Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne i projektowanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne i projektowanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z geodezji i kartografii |
W-2 | Podstawowe wiadomości dotyczące środowiska przyrodniczego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego |
C-2 | Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce |
C-3 | Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych | 3 |
T-A-2 | Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka wybranych uwarunkowań | 6 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne a system ochrony środowiska. Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana. | 2 |
T-W-2 | Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa w planowaniu przetrzennym. Audyt krajobrazowy. | 2 |
T-W-3 | Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce. Postępowanie środowiskowe a planowanie. | 2 |
T-W-5 | Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Indywidualne opracowania |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C11_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce | OS_2A_W07, OS_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C11_U01 Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego | OS_2A_U03, OS_2A_U07 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C11_K01 Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego | OS_2A_K02, OS_2A_K03, OS_2A_K04, OS_2A_K05 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C11_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczona wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C11_U01 Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w ograniczonym zakresie dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C11_K01 Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie planowania przestrzennego z uwzględnieniem stanu środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zieńko J., Tokarski J., Planowanie przestrzenne a ochrona środowiska, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- Arvay-Podhalańska E. (red.), Gospodarka przestrzenna gmin. Poradnik, Tom 1-3, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Kraków, 1998
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Malczyk T, Wystyczne do projektowania na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
- Florkiewicz E., Tyszecki A., Postępowania w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych., 2011
- Malczyk T, Wytyczne do projektowania na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005