Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii środowiskowej i gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
C-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.2
T-A-2Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko wodne.1
T-A-3Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko glebowe.2
T-A-4Ograniczenie bioróżnorodności – wpływ na plonowanie.1
T-A-5Ocena projektów zagospodarowania pól gnojowicą1
T-A-6Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych1
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
T-W-1Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną.1
T-W-2Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne.2
T-W-3Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych2
T-W-4Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu.2
T-W-5Bezpośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka2
T-W-6Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej.2
T-W-7Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się studenta do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego części ćwiczeniowej8
A-A-4Czytanie przez Studenta wskazanej literatury3
31
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej20
A-W-4Czytanie wskazanej literatury5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta krótkiej prezentacji10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
OS_1A_W11C-2, C-3, C-4, C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-4, M-5, M-6, M-3, M-2S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach
OS_1A_U01C-2, C-3, C-4, C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-5, M-3, M-2S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
OS_1A_K06C-2, C-3, C-4, C-1T-A-6, T-W-7, T-W-6M-1, M-4, M-3, M-2S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
2,0Student nie zna antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz nie praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,0Student zna w nieznacznym stopniu antropogeniczne źródła dostające się do środowiska oraz zna w nieznacznym stopniu prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,5Student zna w stopniu dostatecznym antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz ne staopniu dostatecznym potrafi wymienić prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
4,0Student zna wiekszość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz wiekszość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
4,5Student zna znaczna większość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna większość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
5,0Student zna wszystkie antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna wszystkie prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,0Student posiada w nieznacznym stopniu umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,5Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
4,0Student posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętności wykorzystywania większości zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
5,0Student posiada umiejętności szybkiego wykorzystywania zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
2,0Student nie potrafi dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska
3,0Student potrafił dostrzec i ocenić nieliczne skutki chemizacji badanego środowiska
3,5Student potrafił dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska - w stopniu podstawowym
4,0Student potrafił dostrzec i ocenić większość skutków chemizacji badanego środowiska
4,5Student potrafił dostrzec i ocenić prawie wszystkie skutki chemizacji badanego środowiska
5,0Student potrafił szybko dostrzec i sprawnie ocenić skutki chemizacji badanego środowiska

Literatura podstawowa

  1. Czuba R. (red.), Nawożenie mineralne roślin uprawnych, Wydaw. Zakłady Chemiczne POLICE S.A., Police, 1996, I
  2. Falencka-Jabłońska, Zagrożenia środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa., 1991, I
  3. Pruszyński S., Mrówczyński M. (red.), Łączne stosowanie agrochemikaliów w uprawach rolniczych, Wydaw. IOR., Poznań, 2002, I
  4. Mercik S. (red.), Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004, I
  5. Borowiec S., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1985, I

Literatura dodatkowa

  1. Kamionka J., Technika ochrony roślin i łącznego stosowania agrochemikaliów w uprawach rolniczych., Wydaw. IBMER., Warszawa, 2004, I
  2. Kubsik K., Produkcyjne i ekologiczne skutki różnych technik stosowania nawozów azotowych, Wyd. IUNG, Puławy., 1998, I
  3. Fotyma E., Fotyma M., Pietruch Cz., Produkcyjne i środowiskowe skutki nawożenia., Pam. Puł., Fotyma E., Fotyma M., Pietruch CzPuławy, 2002, I
  4. Papiz H., Nowe regulacje prawne dotyczące obrotu nawozów i środków wspomagających uprawę roślin., Studia i Raporty IUNG–PIB, Puławy, 2006, I
  5. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska., Wyd. AR Poznań, Poznań, 2004, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.2
T-A-2Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko wodne.1
T-A-3Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko glebowe.2
T-A-4Ograniczenie bioróżnorodności – wpływ na plonowanie.1
T-A-5Ocena projektów zagospodarowania pól gnojowicą1
T-A-6Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych1
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną.1
T-W-2Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne.2
T-W-3Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych2
T-W-4Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu.2
T-W-5Bezpośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka2
T-W-6Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej.2
T-W-7Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się studenta do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego części ćwiczeniowej8
A-A-4Czytanie przez Studenta wskazanej literatury3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej20
A-W-4Czytanie wskazanej literatury5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta krótkiej prezentacji10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O14-2_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego
C-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
Treści programoweT-A-3Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko glebowe.
T-A-1Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.
T-A-2Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko wodne.
T-W-2Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne.
T-W-3Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych
T-W-4Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Metoda projektów
M-3Wykład problemowy
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz nie praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,0Student zna w nieznacznym stopniu antropogeniczne źródła dostające się do środowiska oraz zna w nieznacznym stopniu prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,5Student zna w stopniu dostatecznym antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz ne staopniu dostatecznym potrafi wymienić prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
4,0Student zna wiekszość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz wiekszość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
4,5Student zna znaczna większość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna większość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
5,0Student zna wszystkie antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna wszystkie prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O14-2_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego
C-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
Treści programoweT-A-1Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.
T-W-1Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład problemowy
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,0Student posiada w nieznacznym stopniu umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,5Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
4,0Student posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętności wykorzystywania większości zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
5,0Student posiada umiejętności szybkiego wykorzystywania zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O14-2_K01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego
C-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
Treści programoweT-A-6Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych
T-W-7Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności
T-W-6Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-4Film
M-3Wykład problemowy
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska
3,0Student potrafił dostrzec i ocenić nieliczne skutki chemizacji badanego środowiska
3,5Student potrafił dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska - w stopniu podstawowym
4,0Student potrafił dostrzec i ocenić większość skutków chemizacji badanego środowiska
4,5Student potrafił dostrzec i ocenić prawie wszystkie skutki chemizacji badanego środowiska
5,0Student potrafił szybko dostrzec i sprawnie ocenić skutki chemizacji badanego środowiska