Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Meteorologia stosowana:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia stosowana | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz oceny ich wpływu na środowisko geograficzne |
C-2 | Umiejetność oceny wpływu działalności człowieka w grupie geograficznych czynników klimatotwórczych |
C-3 | Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu z jakością powietrza atmosferycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja sieci pomiarowej monitoringu jakości powietrza w Polsce. | 2 |
T-A-2 | Analiza i interpretacja wieloletniej zmienności wybranych elementów meteorologicznych. | 2 |
T-A-3 | Opracowanie wybranych wskaźników klimatycznych. | 2 |
T-A-4 | Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o jakości powietrza. Analiza materiałów źródłowych z zakresu zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych - mapy, atlasy, biuletyny IMGW. | 4 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zmienność czasowa (doba, tydzień, miesiąc, sezon) głównych zanieczyszczeń powietrza | 4 |
T-L-2 | Statystyczne i graficzne opracowanie surowych danych anemometrycznych i imisyjnych - zanieczyszczeniowa róża wiatrów. | 2 |
T-L-3 | Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkładu wybranego elementu meteorologicznego. | 2 |
T-L-4 | Analiza i interpretacja map synoptycznych oraz krótko - i długoterminowych prognoz pogody prezentowanych w internecie. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin | 2 |
T-W-2 | Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze | 2 |
T-W-3 | Wybrane metody opracowań klimatycznych | 2 |
T-W-4 | Globalne i regionalne zmiany klimatu - efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze | 2 |
T-W-5 | Zagrożenia środowiska przez ekstremalne zjawiska meteorologiczne | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 4 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-A-4 | przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
A-A-5 | studiowanie literatury | 4 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Realizacja indywidualnych zadań praktycznych. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach. | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna). |
M-2 | Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody. |
M-3 | Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C34_W01 Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym | OS_1A_W03, OS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C34_U01 Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe | OS_1A_U01 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C34_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | OS_1A_K01 | — | — | C-2 | T-A-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C34_W01 Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym | 2,0 | |
3,0 | Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C34_U01 Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C34_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Bac Marian Rojek, Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Wyd. UP we Wrocławiu, Wrocław, 2012
- Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004