Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne
Sylabus przedmiotu Termochemiczna konwersja surowców energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termochemiczna konwersja surowców energetycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami otrzymywania biopaliw na drodze termochemicznej konwersji biomasy z uwzględnieniem charakterystyki substratów, warunków procesowych oraz wartości energetycznej produktów konwersji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie chemicznej sprawności procesu zgazowywania biomasy. | 6 |
T-A-2 | Obliczanie efektywności energetycznej procezu zgazowywania biomasy. | 6 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zgazowywanie i piroliza biomasy - ocena przydatności energetycznej biomasy, warunki procesowe, analiza składu syngazu. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Termochemiczna konwersja biomasy - podstawowe pojęcia i definicje. | 2 |
T-W-2 | Mechanizm i warunki procesu zgazowywania biomasy. | 1 |
T-W-3 | Techniczne podstawy procesu zgazowywania - generatory gazu. | 1 |
T-W-4 | Technologie oczyszczania syngazu. | 1 |
T-W-5 | Piroliza biomasy - metody i warunki procesu. | 1 |
T-W-6 | Techniczne podstawy procesu pirolizy - rodzaje i charakterystyka pirolizerów. | 2 |
T-W-7 | Produkty pirolizy i systemy produkcji oleju pirolitycznego. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-A-2 | Przygotowanie sprawozdania. | 15 |
A-A-3 | Obliczanie zadań. | 10 |
A-A-4 | Konsultacje. | 2 |
39 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania. | 15 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
A-W-3 | Studiowanie literatury. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny / pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANG01pkb_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie warunków i przebiegu termochemicznej konwersji biomasy, z uwzględnieniem przemian o charakterze fizyko-chemicznym, oraz znajomość urządzeń do procesu zgazowywania i pirolizy. | OZE_2A_W08, OZE_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-L-1 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANG01pkb_U01 Student potrafi przeprowadzić proces zgazowywania / pirolizy wykorzystując przy tym wiedzę z zakresu chemii, fizyki. | OZE_2A_U03, OZE_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANG01pkb_K01 Student jest świadomy konieczności zdobywania i aktualizowania wiedzy w zakresie działalności związanej z OZE, jest samodzielny, przedsiębiorczy, potrafi działać w grupie. | OZE_2A_K01, OZE_2A_K02, OZE_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-L-1 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANG01pkb_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie warunków i przebiegu termochemicznej konwersji biomasy, z uwzględnieniem przemian o charakterze fizyko-chemicznym, oraz znajomość urządzeń do procesu zgazowywania i pirolizy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie technologii termochemicznej konwersji biomasy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANG01pkb_U01 Student potrafi przeprowadzić proces zgazowywania / pirolizy wykorzystując przy tym wiedzę z zakresu chemii, fizyki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi z pomocą przeprowadzić proces termochemicznej konwwrsji biomasy, ale ma ograniczoną wiedzę z zakresu fizyko-chemicznch podstaw tego procesu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANG01pkb_K01 Student jest świadomy konieczności zdobywania i aktualizowania wiedzy w zakresie działalności związanej z OZE, jest samodzielny, przedsiębiorczy, potrafi działać w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość odnośnie konieczności ustawicznego kształcenia i niewielkie mozliwości działania w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- KLimiuk E., Pawłowska M., Pokój T., Biopaliwa. Technologie dla zrównoważonego rozwoju, PWN, Warszawa, 2012
- Lewandowski W.M., Ryms M., Biopaliwa. Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2013
- Robert Ehrlich, Harold A. Geller, Renewable energy : a first course, CRC Press / Taylor & Francis Group, Boca Raton ; London ; New York, 2018
- Yebo Li, Samir Kumar Khanal, Bioenergy: Principles and application, WILEY Blackwell, New Jersey, 2017
Literatura dodatkowa
- Marecki J., Podstawy przemian energetycznych, WNT, Warszawa, 2000
- Wandrasz J.W., Paliwa formowane. Biopaliwa i paliwa z odpadów w procesach termicznych, Wyd. „Seidel-Przywecki” Sp. z o.o., Warszawa, 2006