Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, analizy chemicznej, biologii, technologii stosowanych w ochronie środowiska, ekologii, gospodarowania odpadami i problematyki prawnej dotyczącej ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z urządzeniami i charakterystyką procesów stosowanych w ochronie atmosfery. |
C-2 | Student zapozna się z technologią redukcji zanieczyszczeń gazowych. |
C-3 | Pozna aparaturę procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych. Energia elektryczna – wytwarzanie. Rolnictwo, a zanieczyszczenie atmosfery. Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery. Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych. Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery. Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie). Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 2 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie. |
M-2 | Metoda praktyczna: pokaz. |
M-3 | Prezentacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników sprawdzianów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie przygotowanej prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D14_W07 Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych. | OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D14_U09 Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska. | OS_1A_U09 | — | — | C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D14_K01 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | OS_1A_K06 | — | — | C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D14_W07 Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D14_U09 Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D14_K01 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Centrum Informatyki Energetyki., Zanieczyszczenie atmosfery. Źródła oraz metodyka szacowania wielkości emisji zanieczyszczeń., Wyd. CIE Warszawa, Warszawa, 1997
- Chmielniak T, Technologie energetyczne., WNT Warszawa, Warszawa, 2008
- Grochowicz E., Korytkowski J., Ochrona powietrza, WSziP, Warszawa., Warszawa, 1996
- Hłuszyk H., Stankiewicz A, Szkolny słownik – „Ekologia", WSiP Warszawa, Warszawa, 1996
- Jabłoński W., Wnuk J, Zarządzanie odnawialnymi źródłami energii. – Aspekty ekonomiczno – techniczne, Oficyna Wydawnicza HUMANITAS., 2009
- Kucowsski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka, a ochrona środowiska, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Tytko R., Odnawialne źródła energii, Warszawa, 2011, III
- Ulbrich R, Alternatywne źródła energii, Oficyna Wydawnicza Politechnika Opolska, Opole, 2010
- Warych J., Oczyszczanie przemysłowych gazów odlotowych, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Warych J., Oczyszczanie gazów – procesy i aparatura, WNT Warszawa, Warszawa, 1998, III
Literatura dodatkowa
- Obowiązujące akty prawne
- Czaspismo, Energetyka Cieplna i Zawodowa
- Czasopismo, Nowa Energia
- Czasopismo, Ochrona Powietrza i Problemy Odpadów