Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Teledetekcja i GIS:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teledetekcja i GIS | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu sozologii i kształtowania środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe moduły programu Idrisi i wykorzystanie palet barwnych. Konwersja plików i rasteryzacja danych. | 3 |
T-L-2 | Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych. | 2 |
T-L-3 | Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy. | 2 |
T-L-4 | Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego (ćwiczenie podwójne). Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych. | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy | 2 |
T-L-6 | Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS. | 2 |
T-L-7 | Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS. | 2 |
T-L-8 | Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling. | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych. | 1 |
T-W-2 | Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS. | 1 |
T-W-3 | Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. | 2 |
T-W-4 | Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych. | 2 |
T-W-5 | Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView. | 2 |
T-W-6 | Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu. | 2 |
T-W-7 | Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w sozologii. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu na podstawie danych i map numerycznych uzyskanych w trakice ćwiczeń. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie skryptu. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | czytanie literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-4 | przygotowanie do zajęć | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C16_W01 Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania. Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska. | OS_1A_W07, OS_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C16_U01 Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map. | OS_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C16_K01 Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS. Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych. | OS_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C16_W01 Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania. Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawy teoretyczne GIS i Teledetekcji. Umie wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania GIS. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C16_U01 Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C16_K01 Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS. Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych. | 2,0 | |
3,0 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
- Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009
Literatura dodatkowa
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
- Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010