Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii przemysłowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Kinga Śnieg <Kinga.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o jakosciowych i ilościowych odziaływaniach gazów cieplarnianych i innych odpadów poprzemysłowych na środowisko Umiejętność instalowania i korzystania z edukacyjnego oprogramowania komputerowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych
C-2Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu11
A-W-3Studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie referatu i jego prezentację
M-3Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D5_W01
Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
OS_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D5_U01
Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U02, OS_1A_U05C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D5_K01
Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania
OS_1A_K03C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D5_W01
Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
2,0
3,0Student potrafi wyspecyfikować ogólne zasady procesu produkcji i jego organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D5_U01
Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić ogólne zasady działalności przemysłowej i jej organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, analizować dzialalność przemysłową pod kątem stosowania zasad najlepszej dostępnej techniki (BAT), wykorzystać metodę LCA w badaniach oddziaływania systemu wyrobu na srodowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D5_K01
Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania
2,0
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrarażanie własnych poglądów na przekazywane treści, jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi zagadnieniami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PN-EN ISO 14040 - Ocena cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2000
  2. PN-EN ISO 14041- Ocena cyklu zycia, określenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2002
  3. PN-EN ISO 14042- Ocena cyklu zycia, ocena wpływu cyklu życia, 2002
  4. PN-EN ISO 14043- Ocena cyklu zycia, interpretacja cyklu życia, 2002
  5. PN-EN ISO/TR 14047- Ocena wpływu cyklu zycia, przykłady stosowania ISO 14042, 2006
  6. PN-EN ISO/TR 14049- Ocena cyklu zycia, przykłady stosowania ISO 14041, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Oprogramowanie edukacyjne: Gabi Software (www.gabi-software.com), 2011
  2. Durlik I, Inżynieria zarządzania Cz.1, Placet, Warszawa, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.9
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu11
A-W-3Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D5_W01Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych
C-2Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
Treści programoweT-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyspecyfikować ogólne zasady procesu produkcji i jego organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D5_U01Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych
C-2Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
Treści programoweT-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić ogólne zasady działalności przemysłowej i jej organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, analizować dzialalność przemysłową pod kątem stosowania zasad najlepszej dostępnej techniki (BAT), wykorzystać metodę LCA w badaniach oddziaływania systemu wyrobu na srodowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D5_K01Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych
C-2Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
Treści programoweT-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrarażanie własnych poglądów na przekazywane treści, jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi zagadnieniami
3,5
4,0
4,5
5,0