Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Samooczyszczanie i rekultywacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Samooczyszczanie i rekultywacja wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, fizyki i biologii na podstawowym poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami samooczyszczania i rekultywacji wód powierzchniowych.
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami doboru metod rekultywacyjnych oraz z wadami i zaletami poszczególnych działań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji.4
T-A-2Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. Szacowanie dawki koagulantów.4
T-A-3Analiza skuteczności przykładowych działan rekultywacyjnych.2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe procesy samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.4
T-W-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior.2
T-W-3Strategie i działania ochronne, wstępne i utrwlające w rekultywacji jezior - wady i zalety. Zagospodarowanie odpadów porekultywacyjnych. Podstawowe zasady projektowania i wdrażania działań rekultywacyjnech4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Rozwiazanie zadań zaliczających.4
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe - rozwiazywanie zadań i dobór działań rekultywacyjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte z zakresu wykładu.
S-2Ocena formująca: Analiza wybranych działań rekultywacyjnych
S-3Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań zaliczających

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
OS_2A_W01C-1T-W-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_U01
Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
OS_2A_U06, OS_2A_U07C-2T-W-2, T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_K01
Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
OS_2A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
2,0
3,0Student ma bardzo ogólną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
3,5Student ma ogólną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
4,0Student ma dość szeroką wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
4,5Student ma częściowo pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_U01
Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
2,0
3,0Student częściowo potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
3,5Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz ma świadomość istnenia wad i zalet podejmowanych działań.
4,0Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz częściowo wady i zalety podejmowanych działań.
4,5Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz większość wady i zalet podejmowanych działań.
5,0Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_K01
Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
2,0
3,0Student ma częsciową świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód
3,5Student ma częsciową świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w niektórych przypadkach potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
4,0Student ma zazwyczaj świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w większości przypadków potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
4,5Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w więszości przypadków, w sposób odpowiedzialny i kompetentny, potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
5,0Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania

Literatura podstawowa

  1. Kajak Z., Hydrobiologia-limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Dojlido J.R, Chemia wód powierzchniowych, Wydaw. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1995
  3. Wiśniewski R., Ochrona i rekultywacja jezior, Matriały konferencyjne, Toruń

Literatura dodatkowa

  1. Kudelska D, Cydzik D., Soszka H., Wytyczne monitoringu podstawowego jezior, PIOŚ. Biblioteka Monitoringu, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji.4
T-A-2Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. Szacowanie dawki koagulantów.4
T-A-3Analiza skuteczności przykładowych działan rekultywacyjnych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe procesy samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.4
T-W-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior.2
T-W-3Strategie i działania ochronne, wstępne i utrwlające w rekultywacji jezior - wady i zalety. Zagospodarowanie odpadów porekultywacyjnych. Podstawowe zasady projektowania i wdrażania działań rekultywacyjnech4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Rozwiazanie zadań zaliczających.4
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O04-2_W01Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami samooczyszczania i rekultywacji wód powierzchniowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe procesy samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.
T-A-2Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. Szacowanie dawki koagulantów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte z zakresu wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma bardzo ogólną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
3,5Student ma ogólną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
4,0Student ma dość szeroką wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
4,5Student ma częściowo pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O04-2_U01Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z kryteriami doboru metod rekultywacyjnych oraz z wadami i zaletami poszczególnych działań.
Treści programoweT-W-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior.
T-A-1Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - rozwiazywanie zadań i dobór działań rekultywacyjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza wybranych działań rekultywacyjnych
S-3Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań zaliczających
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student częściowo potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
3,5Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz ma świadomość istnenia wad i zalet podejmowanych działań.
4,0Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz częściowo wady i zalety podejmowanych działań.
4,5Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz większość wady i zalet podejmowanych działań.
5,0Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O04-2_K01Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami samooczyszczania i rekultywacji wód powierzchniowych.
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami doboru metod rekultywacyjnych oraz z wadami i zaletami poszczególnych działań.
Treści programoweT-W-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior.
T-W-1Podstawowe procesy samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.
T-W-3Strategie i działania ochronne, wstępne i utrwlające w rekultywacji jezior - wady i zalety. Zagospodarowanie odpadów porekultywacyjnych. Podstawowe zasady projektowania i wdrażania działań rekultywacyjnech
T-A-3Analiza skuteczności przykładowych działan rekultywacyjnych.
T-A-2Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. Szacowanie dawki koagulantów.
T-A-1Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe - rozwiazywanie zadań i dobór działań rekultywacyjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte z zakresu wykładu.
S-2Ocena formująca: Analiza wybranych działań rekultywacyjnych
S-3Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań zaliczających
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma częsciową świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód
3,5Student ma częsciową świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w niektórych przypadkach potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
4,0Student ma zazwyczaj świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w większości przypadków potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
4,5Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w więszości przypadków, w sposób odpowiedzialny i kompetentny, potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
5,0Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania