Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekotoksykologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawowe wiadomości z chemii, biochemii, mikrobiologii i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna podstawowe pojęcia i zależności toksykologiczne, kinetykę i mechanizmy działania związków toksycznych, C1 |
C-2 | Student rozumie ogólną problematykę toksykologii, klasyfikację trucizn, mechanizmy ich działania toksycznego oraz losy w organizmie, C2 |
C-3 | Student zna podstawowe mechanizmy działania biologicznego ksenobiotyków na organizmy żywe oraz systemy i zakresem badań toksyczności ksenobiotyków, w odniesieniu do oceny ryzyka zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska, C3 |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć z ekotoksykologii. Regulamin BHP w pracowni chemicznej. Omówienie tematów ćwiczeń i warunków zaliczenia przedmiotu ekotoksykologii. | 1 |
T-L-2 | Ocena toksyczności wybranych ksenobiotyków przy użyciu testów ekotoksykologicznych. Wykorzystanie aktywności enzymatycznej gleb w badaniach ekotoksykologicznych. Wyznaczanie 50% progu toksyczności (LD50) zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi lub innymi ksenobiotykami w stosunku do fosfataz glebowych. | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie testów fitotoksyczności w bioindykacji skażeń środowiska naturalnego ksenobiotykami. | 2 |
T-L-4 | Zastosowanie dżdżownic do oceny toksyczności gleby | 1 |
T-L-5 | Wykrywanie fosforanów, siarczanów, chlorków i wybielaczy w środkach piorących. | 2 |
T-L-6 | Wykorzystanie chromatografii bibułowej do oznaczania związków organicznych w mieszaninach. | 2 |
T-L-7 | Prezentacje studentów na temat katastrof ekologicznych. Przyczyny i skutki. Propozycje metod naprawy skutków skażenia. Wpływ na organizm człowieka. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia, cele i zadania przedmiotu. Terminologia toksykologii i ekotoksykologii. Pojęcie trucizny i dawki, zatrucia. | 1 |
T-W-2 | Mechanizmy działania trucizn. Czynniki fizykochemiczne,biologiczne, środowiskowe i ich wpływ na toksyczność trucizn. Zależność dawka-reakcja, sposoby wyrażania dawek ksenobiotyków. Odległe skutki działania trucizn. | 2 |
T-W-3 | Losy zanieczyszczeń w organizmach. Toksykokinetyka: wchłanianie, akumulacja i biomagnifikacja, biotransformacja trucizn, detoksykacja i biodegradacja trucizn w organizmach. | 1 |
T-W-4 | Toksycznosć metali ciężkich. Podział, występowanie, źródła zanieczyszczeń. Charakterystyka wybranego metalu ciężkiego pod względem toksyczności (ołów, kadm, arsen, rtęć). | 1 |
T-W-5 | Zatrucia związkami organicznymi, źródła, toksyczność: WWA, PCB, Dioksyn. | 2 |
T-W-6 | Toksykologia pestycydów. Historia, los pestycydów w środowisku, podział, toksyczność, trwałość i rozkład pestycydów w środowisku. DDT i jego metabolity w środowisku. Zatrucia pestycydami. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka związków fluoru. Wpływ fluorków na fizjologię i metabolizm roślin a także organizm człowieka. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji | 16 |
A-L-4 | Konsultacje | 12 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz laboratoryjnych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B02_W01 Student posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków | OS_2A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B02_U01 Student analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi dobrać podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje | OS_2A_U02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B02_K01 Student postępuje zgodnie z metodami analitycznymi przy ocenie problematyki związanej z ekotoksykologią i stanem środowiska przyrodniczego | OS_2A_K04, OS_2A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B02_W01 Student posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków | 2,0 | |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B02_U01 Student analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi dobrać podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B02_K01 Student postępuje zgodnie z metodami analitycznymi przy ocenie problematyki związanej z ekotoksykologią i stanem środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | Student zna ogólnie metody analityczne związane z ekotoksykologią | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia, PZWL, Warszawa, 1999
- Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
- Zakrzewski S., Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa, 2002
- Seńczuk W., Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- G.W.van Loon, S.J. Duffy, Chemia Środowiska, PWN, Warszawa, 2008
- Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
- John Timbrell, Paradoks trucizn. Substancje chemiczne przyjazne i wrogie, WNT, Warszawa, 2005