Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie przestrzeni sąsiedzkiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie przestrzeni sąsiedzkiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej i działaniami dla jej kreacji. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie analizy warunków formowania przestrzeni sąiedzkiej oraz jej projektowania, doboru pożadanych rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych i estetycznych w konkretnej lokalizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza zagospodarowania wybranego podwórka. Projekt koncepcyjny zagospodarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i małej architektury. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Historyczne i współczesne uwarunkowania dla kształtowania osiedlowych terenów zieleni. Geneza współczesnego mieszkalnictwa | 2 |
T-W-3 | Przestrzeń dospołeczniona i odspołeczniona. Warunki kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej. | 2 |
T-W-4 | Rewitalizacja podwórek i wnętrz międzyblokowych – przemiany funkcjonalno-przestrzenne dla potrzeb powstania przestrzeni sąsiedzkich | 3 |
T-W-5 | Aspekty społeczne i aktualne tendecje w kształtowaniu podwórek i wnętrz międzblokowych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Analiza przypadku |
M-3 | Zajęcia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny obejmująca analizę wskazanego wnętrza oraz projekt jej zagospodarowania pod kątem kreacji przestrzeni sąsiedzkiej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca studialno-teoretyczna (prezentacja) dotycząca warunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O15.2_W11 Zna historyczne i współczesne uwarunkowania i tendencje dla kształtowania terenów osiedlowych | AK_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
AK_1A_O15.2_W14 Zna metody analiz i kryteria oceny warunków kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w danym zespole mieszkaniowym dla określenia wytycznych programowych i funkcjonalnych. | AK_1A_W13 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O15.2_U09 Potrafi przeanalizować teren pod wzgledem warunków dla powstania przestrzeni sąsiedzkiej | AK_1A_U09 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O15.2_K07 Rozumie potrzebę kształtowania przestrzeni osiedlowych o różnym stopniu upublicznienia i związek atrakcyjności przestrzeni z możliwością zaspokojenia potrzeb mieszkańców. | AK_1A_K06 | — | — | C-2 | T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O15.2_W11 Zna historyczne i współczesne uwarunkowania i tendencje dla kształtowania terenów osiedlowych | 2,0 | Praca posiada znaczące braki. |
3,0 | Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania ogólnikowo bez umiejętności krytycznej analizy. | |
3,5 | Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania ale krytyczna analiza jest bardzo ograniczona. | |
4,0 | Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania prawidłowo ale krytyczna analiza wymaga uzupełnień. | |
4,5 | Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania prawidłowo, krytyczna analiza wymaga niewielkich uzupełnień. | |
5,0 | Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania prawidłowo, krytyczna analiza nie wymaga uzupełnień. | |
AK_1A_O15.2_W14 Zna metody analiz i kryteria oceny warunków kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w danym zespole mieszkaniowym dla określenia wytycznych programowych i funkcjonalnych. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie wskazać większości cech przestrzennych, elementów zagospodarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej. |
3,0 | Poprawnie wskazuje większość cech przestrzenych, elementów zagospdoarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej. | |
3,5 | Poprawnie wskazuje tłumaczy większość cech przestrzennych, elementów zagospodarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej. | |
4,0 | Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przestrzenne, elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w osiedlu, | |
4,5 | Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przestrzenne, elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w osiedlu, formułuje wytyczne dla zagospodarowania, | |
5,0 | Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przstrzenne i elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej, formułuje wytyczne dla zagospdoarowania o dużej jakości. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O15.2_U09 Potrafi przeanalizować teren pod wzgledem warunków dla powstania przestrzeni sąsiedzkiej | 2,0 | Praca wymagająca uzupełnień, nie realizująca założeń dla ksztłtowania przestrzeni sąsiedzkiej. |
3,0 | Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy minimalne warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznejazując na strandardowych rozwiązaniach.. | |
3,5 | Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy przeciętne warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, bazując tylko na strandardowych rozwiązaniach. | |
4,0 | Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy dobre warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, wykorzystując w części rozwiązania niestandardowe. | |
4,5 | Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy bardzo dobre warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, wykorzystując w części rozwiązania niestandardowe. | |
5,0 | Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy bardzo dobre warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, wykorzystując w części rozwiązania niestandardowe, bardzo twórczo interpretując temat. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O15.2_K07 Rozumie potrzebę kształtowania przestrzeni osiedlowych o różnym stopniu upublicznienia i związek atrakcyjności przestrzeni z możliwością zaspokojenia potrzeb mieszkańców. | 2,0 | Student nie posiada zdolności analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu. |
3,0 | Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w minimalnym zakresie. | |
3,5 | Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w podstawowym zakresie. | |
4,0 | Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie. | |
4,5 | Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w ponadpodstawowym zakresie. | |
5,0 | Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w ponadpodstawowym zakresie, wnikliwie i wyczerpująco. |
Literatura podstawowa
- Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki w planowaniu i projektowaniu miast, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
- Gronostajska B., Kreacja i modernizacja przestrzeni mieszkaniowej, 2007
- Skibniewska H., Goryński A., Bożekowska D., Tereny otwarte w miejskim środowisku mieszkaniowym, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1979