojnie światowej na przykładzie miasta Szczecina, Printshop Artur Piskała, Szczecin, 2008
- Wejchert K, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
- Mironowicz I., Ossowicz T, Koncepcja teoretyczna analizy kompozycyjnej układu przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
- Latour S, Renowacja zabytków na Pomorzu Zachodnim, PWN, Warszawa-Poznań, 1981
- Moholy-Nagy S, Matrix of Man. An illustrated History of Urban Envieonment, Pall Mall Press, London, 1968
Literatura dodatkowa
- Tatarkiewicz W, O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa, 1989
- Bogdanowski J, Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Ossolineum, Wrocław, 1979