Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Biochemia gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia gleb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z biochemii ogólnej, enzymologii i gleboznawstwa
W-2Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz mechanizmy ich regulacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia procesów biochemicznych zachodzących w glebie w krążeniu pierwiastków w środowisku
C-2Student ma zdolność interpretacji wyników testów enzymatycznych w ocenie wpływu różnych ksenobiotyków na środowisko glebowe
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi metodami oznaczania aktywności enzymatycznej gleb
C-4Student rozumie znaczenie drobnoustrojów i wydzialanych przez nie enzymów w kształtowaniu żyzności gleby

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zawartość kwasów nukleinowych w glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi3
T-A-2Wpływ substancji ropopochodnych na aktywność oksydazy o-difenolowej w glebie3
T-A-3Oddziaływanie wybranych środków ochrony roślin na aktywność fosfatazową gleby3
T-A-4Wpływ zasolenia na aktywność ureazy w glebie3
T-A-5Znaczenie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego - prezentacje studentów3
15
wykłady
T-W-1Gleba jako środowisko życia i aktywności organizmów2
T-W-2Organizmy glebowe. Badania biochemiczne gleb2
T-W-3Występowanie i rozmieszczenie organizmów glebowych2
T-W-4Cykl krążenia węgla i glebowa substancja organiczna2
T-W-5Obieg glebowej substancji organicznej2
T-W-6Metabolizm azotu w glebie2
T-W-7Przemiany fosforu w glebie2
T-W-8Przemiany siarki w glebie1
T-W-9Mikrobiologiczne przemiany metali1
T-W-10Bioremediacja gleb zanieczyszczonych ksenobiotykami. Podatność na biodegradację2
T-W-11Kompostowanie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji zaliczającej ćwiczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Praca grupowa na bazie otrzymanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Prezentacje przygotowane przez studentów
S-3Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-2_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego
OS_1A_W05, OS_1A_W08C-4, C-1, C-3, C-2T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-2_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko
OS_1A_U01, OS_1A_U09C-4, C-3, C-2T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-2_K01
Student potrafii współpracować w grupie oraz świadomie dokonuje podziału pracy w interpretacji otrzymanych wyników
OS_1A_K01C-4, C-1, C-3, C-2T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-2_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie
3,0Student w nieznacznym stopniu zna zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie
3,5Student w stopniu podstawowym zna zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie
4,0Student w bardzo dobrym stopniu zna i w większości rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi ogólnie scharakteryzować testy enzymatyczne stosowane w ocenie jakości środowiska glebowego
4,5Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi ogólnie omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego
5,0Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi szczegółowo omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-2_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko
2,0Student nie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb
3,0Student w niewielkim stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb
3,5Student w miarę sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz ogólnie umie wykorzystywać testy enzymatyczne w ocenie jakości gleby
4,0Student sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz potrafi wykorzystywać testy enzymatyczne w ocenie jakości gleby
4,5Student dobrze posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz w zadowalający sposób wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko
5,0Student bardzo dobrze posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-2_K01
Student potrafii współpracować w grupie oraz świadomie dokonuje podziału pracy w interpretacji otrzymanych wyników
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy przy analizie wyników
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy przy analizie wyników
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy przy analizie wyników
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy przy analizie wyników

Literatura podstawowa

  1. Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMC-S, Lublin, 2000
  2. Trojanowski J., Przemiany substancji organiczych w glebie, PWRiL, Warszawa, 1973
  3. van Loon G.W., Duffy S.J., Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Agra-Enviro Lab, Poznań-Gdańsk, 1998
  2. Biziuk M., Pestycydy. Występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, WNT, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zawartość kwasów nukleinowych w glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi3
T-A-2Wpływ substancji ropopochodnych na aktywność oksydazy o-difenolowej w glebie3
T-A-3Oddziaływanie wybranych środków ochrony roślin na aktywność fosfatazową gleby3
T-A-4Wpływ zasolenia na aktywność ureazy w glebie3
T-A-5Znaczenie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego - prezentacje studentów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gleba jako środowisko życia i aktywności organizmów2
T-W-2Organizmy glebowe. Badania biochemiczne gleb2
T-W-3Występowanie i rozmieszczenie organizmów glebowych2
T-W-4Cykl krążenia węgla i glebowa substancja organiczna2
T-W-5Obieg glebowej substancji organicznej2
T-W-6Metabolizm azotu w glebie2
T-W-7Przemiany fosforu w glebie2
T-W-8Przemiany siarki w glebie1
T-W-9Mikrobiologiczne przemiany metali1
T-W-10Bioremediacja gleb zanieczyszczonych ksenobiotykami. Podatność na biodegradację2
T-W-11Kompostowanie2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji zaliczającej ćwiczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O06-2_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-4Student rozumie znaczenie drobnoustrojów i wydzialanych przez nie enzymów w kształtowaniu żyzności gleby
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia procesów biochemicznych zachodzących w glebie w krążeniu pierwiastków w środowisku
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi metodami oznaczania aktywności enzymatycznej gleb
C-2Student ma zdolność interpretacji wyników testów enzymatycznych w ocenie wpływu różnych ksenobiotyków na środowisko glebowe
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie wybranych środków ochrony roślin na aktywność fosfatazową gleby
T-A-5Znaczenie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego - prezentacje studentów
T-A-4Wpływ zasolenia na aktywność ureazy w glebie
T-A-1Zawartość kwasów nukleinowych w glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-A-2Wpływ substancji ropopochodnych na aktywność oksydazy o-difenolowej w glebie
T-W-6Metabolizm azotu w glebie
T-W-1Gleba jako środowisko życia i aktywności organizmów
T-W-8Przemiany siarki w glebie
T-W-10Bioremediacja gleb zanieczyszczonych ksenobiotykami. Podatność na biodegradację
T-W-4Cykl krążenia węgla i glebowa substancja organiczna
T-W-9Mikrobiologiczne przemiany metali
T-W-5Obieg glebowej substancji organicznej
T-W-11Kompostowanie
T-W-7Przemiany fosforu w glebie
T-W-2Organizmy glebowe. Badania biochemiczne gleb
T-W-3Występowanie i rozmieszczenie organizmów glebowych
Metody nauczaniaM-2Praca grupowa na bazie otrzymanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Prezentacje przygotowane przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie
3,0Student w nieznacznym stopniu zna zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie
3,5Student w stopniu podstawowym zna zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie
4,0Student w bardzo dobrym stopniu zna i w większości rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi ogólnie scharakteryzować testy enzymatyczne stosowane w ocenie jakości środowiska glebowego
4,5Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi ogólnie omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego
5,0Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi szczegółowo omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O06-2_U01Student posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-4Student rozumie znaczenie drobnoustrojów i wydzialanych przez nie enzymów w kształtowaniu żyzności gleby
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi metodami oznaczania aktywności enzymatycznej gleb
C-2Student ma zdolność interpretacji wyników testów enzymatycznych w ocenie wpływu różnych ksenobiotyków na środowisko glebowe
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie wybranych środków ochrony roślin na aktywność fosfatazową gleby
T-A-5Znaczenie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego - prezentacje studentów
T-A-4Wpływ zasolenia na aktywność ureazy w glebie
T-A-1Zawartość kwasów nukleinowych w glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-A-2Wpływ substancji ropopochodnych na aktywność oksydazy o-difenolowej w glebie
Metody nauczaniaM-2Praca grupowa na bazie otrzymanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Prezentacje przygotowane przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb
3,0Student w niewielkim stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb
3,5Student w miarę sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz ogólnie umie wykorzystywać testy enzymatyczne w ocenie jakości gleby
4,0Student sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz potrafi wykorzystywać testy enzymatyczne w ocenie jakości gleby
4,5Student dobrze posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz w zadowalający sposób wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko
5,0Student bardzo dobrze posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O06-2_K01Student potrafii współpracować w grupie oraz świadomie dokonuje podziału pracy w interpretacji otrzymanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-4Student rozumie znaczenie drobnoustrojów i wydzialanych przez nie enzymów w kształtowaniu żyzności gleby
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia procesów biochemicznych zachodzących w glebie w krążeniu pierwiastków w środowisku
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi metodami oznaczania aktywności enzymatycznej gleb
C-2Student ma zdolność interpretacji wyników testów enzymatycznych w ocenie wpływu różnych ksenobiotyków na środowisko glebowe
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie wybranych środków ochrony roślin na aktywność fosfatazową gleby
T-A-5Znaczenie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego - prezentacje studentów
T-A-4Wpływ zasolenia na aktywność ureazy w glebie
T-A-1Zawartość kwasów nukleinowych w glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-A-2Wpływ substancji ropopochodnych na aktywność oksydazy o-difenolowej w glebie
Metody nauczaniaM-2Praca grupowa na bazie otrzymanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Prezentacje przygotowane przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy przy analizie wyników
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy przy analizie wyników
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy przy analizie wyników
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy przy analizie wyników