Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metaboliczne strategie przetrwania roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaboliczne strategie przetrwania roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie kursu z zakresu biochemii ogólnej i fizjologii roślin w celu łatwiejszego zrozumienia regulacji metabolizmu i generowania metabolicznej odpowiedzi roślin na niekorzystne bodźce płynące ze środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-4Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych3
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych6
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin6
15
wykłady
T-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska. Znaczenie fitotoksyn i fitoaleksyn w strategii przetrwania roślin. Statyczna i indukowana obrona roślin.2
T-W-2Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin.6
T-W-3Związki fenolowe, jako substancje w obronie roślin przed patogenami2
T-W-4Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).2
T-W-5Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.2
T-W-6Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.2
T-W-7Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia podsumowującego ćwiczenia audytoryjne5
A-A-4Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczającego wykłady15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
M-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-1_W01
Student potrafi wyjaśnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
OS_1A_W06, OS_1A_W07C-3, C-2, C-5, C-4, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-1_U01
Student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
OS_1A_U01C-3, C-2, C-5, C-4, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-1_K01
Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
OS_1A_K01, OS_1A_K05C-3, C-2, C-5, C-4, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-1_W01
Student potrafi wyjaśnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
2,0Student nie zna metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu występujących w roślinach
3,0Student potrafi ogólnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach
3,5Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach
4,0Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także krótko scharakteryzować ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
4,5Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także scharakteryzować ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
5,0Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także wyjaśnić ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-1_U01
Student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
2,0Student nie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
3,0Student w nieznacznym stopniu umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
3,5Student umie ogólnie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
4,0Student w miarę sprawnie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
4,5Studen sprawnie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
5,0Student bardzo dobrze umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-1_K01
Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole badawczym
3,0Student w niewielkim stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
3,5Student w umiarkowanym stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
4,0Student w dużym stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
4,5Student doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
5,0Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym

Literatura podstawowa

  1. Bartosz G., Druga twarz tlenu, PWN, Warszawa, 2006
  2. Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
  3. Wojtaszek P., Woźny A., Ratajczak L., Biologia komórki roślinnej t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kopcewicz L., Lewak S. (red.), Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych3
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych6
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska. Znaczenie fitotoksyn i fitoaleksyn w strategii przetrwania roślin. Statyczna i indukowana obrona roślin.2
T-W-2Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin.6
T-W-3Związki fenolowe, jako substancje w obronie roślin przed patogenami2
T-W-4Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).2
T-W-5Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.2
T-W-6Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.2
T-W-7Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia podsumowującego ćwiczenia audytoryjne5
A-A-4Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczającego wykłady15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O06-1_W01Student potrafi wyjaśnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi
C-4Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
C-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
Treści programoweT-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych
T-W-6Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.
T-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska. Znaczenie fitotoksyn i fitoaleksyn w strategii przetrwania roślin. Statyczna i indukowana obrona roślin.
T-W-4Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).
T-W-5Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.
T-W-7Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.
T-W-2Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin.
T-W-3Związki fenolowe, jako substancje w obronie roślin przed patogenami
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
M-1Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu występujących w roślinach
3,0Student potrafi ogólnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach
3,5Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach
4,0Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także krótko scharakteryzować ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
4,5Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także scharakteryzować ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
5,0Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także wyjaśnić ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O06-1_U01Student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi
C-4Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
C-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
Treści programoweT-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych
T-W-6Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.
T-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska. Znaczenie fitotoksyn i fitoaleksyn w strategii przetrwania roślin. Statyczna i indukowana obrona roślin.
T-W-4Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).
T-W-5Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.
T-W-7Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.
T-W-2Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin.
T-W-3Związki fenolowe, jako substancje w obronie roślin przed patogenami
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
M-1Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
3,0Student w nieznacznym stopniu umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
3,5Student umie ogólnie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
4,0Student w miarę sprawnie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
4,5Studen sprawnie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
5,0Student bardzo dobrze umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O06-1_K01Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi
C-4Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
C-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
Treści programoweT-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole badawczym
3,0Student w niewielkim stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
3,5Student w umiarkowanym stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
4,0Student w dużym stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
4,5Student doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
5,0Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym