Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Teoria i zasady projektowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria i zasady projektowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje z zakresu wiedzy o sztuce i architekturze zdobyte w trakcie realizacji programu na pierwszym i drugim roku studiów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez studenta umiejętności tworzenia i porządkowania istniejących układów przestrzennych w wybranym obszarze tak w skali urbanistycznej, jak i architektonicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Temat ćwiczenia: studenci otrzymują do wyboru tematy związane z fragmentem większego zagadnienia projektowego, np.: - zespół fontann w parku miejskim - zagospodarowanie terenu wokłół pomnika - punkt widokowy - letni ogródek kawiarniany - zagospodarowanie terenu wokół stawu w parku miejskim | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza współczesnych teorii w zakresie kształtowania przestrzeni, elementy i zasady kompozycji, podstawowe zasady ergonomii w projektowaniu w powiązaniu z teoriami proporcji, przyrodnicze i kulturowe podstawy projektowania , zasady i metody projektowania, sposób prezentacji rozwiązań projektowych, projektowanie eksperymentalne w przestrzeni wirtualnej. Idea i ideologia w procesie projektowania. | 15 |
T-W-2 | Przykładowe rozwiązania układów przestrzennych - przestrzeń publiczna miasta | 8 |
T-W-3 | Przykładowe rozwiązania układów przestrzennych - przestrzeń publiczna wsi | 7 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie do kolokwium zaliczajacego. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie pracy semestralnej (praca własna studenta) | 15 |
A-P-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obecność na zajęciach (udział w wykładach) | 30 |
A-W-2 | Przegląd wskazanej literatury (praca własna studenta) | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie prac semestralnych(praca indywidualna studenta) | 30 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające/wykład informacyjny/ Metody problemowe/wykład problemowy/ Metody aktywizujące/przygotowanie referatu i dyskusja/ Metody praktyczne/ ćwiczenia przedmiotowe i projektowe/ Analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F ocena aktywności - klauzule przejściowe |
S-2 | Ocena formująca: F kolokwium zaliczające |
S-3 | Ocena formująca: P ocena wykonanego projektu/prezentacje/itp. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C21_W10 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę na temat kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu oraz rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. | AK_1A_W10 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C21_U09 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dokonywać analizy kompozycji form przestrzennych w krajobrazie. | AK_1A_U09 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C21_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa zdolności do zauważania związków i zależności występujacych w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji. | AK_1A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
AK_1A_C21_K04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. | AK_1A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C21_W10 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę na temat kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu oraz rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o temacie, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o temacie, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C21_U09 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dokonywać analizy kompozycji form przestrzennych w krajobrazie. | 2,0 | Nie zna zagadnienia. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C21_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa zdolności do zauważania związków i zależności występujacych w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu,orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje o temacie. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_1A_C21_K04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski. |
Literatura podstawowa
- K.Dąbrowska-Budziło, Forma i treść krajobrazowej kompozycji, Pol.Krakowskiej, Kraków, 2012
- W.Kosiński, Teoria i zasady projektowania dla architektów krajobrazu, Pol. Krakowskiej, Kraków, 2012
- M.Lewicka, Psychologia miejsca, 2012
- K.Ciechanowski, Podstawy kompozycji architektonicznej, Pol.Wrocławska, Wrocław, 1972
- M.Czyński, Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań, Pol.Szczecin, 2006
- Z.Mieszkowski, Elementy projektowania architektonicznego, Arkady W-wa, Warszawa, 1975
- A.Szymski,R.Dawidowski, Architektura Krajobrazu, AR-Szczecin, Szczecin, 2003