Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo i nawożenie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo i nawożenie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, dendrologi, botaniki, i mikrobiologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną. |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Dobór nawozów i środków wspomagających uprawę gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną | 1 |
T-L-3 | Oznaczanie kwasowości wymiennej i hydrolitycznej gleb oraz wyliczenie dawki nawozu wapniowego. | 2 |
T-L-4 | Ocena niektórych cech fizycznych gleb ze szczególnym uwzględnieniem stosunków wodno-powietrznych na podstawie danych analitycznych-wyliczenie retencji wodnej. | 2 |
T-L-5 | Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej | 2 |
T-L-6 | Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych | 1 |
T-L-7 | Zasada pobierania i konserwacji próbek gleb, podłoży i ziem ogrodniczych. Liczby graniczne do diagnozowania zasobności gleb mineralnych i organicznych w makro i mikroskładniki. Opracowanie zaleceń nawozowyh dla wybranych roślin. | 3 |
T-L-8 | Pobieranie materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja "na mokro" i "sucho". Oznaczanie metodą ASA składników pokarmowych. | 3 |
T-L-9 | Demonstracja nawozów. Obliczanie dawek nawozów w zalezności od potrzeb wapnowania gleb i potrzeb nawozowych roślin | 3 |
T-L-10 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki powstawania minerałów i skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza. | 3 |
T-W-2 | Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze. | 2 |
T-W-3 | Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb | 2 |
T-W-4 | Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb | 1 |
T-W-5 | Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność | 2 |
T-W-6 | Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb | 2 |
T-W-7 | Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością | 2 |
T-W-8 | Budowa i morfologia gleb | 2 |
T-W-9 | Systematyka gleb Polski | 3 |
T-W-10 | Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb. | 1 |
T-W-11 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych | 1 |
T-W-12 | Teorie odżywiania roślin i prawa nawozowe. Ustawa o nawozach i nawożeniu oraz wybrane rozporządzenia do ustawy. | 2 |
T-W-13 | Podstawy mineralnego żywienia roślin. Skład chemiczny roślin. | 2 |
T-W-14 | Chemiczne podstawy żyzności gleb. Gleba jako źródło składników pokarmowych roślin. | 3 |
T-W-15 | Rola fizjologiczna makro- i mikroskładników w żywieniu roślin. Wymagania pokarmowe i nawozowe roślin. | 2 |
T-W-16 | Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych. | 3 |
T-W-17 | Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych. | 2 |
T-W-18 | Wykorzystanie odpadów organicznych oraz środków wspomagających uprawę gleb i podłoży ogrodniczych. | 3 |
T-W-19 | Agroekologiczne skutki nawożenia. | 2 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 20 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów i skał | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał, rozpoznawanie nawozów |
M-4 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego) |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C03_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii gleboznawstwa oraz nawożenia. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. Posiada wiedzę z zakresu podstaw mineralnego żywienia roślin. Zna asortyment nawozów i potrafi opracować zalecenia nawozowe dla wybranych roslin | AK_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-3, M-2, M-5, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C03_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. Student potrafi pobrać reprezentatywne próbki gleb i roślin w celu określenia wymagań pokarmowych i nawozowych roślin. Student potrafi dobrać rośliny, zabiegi uprawowe i nawozwe w zalezności od siedliska | AK_1A_U11 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-3, M-2, M-5, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C03_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. Prowadzi samokształcenie wynikające ze zmian w stosowaniu środków produkcji związanych z uprawą i nawożeniem gleb oraz roślin | AK_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-9, T-L-5, T-L-6, T-W-12, T-W-19 | M-3, M-2, M-5, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C03_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii gleboznawstwa oraz nawożenia. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. Posiada wiedzę z zakresu podstaw mineralnego żywienia roślin. Zna asortyment nawozów i potrafi opracować zalecenia nawozowe dla wybranych roslin | 2,0 | Student: - w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiauł programowowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakreus materiału, - w zakresie opanowania wiedzynie przyswoił zasadniczych treści programowych, - w zakresie stosunku do wiedzy nie wykazuju zainteresowania, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia same błędy błędy. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzymało popełnia błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy dobrze przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnianie błędów. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy bardzo dobrze przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje wysokie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C03_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. Student potrafi pobrać reprezentatywne próbki gleb i roślin w celu określenia wymagań pokarmowych i nawozowych roślin. Student potrafi dobrać rośliny, zabiegi uprawowe i nawozwe w zalezności od siedliska | 2,0 | Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i dobrze poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i bardzo dobrze poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C03_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. Prowadzi samokształcenie wynikające ze zmian w stosowaniu środków produkcji związanych z uprawą i nawożeniem gleb oraz roślin | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych | |
4,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych | |
5,0 | W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych |
Literatura podstawowa
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Grzebisz W., Nawozenie roślin uprawnych cz I i II, PWRiL, Poznań, 2009, I
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
- Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna, PWN, Warszawa, 2001
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
- Krzywy E., Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Breś W., Żywienie roślin ogrodniczych, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Poznań, 2009
- Praca zbiorowa pod red. Barana S., Łabętowicza J., Krzywego E., Przyrodnicze wykorzystanie odpaów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997
- Bugała W., Krzewy i drzewa ozdobne, Promo Kraków, Kraków, 2005