Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Rekultywacja leśna i zadrzewieniowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekultywacja leśna i zadrzewieniowa | ||
Specjalność | Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z gospodarki leśnej i ochrony środowiska przyrodniczego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej rekultywacji wykorzystując zalesienia i zadrzewienia |
C-2 | Nabycie umiejętności przez Studentów rozpoznawania czynników zagrażających poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rekultywacja i zalesienia na wybranych obszarach zdegradowanych – praca z mapą. | 2 |
T-A-2 | Plantacje drzew szybko rosnących na terenach rekultywowanych – jeden ze sposobów zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. | 2 |
T-A-3 | Dobór drzew i krzewów do zalesiania. Gatunki rodzime i obce oraz rzadkie i ginące (projekt). | 2 |
T-A-4 | Znaczenie zadrzewień i lasów jako korytarzy ekologicznych na obszarach zdegradowanych. | 2 |
T-A-5 | Ocena przydroży pod katem prawidłowości nasadzeń. Zaliczenie części ćwiczeniowej przedmiotu. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Międzynarodowe ustalenia w ramach Unii Europejskiej o rekultywacji obszarów zdegradowanych. Funkcje ekologiczne i ekonomiczne lasów z uwzględnieniem nowych metod rekultywacji. | 2 |
T-W-2 | Znaczenie zalesień i rekultywacja gruntów porolnych – sposobem do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. | 2 |
T-W-3 | Dobór właściwych gatunków drzew i krzewów przy rekultywacji gruntów. | 2 |
T-W-4 | Zalesianie gruntów porolnych – popełniane błędy – konieczność waloryzacji przyrodniczej tych obszarów przed ustaleniem sposobu ich rekultywacji. | 2 |
T-W-5 | Rekultywacja gleb antropogenicznych przy nasadzeniach przydrożnych. Zaliczenie pisemne części wykładowej. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie przez Studenta projektu | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D04-rek_W06 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafłi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. | OS_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D04-rek_U02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz będzie posiadał umiejętność oceny stanu i zagrożeń środowiska | OS_2A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D04-rek_K04 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metode rekultywacji danego siedliska. | OS_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D04-rek_W06 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafłi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. | 2,0 | Student nie potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody |
3,0 | Student w niewielkim stopniu potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu świadomej poprawy jakości życia człowieka. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D04-rek_U02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz będzie posiadał umiejętność oceny stanu i zagrożeń środowiska | 2,0 | Student nie posiada umiejętności pozyskiwania informacji o środowisku glebowym |
3,0 | Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz nie posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz w niewielkim stopniu posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska | |
4,0 | Student w stopniu dobrym posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska | |
4,5 | Student w stopniu dobrym posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz w stopniu dobrym posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D04-rek_K04 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metode rekultywacji danego siedliska. | 2,0 | Student nie potrafi podjąć decyzji o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska |
3,0 | Student potrafi podejmować w nieznacznym stopniu decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska | |
3,5 | Student potrafi podejmować w nieznacznym stopniu decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska. | |
4,0 | Student potrafi podejmować w stopniu dobrym decyzje o sposobach oceny stanu środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska. | |
4,5 | Student potrafi podejmować w stopniu dobrym decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska. | |
5,0 | Student potrafi podejmować w stopniu bardzo dobrym decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska. |
Literatura podstawowa
- Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999, I
- Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa., 2001
- Nietrzeba-Marcinonis J., Górecki R., Tworzenie ekosystemu leśnego jako efekt przeprowadzonych prac rekultywacyjnych., Mat. Symp. PGE KWB Turów, 246–256, Bogatynia, 2010
Literatura dodatkowa
- Ostręga A., Uberman R., Stołek Ł., Muzykiewicz B., Koncepcja rekultywacji i docelowego zagospodarowania kopalni wapienia „KUJAWY”., Prace Naukowe Instytutu Górnictwa 132 Politechniki Wrocławskiej, Studia i Materia. 39., Wrocław, 2011
- Malewski J. (red.)., Zagospodarowanie wyrobisk, Oficyna Wyd. Politech. 42., Wrocław, 1999
- Puchniarski T. H., Zalesienia porolne., PWRiL, Warszawa., 2000
- Tomanek J., Botanika leśna., PWRiL, Warszawa, 1997
- Zając S., Gil W. (red.), Zalesienia w Europie, IBL, Warszawa., 2003
- Zajączkowski K., Dobór drzew i krzewów do zadrzewień na obszarach wiejskich, IBL, Warszawa., 2001