Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Biochemia gleb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia gleb | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawowe wiadomości z biochemii ogólnej, enzymologii i gleboznawstwa |
W-2 | Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz mechanizmy ich regulacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia procesów biochemicznych zachodzących w glebie w krążeniu pierwiastków w środowisku |
C-2 | Student ma zdolność interpretacji wyników testów enzymatycznych w ocenie wpływu różnych ksenobiotyków na środowisko glebowe |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi metodami oznaczania aktywności enzymatycznej gleb |
C-4 | Student rozumie znaczenie drobnoustrojów i wydzialanych przez nie enzymów w kształtowaniu żyzności gleby |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zawartość kwasów nukleinowych w glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi | 3 |
T-A-2 | Wpływ substancji ropopochodnych na aktywność oksydazy o-difenolowej w glebie | 3 |
T-A-3 | Oddziaływanie wybranych środków ochrony roślin na aktywność fosfatazową gleby | 3 |
T-A-4 | Wpływ zasolenia na aktywność ureazy w glebie | 3 |
T-A-5 | Znaczenie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego - prezentacje studentów | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gleba jako środowisko życia i aktywności organizmów | 2 |
T-W-2 | Organizmy glebowe. Badania biochemiczne gleb | 2 |
T-W-3 | Występowanie i rozmieszczenie organizmów glebowych | 2 |
T-W-4 | Cykl krążenia węgla i glebowa substancja organiczna | 2 |
T-W-5 | Obieg glebowej substancji organicznej | 2 |
T-W-6 | Metabolizm azotu w glebie | 2 |
T-W-7 | Przemiany fosforu w glebie | 2 |
T-W-8 | Przemiany siarki w glebie | 1 |
T-W-9 | Mikrobiologiczne przemiany metali | 1 |
T-W-10 | Bioremediacja gleb zanieczyszczonych ksenobiotykami. Podatność na biodegradację | 2 |
T-W-11 | Kompostowanie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie konspektów do ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji zaliczającej ćwiczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
M-2 | Praca grupowa na bazie otrzymanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacje przygotowane przez studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O06-2_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego | OS_1A_W05, OS_1A_W08 | — | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O06-2_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko | OS_1A_U01, OS_1A_U09 | — | — | C-4, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O06-2_K01 Student potrafii współpracować w grupie oraz świadomie dokonuje podziału pracy w interpretacji otrzymanych wyników | OS_1A_K01 | — | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O06-2_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego | 2,0 | Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu zna zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym zna zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie | |
4,0 | Student w bardzo dobrym stopniu zna i w większości rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi ogólnie scharakteryzować testy enzymatyczne stosowane w ocenie jakości środowiska glebowego | |
4,5 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi ogólnie omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego | |
5,0 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi szczegółowo omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O06-2_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko | 2,0 | Student nie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb |
3,0 | Student w niewielkim stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb | |
3,5 | Student w miarę sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz ogólnie umie wykorzystywać testy enzymatyczne w ocenie jakości gleby | |
4,0 | Student sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz potrafi wykorzystywać testy enzymatyczne w ocenie jakości gleby | |
4,5 | Student dobrze posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz w zadowalający sposób wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko | |
5,0 | Student bardzo dobrze posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie oddziaływania ksenobiotyków na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O06-2_K01 Student potrafii współpracować w grupie oraz świadomie dokonuje podziału pracy w interpretacji otrzymanych wyników | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy przy analizie wyników | |
4,0 | Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy przy analizie wyników | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy przy analizie wyników | |
5,0 | Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy przy analizie wyników |
Literatura podstawowa
- Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMC-S, Lublin, 2000
- Trojanowski J., Przemiany substancji organiczych w glebie, PWRiL, Warszawa, 1973
- van Loon G.W., Duffy S.J., Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Agra-Enviro Lab, Poznań-Gdańsk, 1998
- Biziuk M., Pestycydy. Występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, WNT, Warszawa, 2001