Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki i technologie w architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki i technologie w architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bardzo dobra umiejętność sporządzania rysunku odręcznego i technicznego. Znajomosć zagadnień budowlanych umożliwiającym ocenę realności rozwiązania projektowego pod względem materiałowym, technicznym i technologicznym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studenci w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych opracowują rysunki techniczne szczegółów architektonicznych i budowlanych, zgodnie ze wskazaniami wykładowcy. Wykładowca przedstawia w trakcie trwania zajęć problemy związane z zastosowaniem materiałów budowlanych, technik i technologii oraz sposoby ich rozwiązania. Podawane są również alternatywne rozwiązania problemu budowlanego ze wskazaniem apektu trwałości przegród budowlanych i materiałów oraz w odniesienu do zagadnień cieplnych i wilgotnościowych. Aktywne uczestnictwo w zajęciach plegające na podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu.15
A-L-2Samodzielna praca w domu polegająca na opracowaniu rysunkowym zagadnienia będącego przedmiotem dyskusji na ćwiczeniach laboratoryjnych i jego prezentacja w trakcie następnych zajęć.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych, których zakres opracowania i ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XVIII4_W01
opis
AU_1A_W03, AU_1A_W24C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XVIII4_U01
opis
AU_1A_U04C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XVIII4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: permamenentnej nauki, dbałosci o jakość przestrzeni zbudowanej oraz determinacji w jej organizowaniu.
AU_1A_K01C-1T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XVIII4_W01
opis
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić rodzaje występujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. W szczególności pownien być w stanie określić ich trwałość i użyteczność. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie notatnika formatu A4 z rozwiązaniami rysunkowymi i opisem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XVIII4_U01
opis
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść zdolność praktycznego zastosowania wystepujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. Ponadto powinien umieć opracować rozwiązania szczegółowe w budynku lub budowli (tak zwany detal architektoniczny) poczynając od posadowienia (fundamentu) aż po zadaszenie (dach spadowy, stropodach) optymalizując je pod względem technologii, trwałości i estetyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XVIII4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: permamenentnej nauki, dbałosci o jakość przestrzeni zbudowanej oraz determinacji w jej organizowaniu.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść zdolność praktycznego zastosowania wystepujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. Ponadto powinien umieć opracować rozwiązania szczegółowe w budynku lub budowli (tak zwany detal architektoniczny) poczynając od posadowienia (fundamentu) aż po zadaszenie (dach spadowy, stropodach) optymalizując je pod względem technologii, trwałości i estetyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 1
  2. Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 2
  3. Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
  4. Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, ARCHI plus Markiewicz, Kraków, 2011
  5. Martinek W., Budownictwo ogóne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 1
  6. Martinek W., Budownictwo ogólne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 2
  7. Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 1
  8. Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 2

Literatura dodatkowa

  1. Podwysocka Z., Szczelny komin z klinkieru, Murator, Warszawa, 2012, 8/340, s. 94-98
  2. Kazimierowicz A., Trusewicz E., Ściany działowe, Murator, Warszawa, 2012, 11/343, s. 107-121
  3. Podwysocka Z., Tu wyżej, tam niżej. Budowa sufitu podwieszanego, Murator, Warszawa, 2012, 12/344, s. 122-126

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studenci w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych opracowują rysunki techniczne szczegółów architektonicznych i budowlanych, zgodnie ze wskazaniami wykładowcy. Wykładowca przedstawia w trakcie trwania zajęć problemy związane z zastosowaniem materiałów budowlanych, technik i technologii oraz sposoby ich rozwiązania. Podawane są również alternatywne rozwiązania problemu budowlanego ze wskazaniem apektu trwałości przegród budowlanych i materiałów oraz w odniesienu do zagadnień cieplnych i wilgotnościowych. Aktywne uczestnictwo w zajęciach plegające na podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu.15
A-L-2Samodzielna praca w domu polegająca na opracowaniu rysunkowym zagadnienia będącego przedmiotem dyskusji na ćwiczeniach laboratoryjnych i jego prezentacja w trakcie następnych zajęć.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVIII4_W01opis
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W03A.W3. absolwent zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego;
AU_1A_W24E.W3. absolwent zna i rozumie zasady, rozwiązania, konstrukcje, materiały budowlane stosowane przy wykonywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.
Treści programoweT-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych, których zakres opracowania i ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić rodzaje występujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. W szczególności pownien być w stanie określić ich trwałość i użyteczność. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie notatnika formatu A4 z rozwiązaniami rysunkowymi i opisem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVIII4_U01opis
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U04A.U4. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.
Treści programoweT-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych, których zakres opracowania i ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść zdolność praktycznego zastosowania wystepujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. Ponadto powinien umieć opracować rozwiązania szczegółowe w budynku lub budowli (tak zwany detal architektoniczny) poczynając od posadowienia (fundamentu) aż po zadaszenie (dach spadowy, stropodach) optymalizując je pod względem technologii, trwałości i estetyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVIII4_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: permamenentnej nauki, dbałosci o jakość przestrzeni zbudowanej oraz determinacji w jej organizowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.
Treści programoweT-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych, których zakres opracowania i ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść zdolność praktycznego zastosowania wystepujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. Ponadto powinien umieć opracować rozwiązania szczegółowe w budynku lub budowli (tak zwany detal architektoniczny) poczynając od posadowienia (fundamentu) aż po zadaszenie (dach spadowy, stropodach) optymalizując je pod względem technologii, trwałości i estetyki.
3,5
4,0
4,5
5,0