Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych
C-2Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.2
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz opracowania podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, parowania, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.10
T-A-3Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych.3
15
wykłady
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.3
T-W-4Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.2
T-W-5Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.2
T-W-6Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów.10
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-4udział w konsultacjach6
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C02_W01
Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu.
OS_1A_W03, OS_1A_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C02_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu
OS_1A_U01C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C02_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
OS_1A_K01C-1T-W-7M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C02_W01
Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu.
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C02_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C02_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
  2. Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, WYd. Nauk. PAN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
  2. Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
  3. Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.2
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz opracowania podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, parowania, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.10
T-A-3Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.3
T-W-4Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.2
T-W-5Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.2
T-W-6Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów.10
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-4udział w konsultacjach6
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C02_W01Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych
Treści programoweT-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.
T-W-6Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.
T-W-5Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.
T-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej
T-W-4Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C02_U01Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.
Treści programoweT-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz opracowania podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, parowania, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.
T-A-1Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.
T-A-3Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C02_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych
Treści programoweT-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0