Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Pracownia działań przestrzennych 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pracownia działań przestrzennych 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 20 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie sztuk plastycznych, aranzacji przestrzennych i zjawisk kulturowych, zaliczenie semstru V |
W-2 | Gotowosc do podejmowania samodzielnych decyzji kompozycyjnych przy realizacjach zadan. |
W-3 | Zdolnosci manualne potrzebne do realizacji zadan plastycznych. Podstawowa umiejetnosci posługiwania sie jezykiem plastycznym, Podstawowe rozumienie pojec i terminów plastycznych: perspektywa, konstrukcja, kompozycja statyczna i dynamiczna, technika, forma. Umiejetnosc obserwacji natury - modela |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie i rozwijanie umiejetnosci swiadomego budowania kompozycji stukturalo-rzezbiarskich, przestrzenych. Budowania relacji elementów. |
C-2 | Zapoznanie studenta ze srodkami ekspresji plastycznej. Wzbogacenie jego umiejętnosci warsztatowych. |
C-3 | Przygotowanie studenta do samodzielnej prezentacji pomysłów w postaci projektu przestrzennego. Orientuje sie w metodach modelowania i obrazowania przestrzennego. |
C-4 | Kształtowanie umiejętnosci twórczego myslenia. Student wytwarza pomysły, potrafi swiadomie budowac kompozycje trówymiarowe. |
C-5 | Zaznajomienie z podstawowa terminologia zwiazana z kompozycja w przestrzeni |
C-6 | Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych |
C-7 | Rozwijanie wrazliwosci w procesie twórczym wynikajacym bezposrednio z obserwacji natury. |
C-8 | Doskonalenie umiejetnosci konstruowania i odkrywania wartosci w róznych sytuacjach z otoczenia. |
C-9 | Zaznajomienie z konstrukcja i forma ludzkiego ciała z uwzglednieniem proporcji i funkcji. |
C-10 | Rozwijanie indywidualnych predyspozycji plastycznych w wybranej technice |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstep do tematu/objasnienie zadania – zaznajomienie z podstawowa terminologia zwiazana z postawionym zadaniem. Pojecia z zakresu kompozycji przestrzennej. Omowienie zagadnien z zakresu rozumienia i posługiwania sie formą w przestrzeni miejskiej, budowania relacji przestrzennych, znaczen i kontekstów, a w szczególności poszukiwania przez studentów własnych środków wyrazu i wartości. Omówienie kryteriów oceniania | 3 |
T-L-2 | Interwencja Praca typu site-specific/street art. Wykorzystanie istniejącego elementu drobnej architektury miasta do celów plastycznych. Zaadoptowanie i zmiana formy poprzez dodawanie. Nadanie nowego kontekstu danemu obiektowi i zmiana jego postrzegania poprzez drobna interwencję/ ingerencję. | 12 |
T-L-3 | Zadanie wolne, odpowiedz plastyczna na problem zaobserwowany przez studenta/praca na wyobraznie -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejetnosc odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury -kształtowanie umiejetnosci budowania/konstruowania wyobrazonej formy -rozwijanie umiejetnosci obserwacji i myslenia wynikowego -Doskonalenie umiejetnosci manualnych i posługiwania sie technikami rzezbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie srodków plastycznych/ jezyka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac | 12 |
T-L-4 | Przeglad końcoworoczny | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca własna | 90 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna - burza mózgów |
M-4 | pokaz połączony z przeżyciem, uczestnictwem - wernisaże, udział w akcjach artystycznych, wydarzeniach kulturalnych |
M-5 | pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | korekta indywidualna |
M-7 | obserwacja z natury; analiza |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Umiejętności manualne związane z warsztatem plastycznym. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawności w budowaniu kompozycji trójwymiarowych, strukturalnych, wieloelementowych. Bogactwo języka plastycznego. Wrażliwość i umiejętność analitycznego myślenia. |
S-3 | Ocena formująca: Zainteresowanie i poziom wiedzy z zakresu szeroko rozumianej sztuki. |
S-4 | Ocena formująca: Świadomość wypowiedzi plastycznej. |
S-5 | Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Uwzględnia kryteria oceny formującej, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz wiedzy z zakresu sztuk plastycznych, indywidualne, twórcze zaangażowanie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/15B_W01 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | PAWiO_1A_W10 | — | — | C-1, C-3, C-7, C-4, C-10, C-8, C-2, C-5, C-6, C-9 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-6, M-3, M-5, M-2, M-7, M-1, M-4 | S-3, S-4, S-1, S-5, S-6, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/15B_U01 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | PAWiO_1A_U10 | — | — | C-1, C-3, C-7, C-4, C-10, C-8, C-2, C-5, C-6, C-9 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-6, M-3, M-5, M-2, M-7, M-1, M-4 | S-3, S-4, S-1, S-5, S-6, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/15B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-1, C-3, C-7, C-4, C-10, C-8, C-2, C-5, C-6, C-9 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-6, M-3, M-5, M-2, M-7, M-1, M-4 | S-3, S-4, S-1, S-5, S-6, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/15B_W01 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | 2,0 | Nie opanował w stopniu zadowalajacym zagadnien odczytywania formy, budowania sruktur, kompozycji, nie rozumie i nie posługuje się jezykiem i warsztatem plastycznym, nie przejawia zainteresewania przedmiotem. |
3,0 | Odczytuje na poziomie podstawowym relacje przestrzenne, proporcje, znaczenia. Rozumie pojęcia: struktura, zbiór, zespół, proporcje, system, negatyw-pozytyw. Ujawnia analityczne myslenie. | |
3,5 | Orientuje sie w srodkach ekspresji. Rozpoznaje idee artystyczne. | |
4,0 | Swiadomie kostruuje kompozycje trójwymiarowe. Jest zorientowany w tendencjach sztuki współczesnej. Formułuje idei artystycznych. | |
4,5 | Definiuje zjawiska artystyczne, samodzielnie wybiera rodzaj wypowiedzi artystycznej. Rozpoznaje relacje przestrzenne, umie je przeanalizować i nazwać. | |
5,0 | Student zna tendacje sztuki wspołczenej. Buduje indywidualne idee artystyczne i swiadomie je realizuje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/15B_U01 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie zastosowac technik warsztatu plastycznego. Nie posiada zdolnosci manualnych lub ich nie cwiczy. Nie umie łaczyc materiałów i posługiwac sie warsztatem plastycznym. |
3,0 | Potrafi w stopniu podstawowym budowac kompozyje przestrzenne. Rozwija zdolnosci manualne. Umie korzystac z warsztatu plastycznego. | |
3,5 | Rozwija i wzbogaca warsztat zdolnosci manulnych. Umie dobierac i łaczyc materiały. Posiada decyzyjnosc wyboru technologii do realizacji projektu. | |
4,0 | Dobrze orientuje sie w technologiach warsztatowych. Jest dokładny i sprawny manualnie. | |
4,5 | Wyróznia sie zdolnosciami manualnymi i twórczymi. Umie formułowac i decydowac o kształcie, formie sposobie realizacji postawionego zadania. | |
5,0 | Ma zdecydowaną, świadomą postawę twórczą . Posiada wysokie zdolnosci maualne i warsztat plastyczny. Inicjuje sposoby rozwiazan zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/15B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | Nie jest zdolny do twórczego myslania. Nie wytwarza pomysłów. Jest bierny. |
3,0 | W stopniu podstawowym przyswaja informacje. Próbuje rozwijac twórcze myslanie. Posługuje sie intuicja. Potrafi pracowac w grupie. | |
3,5 | Jest aktywny i zaangażowany. Rozwija twórcze myslanie. Stawia sobie wysokie wymagania. | |
4,0 | Potrafi szybko przyswajac informacje. Umie twórczo wykorzystac korektę. Nie boi sie wyzwan artystycznych. | |
4,5 | Wyróznia sie aktywnoscia. Wytwarza oryginalne pomysły. Jest gotowy do zmiany kierunków myslenia. Ma ambicje. | |
5,0 | Ma intuicje artystyczna. Lubi wyzwania. Potrafi umiejetnie filtrowac i indeksowac informacje. |
Literatura podstawowa
- Gombich Ernst, Pisma o sztuce i kulturze, Universitas, 2011
- Elżbieta Dymna i Marcin Rutkiewicz, POLSKI STREET ART, Carta Blanca, 2012
- Banksy, Wall and Piece, Paperback, 2007
- Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, 1968
- Wassily Kandinsky, Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970
- Carlo McCormick, Trespass: A History Of Uncommissioned Urban Art, 2010
Literatura dodatkowa
- Arteon - magazyn o sztuce, 2015
- Obieg, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski Warszawa, 2015, magazyn o sztuce