Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Europejska Sieć Ekologiczna-Natura 2000:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Europejska Sieć Ekologiczna-Natura 2000
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza w zakresie systematyki roślin i zwierząt, ekologii i ochrony przyrody.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.1
T-A-2Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-3Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-4Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.2
T-A-5Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.1
T-A-6Sposoby rozwiązywania konfliktów związanych z wdrażaniem systemu Natura 2000. Kompensacje przyrodnicze.1
9
wykłady
T-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO.2
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.2
T-W-3Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych.1
T-W-4Siedliska przyrodnicze chronione w ramach Dyrektywy Siedliskowej.1
T-W-5Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.1
T-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.1
T-W-7Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-3czytanie literatury przedmiotu5
A-A-4konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje4
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia10
A-W-4zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
M-3przygotowanie referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O05-2_W01
Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000.
OS_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5M-1S-1
OS_1A_O05-2_W02
Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000.
OS_1A_W08C-1T-W-6, T-W-5, T-A-5, T-A-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O05-2_U01
Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
OS_1A_U08C-1T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3M-2, M-3, M-1S-2
OS_1A_O05-2_U02
Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
OS_1A_U01C-1T-W-2, T-A-1M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O05-2_K01
Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000.
OS_1A_K05C-1T-W-6, T-A-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O05-2_W01
Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
OS_1A_O05-2_W02
Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O05-2_U01
Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. NIe potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytania dotyczących przedstawionego zagadnienia.
5,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytania dotyczących przedstawionego zagadnienia.
OS_1A_O05-2_U02
Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5Potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.
4,0Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
4,5Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
5,0Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O05-2_K01
Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5Potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.
4,0Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
4,5Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
5,0Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych.

Literatura podstawowa

  1. Makomska-Juchniewicz M., Tworek S. (red.), Ekologiczna sieć Natura 2000 - problem czy szansa?, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003
  2. Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ, Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Herbich J. (red.), Poradniki ochrony siedlisk i gatunków - podręcznik metodyczny., Min. Środowiska, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.1
T-A-2Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-3Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-4Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.2
T-A-5Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.1
T-A-6Sposoby rozwiązywania konfliktów związanych z wdrażaniem systemu Natura 2000. Kompensacje przyrodnicze.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO.2
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.2
T-W-3Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych.1
T-W-4Siedliska przyrodnicze chronione w ramach Dyrektywy Siedliskowej.1
T-W-5Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.1
T-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.1
T-W-7Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-3czytanie literatury przedmiotu5
A-A-4konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje4
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia10
A-W-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O05-2_W01Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W04Zna podstawowe definicje i regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona i kształtowania środowiska. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO.
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.
T-W-7Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.
T-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.
T-W-5Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O05-2_W02Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.
T-W-5Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.
T-A-5Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.
T-A-6Sposoby rozwiązywania konfliktów związanych z wdrażaniem systemu Natura 2000. Kompensacje przyrodnicze.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O05-2_U01Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-3Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych.
T-W-4Siedliska przyrodnicze chronione w ramach Dyrektywy Siedliskowej.
T-A-2Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.
T-A-3Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
M-3przygotowanie referatu
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. NIe potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytania dotyczących przedstawionego zagadnienia.
5,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytania dotyczących przedstawionego zagadnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O05-2_U02Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.
T-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5Potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.
4,0Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
4,5Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
5,0Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O05-2_K01Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.
T-A-4Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5Potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.
4,0Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
4,5Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
5,0Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych.