Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Trawy i trawniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Trawy i trawniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników siedliska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykorzystanie traw do kształtowania i urządzania terenów zieleni z różnym przeznaczeniem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki. | 2 |
T-A-2 | Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych. | 2 |
T-A-3 | Praktyczna ocena trawników. | 2 |
T-A-4 | Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza rodzaje i funkcje trawników. | 4 |
T-W-2 | Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki. | 6 |
T-W-3 | Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji. | 6 |
T-W-4 | Zakładanie trawników specjalnych. | 4 |
T-W-5 | Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Konsultacje. | 5 |
A-A-3 | Studiowanie piśmiennictwa. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Konsultacje. | 0 |
A-W-3 | Studiowanie piśmiennictwa. | 0 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 0 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podająca / wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia z przedmiotu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C11_W01 Posiada wiedzę z zakresu doboru traw do warunków siedliskowych i pełnionych funkcji. | AK_1A_W08 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C11_U01 Potrafi praktycznie instalować trawniki na terenach zieleni, a także wykorzystywać wiedzę z zakresu zakładania i pielęgnacji trawników. | AK_1A_U13 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C11_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole na rzecz kształtowania krajobrazu. | AK_1A_K09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C11_W01 Posiada wiedzę z zakresu doboru traw do warunków siedliskowych i pełnionych funkcji. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu traw i trawników. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu traw i trawników. | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu doboru gatunkóe traw do róznych warunków siedliskowych. | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu morfologii i biologii gatunków traw przydatnych przydatnych na różne trawniki . | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników. | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników specjalnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C11_U01 Potrafi praktycznie instalować trawniki na terenach zieleni, a także wykorzystywać wiedzę z zakresu zakładania i pielęgnacji trawników. | 2,0 | Nie potrafi dokonać wyboru traw i zainstalować trawnik. |
3,0 | Potrafi wskazać gatunki traw i ich wykorzystać do instalacji trawnika. | |
3,5 | Potrafi dokonać wyboru sposobu zadarnienia trawnika. | |
4,0 | Potrafi dokonać wyborui uzasadnić sposob zadarnienia trawnika. | |
4,5 | Potrafi sporządzać mieszanki roślin do zadarnienia różnych trawnikó. | |
5,0 | Potrafi sporządzać mieszanki roślin i dobierać technologie zadarnienia i pielęgnacji tawników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C11_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole na rzecz kształtowania krajobrazu. | 2,0 | Brak aktywności w zdobywaniu i wykorzystaniu wiedzy. |
3,0 | Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania roślin do do zakładania trawników. | |
3,5 | Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania traw do zadarniania różnych nawierzchni trawiastych. | |
4,0 | Wykazuje się wiedzą z zakresu technologii zadarniania trawników. | |
4,5 | Wykazuje się wiedzą z zakresuzasad doboru technologii zadarniania trawników jako elementu krajobrazu. | |
5,0 | Wykazuje się wiedzą z zakresu roli człowieka w kształtowaniu krajobrazu. |
Literatura podstawowa
- Haber Z., Trawy rabatowe dla naszych parków i ogrodów., IOficyna Wydawnicza ATENA Poznań, Poznań, 1989
- Rutkowska B., Pawluśkiewicz M., Trawniki, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Sktypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie