Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Samooczyszczanie i rekultywacja wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Samooczyszczanie i rekultywacja wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, fizyki i biologii na podstawowym poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami samooczyszczania i rekultywacji wód powierzchniowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z kryteriami doboru metod rekultywacyjnych oraz z wadami i zaletami poszczególnych działań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji. | 4 |
T-A-2 | Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. Szacowanie dawki koagulantów. | 4 |
T-A-3 | Analiza skuteczności przykładowych działan rekultywacyjnych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe procesy samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja. | 4 |
T-W-2 | Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior. | 2 |
T-W-3 | Strategie i działania ochronne, wstępne i utrwlające w rekultywacji jezior - wady i zalety. Zagospodarowanie odpadów porekultywacyjnych. Podstawowe zasady projektowania i wdrażania działań rekultywacyjnech | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 10 |
A-A-2 | Rozwiazanie zadań zaliczających. | 4 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 3 |
A-W-3 | Czytanie wskazanych publikacji naukowych. | 1 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach. | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody problemowe - rozwiazywanie zadań i dobór działań rekultywacyjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte z zakresu wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Analiza wybranych działań rekultywacyjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań zaliczających |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. | OS_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_U01 Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań. | OS_2A_U06, OS_2A_U07 | — | — | C-2 | T-W-2, T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_K01 Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania | OS_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. | 2,0 | |
3,0 | Student ma bardzo ogólną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. | |
4,0 | Student ma dość szeroką wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. | |
4,5 | Student ma częściowo pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_U01 Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań. | 2,0 | |
3,0 | Student częściowo potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań. | |
3,5 | Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz ma świadomość istnenia wad i zalet podejmowanych działań. | |
4,0 | Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz częściowo wady i zalety podejmowanych działań. | |
4,5 | Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz większość wady i zalet podejmowanych działań. | |
5,0 | Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_K01 Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania | 2,0 | |
3,0 | Student ma częsciową świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód | |
3,5 | Student ma częsciową świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w niektórych przypadkach potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania | |
4,0 | Student ma zazwyczaj świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w większości przypadków potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania | |
4,5 | Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w więszości przypadków, w sposób odpowiedzialny i kompetentny, potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania | |
5,0 | Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania |
Literatura podstawowa
- Kajak Z., Hydrobiologia-limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Dojlido J.R, Chemia wód powierzchniowych, Wydaw. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1995
- Wiśniewski R., Ochrona i rekultywacja jezior, Matriały konferencyjne, Toruń
Literatura dodatkowa
- Kudelska D, Cydzik D., Soszka H., Wytyczne monitoringu podstawowego jezior, PIOŚ. Biblioteka Monitoringu, 1994