Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia stosowana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 1,00,25zaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 6 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
C-2Umiejetność oceny wpływu działalności człowieka w grupie geograficznych czynników klimatotwórczych
C-3Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu z jakością powietrza atmosferycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja sieci pomiarowej monitoringu jakości powietrza w Polsce.2
T-A-2Opracowanie wybranych wskaźników klimatycznych.2
T-A-3Analiza materiałów źródłowych z zakresu zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych - mapy, atlasy, biuletyny IMGW.2
6
laboratoria
T-L-1Zmienność czasowa (doba, tydzień, miesiąc, sezon) głównych zanieczyszczeń powietrza2
T-L-2Statystyczne i graficzne opracowanie surowych danych anemometrycznych i imisyjnych - zanieczyszczeniowa róża wiatrów.2
T-L-3Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkładu wybranego elementu meteorologicznego.2
6
wykłady
T-W-1Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin2
T-W-2Globalne i regionalne zmiany klimatu - efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze2
T-W-3Zagrożenia środowiska przez ekstremalne zjawiska meteorologiczne2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2udział w konsultacjach4
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-5studiowanie literatury4
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach.5
A-L-4Udział w konsultacjach.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4udział w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
M-2Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-3Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C34_W01
Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym
OS_1A_W03, OS_1A_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C34_U01
Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe
OS_1A_U01C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C34_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
OS_1A_K01C-2T-A-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C34_W01
Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C34_U01
Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C34_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Bac Marian Rojek, Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Wyd. UP we Wrocławiu, Wrocław, 2012
  2. Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
  3. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja sieci pomiarowej monitoringu jakości powietrza w Polsce.2
T-A-2Opracowanie wybranych wskaźników klimatycznych.2
T-A-3Analiza materiałów źródłowych z zakresu zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych - mapy, atlasy, biuletyny IMGW.2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zmienność czasowa (doba, tydzień, miesiąc, sezon) głównych zanieczyszczeń powietrza2
T-L-2Statystyczne i graficzne opracowanie surowych danych anemometrycznych i imisyjnych - zanieczyszczeniowa róża wiatrów.2
T-L-3Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkładu wybranego elementu meteorologicznego.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin2
T-W-2Globalne i regionalne zmiany klimatu - efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze2
T-W-3Zagrożenia środowiska przez ekstremalne zjawiska meteorologiczne2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2udział w konsultacjach4
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-5studiowanie literatury4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach.5
A-L-4Udział w konsultacjach.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C34_W01Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-1Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin
T-W-3Zagrożenia środowiska przez ekstremalne zjawiska meteorologiczne
T-W-2Globalne i regionalne zmiany klimatu - efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C34_U01Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu z jakością powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-A-1Organizacja sieci pomiarowej monitoringu jakości powietrza w Polsce.
T-A-2Opracowanie wybranych wskaźników klimatycznych.
T-A-3Analiza materiałów źródłowych z zakresu zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych - mapy, atlasy, biuletyny IMGW.
T-L-2Statystyczne i graficzne opracowanie surowych danych anemometrycznych i imisyjnych - zanieczyszczeniowa róża wiatrów.
T-L-1Zmienność czasowa (doba, tydzień, miesiąc, sezon) głównych zanieczyszczeń powietrza
T-L-3Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkładu wybranego elementu meteorologicznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-3Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C34_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Umiejetność oceny wpływu działalności człowieka w grupie geograficznych czynników klimatotwórczych
Treści programoweT-A-3Analiza materiałów źródłowych z zakresu zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych - mapy, atlasy, biuletyny IMGW.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0