Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii środowiskowej i gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych |
C-2 | Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego |
C-3 | Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska |
C-4 | Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska. | 2 |
T-A-2 | Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko wodne. | 1 |
T-A-3 | Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko glebowe. | 2 |
T-A-4 | Ograniczenie bioróżnorodności – wpływ na plonowanie. | 1 |
T-A-5 | Ocena projektów zagospodarowania pól gnojowicą | 1 |
T-A-6 | Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych | 1 |
T-A-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną. | 1 |
T-W-2 | Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne. | 2 |
T-W-3 | Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych | 2 |
T-W-4 | Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu. | 2 |
T-W-5 | Bezpośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka | 2 |
T-W-6 | Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej. | 2 |
T-W-7 | Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się studenta do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego części ćwiczeniowej | 8 |
A-A-4 | Czytanie przez Studenta wskazanej literatury | 3 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej | 20 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie przez Studenta krótkiej prezentacji | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne |
M-2 | Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Film |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-2_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku | OS_1A_W11 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-4, M-5, M-6, M-3, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-2_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach | OS_1A_U01 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-5, M-3, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-2_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska | OS_1A_K06 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-6, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-4, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-2_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku | 2,0 | Student nie zna antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz nie praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku |
3,0 | Student zna w nieznacznym stopniu antropogeniczne źródła dostające się do środowiska oraz zna w nieznacznym stopniu prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku | |
3,5 | Student zna w stopniu dostatecznym antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz ne staopniu dostatecznym potrafi wymienić prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku | |
4,0 | Student zna wiekszość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz wiekszość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku | |
4,5 | Student zna znaczna większość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna większość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku | |
5,0 | Student zna wszystkie antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna wszystkie prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-2_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych |
3,0 | Student posiada w nieznacznym stopniu umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych | |
4,0 | Student posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada umiejętności wykorzystywania większości zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych | |
5,0 | Student posiada umiejętności szybkiego wykorzystywania zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-2_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska | 2,0 | Student nie potrafi dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska |
3,0 | Student potrafił dostrzec i ocenić nieliczne skutki chemizacji badanego środowiska | |
3,5 | Student potrafił dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska - w stopniu podstawowym | |
4,0 | Student potrafił dostrzec i ocenić większość skutków chemizacji badanego środowiska | |
4,5 | Student potrafił dostrzec i ocenić prawie wszystkie skutki chemizacji badanego środowiska | |
5,0 | Student potrafił szybko dostrzec i sprawnie ocenić skutki chemizacji badanego środowiska |
Literatura podstawowa
- Czuba R. (red.), Nawożenie mineralne roślin uprawnych, Wydaw. Zakłady Chemiczne POLICE S.A., Police, 1996, I
- Falencka-Jabłońska, Zagrożenia środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa., 1991, I
- Pruszyński S., Mrówczyński M. (red.), Łączne stosowanie agrochemikaliów w uprawach rolniczych, Wydaw. IOR., Poznań, 2002, I
- Mercik S. (red.), Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004, I
- Borowiec S., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1985, I
Literatura dodatkowa
- Kamionka J., Technika ochrony roślin i łącznego stosowania agrochemikaliów w uprawach rolniczych., Wydaw. IBMER., Warszawa, 2004, I
- Kubsik K., Produkcyjne i ekologiczne skutki różnych technik stosowania nawozów azotowych, Wyd. IUNG, Puławy., 1998, I
- Fotyma E., Fotyma M., Pietruch Cz., Produkcyjne i środowiskowe skutki nawożenia., Pam. Puł., Fotyma E., Fotyma M., Pietruch CzPuławy, 2002, I
- Papiz H., Nowe regulacje prawne dotyczące obrotu nawozów i środków wspomagających uprawę roślin., Studia i Raporty IUNG–PIB, Puławy, 2006, I
- Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska., Wyd. AR Poznań, Poznań, 2004, I