Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Kosztorysy i wycena projektu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kosztorysy i wycena projektu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu projektowania terenów zieleni
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu urządzania terenów zieleni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
C-3Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie
C-4Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów2
T-L-2Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu2
T-L-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma2
T-L-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania2
T-L-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie2
T-L-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie2
T-L-7Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-L-8Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-L-9Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
T-L-10Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu2
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria2
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów2
T-W-4Metody sporządzania kosztorysów2
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w audytoriach20
A-L-2Praca nad zadaniem 16
A-L-3Praca nad zadaniem 24
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych
M-4Metody praktyczne / Wykonanie kosztorysu (zadanie 1, zadanie 2)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 1)
S-3Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 2)
S-4Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C23_W01
Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W12C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C23_U01
Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
AK_1A_U07, AK_1A_U08C-4T-L-9, T-L-2, T-L-7, T-L-10, T-L-8M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C23_K01
Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie
AK_1A_K08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-2, M-1, M-3S-4
AK_1A_C23_K02
Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-2, M-1, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C23_W01
Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu
2,0Student nie potrafi prawidłowo wymienić, oraz nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Nie potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Nie potrafi prawidłowo zdefiniować rodzajów kosztorysów, nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,0Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów, ale nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,5Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,0Student potrafi wymienić, ale nie w pełni potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Nie potrafi w pełni prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,5Student potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
5,0Student ma wiedzę ugruntowaną i potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C23_U01
Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
2,0Student nie nabył umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Popełnia błędy przy doborze rodzaju kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
3,5Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,0Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Nie w pełni potrafi dobierać pozyce kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,5Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
5,0Student ma ugruntowaną umiejętność w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów; Potrafi prawidłowo dobierać jednostki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C23_K01
Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie
2,0Student nie posiada elementarnej świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie posiada elementarnej świadomości odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie posiada elementarnej świadomości, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie w pełni rozumie związek pomiędzy odpowiedzialnością projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie w pełni rozumie związek w tym, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,5Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma podstawową świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma podstawową świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,0Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,5Student ma pełną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną i ugruntowaną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną i ugruntowaną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
AK_1A_C23_K02
Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
2,0Student nie posiada świadomości samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,0Student ma elementarną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,5Student ma dostateczną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,0Student ma dobrą świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,5Student ma pełną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania

Literatura podstawowa

  1. Smoktunowicz E., Kosztorysowanie obiektów i robót budowlanych, POLCEN, Warszawa, 2001
  2. Kowalczyk Z., Zabielski J., Kosztorysowanie i normowanie w budownictwie, WSiP, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. praca zbiorowa, Środowiskowe zasady obliczania wartości kosztorysowej inwestycji budowlanej, IPB, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów2
T-L-2Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu2
T-L-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma2
T-L-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania2
T-L-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie2
T-L-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie2
T-L-7Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-L-8Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-L-9Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
T-L-10Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu2
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria2
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów2
T-W-4Metody sporządzania kosztorysów2
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w audytoriach20
A-L-2Praca nad zadaniem 16
A-L-3Praca nad zadaniem 24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C23_W01Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu, w tym: przepisów prawnych, zasad sporządzania dokumentacji projektowej a w wykonawstwie podstawowych zasad bhp
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
Treści programoweT-W-4Metody sporządzania kosztorysów
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo wymienić, oraz nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Nie potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Nie potrafi prawidłowo zdefiniować rodzajów kosztorysów, nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,0Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów, ale nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,5Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,0Student potrafi wymienić, ale nie w pełni potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Nie potrafi w pełni prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,5Student potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
5,0Student ma wiedzę ugruntowaną i potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C23_U01Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U07sporządza uproszczoną dokumentację projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej
AK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
Treści programoweT-L-9Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)
T-L-2Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu
T-L-7Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)
T-L-10Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)
T-L-8Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / Wykonanie kosztorysu (zadanie 1, zadanie 2)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 1)
S-3Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 2)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Popełnia błędy przy doborze rodzaju kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
3,5Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,0Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Nie w pełni potrafi dobierać pozyce kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,5Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
5,0Student ma ugruntowaną umiejętność w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów; Potrafi prawidłowo dobierać jednostki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C23_K01Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K08ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie; ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
C-3Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie
C-4Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
Treści programoweT-W-4Metody sporządzania kosztorysów
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.
T-L-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów
T-L-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma
T-L-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie
T-L-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie
T-L-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie posiada elementarnej świadomości odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie posiada elementarnej świadomości, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie w pełni rozumie związek pomiędzy odpowiedzialnością projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie w pełni rozumie związek w tym, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,5Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma podstawową świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma podstawową świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,0Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,5Student ma pełną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną i ugruntowaną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną i ugruntowaną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C23_K02Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
C-3Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów
T-L-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów
T-L-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma
T-L-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie
T-L-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie
T-L-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,0Student ma elementarną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,5Student ma dostateczną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,0Student ma dobrą świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,5Student ma pełną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania