Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne

Sylabus przedmiotu Biomasa jako surowiec energetyczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biomasa jako surowiec energetyczny
Specjalność pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 8 0,90,30zaliczenie
laboratoriaL3 6 0,60,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biologia roslin energetycznych, uprawa roślin energetycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabywa wiedzy w zakresie technologii produkcji biomasy, jej pozyskiwania i możliwości jej wykorzystania jako źródła energii odnawialnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Definicje pojęć rolniczych i energetycznych, porównanie wartości opałowej różnych rodzajów biomasy i konwencjonalnych nośników energii. Podział roślin uprawnych (botaniczny, rolniczy) wykorzystywanych do produkcji biomasy na cele energetyczne. Ziemniak, topinambur, burak cukrowy, zboża (sorgo, kukurydza, triticale, zboża podstawowe) i pseudozboża jako surowce do produkcji bioetanolu: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Rzepak, lnianka, słonecznik, soja i inne rośliny oleiste jako surowce do produkcji biodiesla: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Wieloletnie rośliny energetyczne (wierzba wiciowa, topola, brzoza, robinia, Pawlownia, ślazowiec pensylwański. róża wielokwiatowa. trawy wieloletnie: Miskant olbrzymi, Spartina preriowa, Lasecznica (Arundo) trzcinowate, Palczatka Gerarda i in. - znaczenie gospodarcze i możliwości wykorzystania jako biomasy opałowej. Surowce do produkcji biogazu rolniczego, wydajność i zawartość metanu. Charakterystyka właściwości biomasy energetycznej z drewna.8
8
laboratoria
T-L-1Ocena laboratoryjna ziarna zbóż jako surowca do produkcji bioetanolu i do bezpośredniego spalania w kotłach: ocena organoleptyczna, masa nasypowa, ciężar hektolitra, masa 1000 ziaren, skład chemiczny (porównanie). Ocena słomy zbóż, rzepaku, kukurydzy, lnu jako substratu do spalania w kotłach: masa, objętość, metr przestrzenny, itp. Ocena zielonki roślin do produkcji biogazu: omówienie parametrów masy roslinnej żyta KCR, kukurydzy, mieszanek traw, itd., rozdrobnienie masy i przygotowanie do zakiszania, przykładowe kiszenie w zbiornikach. Ocena produktów z biomasy drzew i krzewów energetycznych (wierzby, topoli, robinii, brzozy, itp.): zrębki, trociny, drzewa kawałkowe, korki, brykiety, pelety, masa, objętość, metr przestrzenny, masa usypowa. Ocena produktów z biomasy wieloletnich gatunków roślin energetycznych (ślazowiec, miskant, spartina preriowa, rdest ostrokończysty): organoleptyczna, masa, objetość.6
6
wykłady
T-W-1Charakterystyka biomasy. Zasoby energetyczne biomasy rolniczej w Polsce i ich rozmieszczenie. Produkcja, zapotrzebowanie i wykorzystanie biomasy: biomasa do produkcji bioetanolu (biometanolu, butanolu), biodiesla, biogazu, syngazu i biomasy opałowej. Rośliny dedykowane do celów energetycznych (jednoroczne i wieloletnie), charakterystyka botaniczna, ich pochodzenie i znaczenie, wymagania siedliskowe i klimatyczne, technologia uprawy oraz wielkośc plony w zależności od czynników przyrodniczych. Potencjalna wydajność energii i efektywność energetyczna. Znaczenie i wykorzystanie odpadów z produkcji biomasy - możliwości energetycznego wykorzystania słomy. Biomasa leśna, pozyskiwanie drewna. Szacunkowy plon i jego charakterystyka.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu19
27
laboratoria
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń6
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdania6
18
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu34
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / pokaz / ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podsumowujący Zaliczenie pisemne w formie konspektu dot. uprawy wybranego gatunku na cele energetyczne
S-2Ocena formująca: Ciągła ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_G03pkb_W01
ma szeroką wiedzę dotyczącą wymagań uprawowych roślin energetycznych;
OZE_2A_W06C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_G03pkb_U01
potrafi zaplanować uprawę roślin energetycznych;
OZE_2A_U06C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_G03pkb_K01
jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
OZE_2A_K02C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_G03pkb_W01
ma szeroką wiedzę dotyczącą wymagań uprawowych roślin energetycznych;
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o biomasie jako surowcu energetycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_G03pkb_U01
potrafi zaplanować uprawę roślin energetycznych;
2,0
3,0Potrafi samodzielnie zaplanować uprawę roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_G03pkb_K01
jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
2,0
3,0Ogólnie interesuje się biomasą jako źródłem energii odnawialnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gradziuk P., Grzybek A., Kowalczyk K., Kościk B., Biopaliwa (ss. 160), Wieś Jutra, Warszawa, 2003
  2. Szczukowski S., Tworkowski J., Stolarski M., Kwiatkowski J., Krzyżaniak M., Lajszner W., Graban Ł., Wieloletnie uprawy energetyczne, Wyd. Multico, Warszawa, 2012
  3. Bocian P., Golec T., Rakowski J., Nowoczesne technologie pozyskiwania i energetycznego wykorzystania biomasy., BIOB, Warszawa, 2010, ss. 463
  4. Borkowska H., Styk B., Ślazowiec pensylwański, AR Lublin, Lublin, 1997, ss. 68

Literatura dodatkowa

  1. (red. A. Kotecki): Buzar M., Galek R., Góra J., Grzyś E., Hurej M., Kotecki A., Kozak M., Piszcz U., Pląskowska E., Pusz W., Sawicka-Sienkiewicz E., Spiak Z., Szlachta J., Twardowski J., Zalewski D., Zbroszczyk T., Zdrojewski Z., Uprawa miskanta olbrzymiego. Energetyczne i pozaenergetyczne możliwości wykorzystania słomy., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, Monografia pod. red. A. Koteckiego, ss. 186
  2. Stolarski M. J., Agrotechniczne i ekonomiczne aspekty produkcji biomasy wierzby krzewiastej (Salix spp.) jako surowca energetycznego., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2009, ss. 145

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Definicje pojęć rolniczych i energetycznych, porównanie wartości opałowej różnych rodzajów biomasy i konwencjonalnych nośników energii. Podział roślin uprawnych (botaniczny, rolniczy) wykorzystywanych do produkcji biomasy na cele energetyczne. Ziemniak, topinambur, burak cukrowy, zboża (sorgo, kukurydza, triticale, zboża podstawowe) i pseudozboża jako surowce do produkcji bioetanolu: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Rzepak, lnianka, słonecznik, soja i inne rośliny oleiste jako surowce do produkcji biodiesla: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Wieloletnie rośliny energetyczne (wierzba wiciowa, topola, brzoza, robinia, Pawlownia, ślazowiec pensylwański. róża wielokwiatowa. trawy wieloletnie: Miskant olbrzymi, Spartina preriowa, Lasecznica (Arundo) trzcinowate, Palczatka Gerarda i in. - znaczenie gospodarcze i możliwości wykorzystania jako biomasy opałowej. Surowce do produkcji biogazu rolniczego, wydajność i zawartość metanu. Charakterystyka właściwości biomasy energetycznej z drewna.8
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena laboratoryjna ziarna zbóż jako surowca do produkcji bioetanolu i do bezpośredniego spalania w kotłach: ocena organoleptyczna, masa nasypowa, ciężar hektolitra, masa 1000 ziaren, skład chemiczny (porównanie). Ocena słomy zbóż, rzepaku, kukurydzy, lnu jako substratu do spalania w kotłach: masa, objętość, metr przestrzenny, itp. Ocena zielonki roślin do produkcji biogazu: omówienie parametrów masy roslinnej żyta KCR, kukurydzy, mieszanek traw, itd., rozdrobnienie masy i przygotowanie do zakiszania, przykładowe kiszenie w zbiornikach. Ocena produktów z biomasy drzew i krzewów energetycznych (wierzby, topoli, robinii, brzozy, itp.): zrębki, trociny, drzewa kawałkowe, korki, brykiety, pelety, masa, objętość, metr przestrzenny, masa usypowa. Ocena produktów z biomasy wieloletnich gatunków roślin energetycznych (ślazowiec, miskant, spartina preriowa, rdest ostrokończysty): organoleptyczna, masa, objetość.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka biomasy. Zasoby energetyczne biomasy rolniczej w Polsce i ich rozmieszczenie. Produkcja, zapotrzebowanie i wykorzystanie biomasy: biomasa do produkcji bioetanolu (biometanolu, butanolu), biodiesla, biogazu, syngazu i biomasy opałowej. Rośliny dedykowane do celów energetycznych (jednoroczne i wieloletnie), charakterystyka botaniczna, ich pochodzenie i znaczenie, wymagania siedliskowe i klimatyczne, technologia uprawy oraz wielkośc plony w zależności od czynników przyrodniczych. Potencjalna wydajność energii i efektywność energetyczna. Znaczenie i wykorzystanie odpadów z produkcji biomasy - możliwości energetycznego wykorzystania słomy. Biomasa leśna, pozyskiwanie drewna. Szacunkowy plon i jego charakterystyka.12
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu19
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń6
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdania6
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu34
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_G03pkb_W01ma szeroką wiedzę dotyczącą wymagań uprawowych roślin energetycznych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W06ma szeroką wiedzę dotyczącą wymagań uprawowych roślin energetycznych;
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy w zakresie technologii produkcji biomasy, jej pozyskiwania i możliwości jej wykorzystania jako źródła energii odnawialnej.
Treści programoweT-A-1Wiadomości wprowadzające. Definicje pojęć rolniczych i energetycznych, porównanie wartości opałowej różnych rodzajów biomasy i konwencjonalnych nośników energii. Podział roślin uprawnych (botaniczny, rolniczy) wykorzystywanych do produkcji biomasy na cele energetyczne. Ziemniak, topinambur, burak cukrowy, zboża (sorgo, kukurydza, triticale, zboża podstawowe) i pseudozboża jako surowce do produkcji bioetanolu: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Rzepak, lnianka, słonecznik, soja i inne rośliny oleiste jako surowce do produkcji biodiesla: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Wieloletnie rośliny energetyczne (wierzba wiciowa, topola, brzoza, robinia, Pawlownia, ślazowiec pensylwański. róża wielokwiatowa. trawy wieloletnie: Miskant olbrzymi, Spartina preriowa, Lasecznica (Arundo) trzcinowate, Palczatka Gerarda i in. - znaczenie gospodarcze i możliwości wykorzystania jako biomasy opałowej. Surowce do produkcji biogazu rolniczego, wydajność i zawartość metanu. Charakterystyka właściwości biomasy energetycznej z drewna.
T-W-1Charakterystyka biomasy. Zasoby energetyczne biomasy rolniczej w Polsce i ich rozmieszczenie. Produkcja, zapotrzebowanie i wykorzystanie biomasy: biomasa do produkcji bioetanolu (biometanolu, butanolu), biodiesla, biogazu, syngazu i biomasy opałowej. Rośliny dedykowane do celów energetycznych (jednoroczne i wieloletnie), charakterystyka botaniczna, ich pochodzenie i znaczenie, wymagania siedliskowe i klimatyczne, technologia uprawy oraz wielkośc plony w zależności od czynników przyrodniczych. Potencjalna wydajność energii i efektywność energetyczna. Znaczenie i wykorzystanie odpadów z produkcji biomasy - możliwości energetycznego wykorzystania słomy. Biomasa leśna, pozyskiwanie drewna. Szacunkowy plon i jego charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / pokaz / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowujący Zaliczenie pisemne w formie konspektu dot. uprawy wybranego gatunku na cele energetyczne
S-2Ocena formująca: Ciągła ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o biomasie jako surowcu energetycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_G03pkb_U01potrafi zaplanować uprawę roślin energetycznych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U06potrafi zaplanować uprawę roślin energetycznych;
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy w zakresie technologii produkcji biomasy, jej pozyskiwania i możliwości jej wykorzystania jako źródła energii odnawialnej.
Treści programoweT-A-1Wiadomości wprowadzające. Definicje pojęć rolniczych i energetycznych, porównanie wartości opałowej różnych rodzajów biomasy i konwencjonalnych nośników energii. Podział roślin uprawnych (botaniczny, rolniczy) wykorzystywanych do produkcji biomasy na cele energetyczne. Ziemniak, topinambur, burak cukrowy, zboża (sorgo, kukurydza, triticale, zboża podstawowe) i pseudozboża jako surowce do produkcji bioetanolu: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Rzepak, lnianka, słonecznik, soja i inne rośliny oleiste jako surowce do produkcji biodiesla: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Wieloletnie rośliny energetyczne (wierzba wiciowa, topola, brzoza, robinia, Pawlownia, ślazowiec pensylwański. róża wielokwiatowa. trawy wieloletnie: Miskant olbrzymi, Spartina preriowa, Lasecznica (Arundo) trzcinowate, Palczatka Gerarda i in. - znaczenie gospodarcze i możliwości wykorzystania jako biomasy opałowej. Surowce do produkcji biogazu rolniczego, wydajność i zawartość metanu. Charakterystyka właściwości biomasy energetycznej z drewna.
T-W-1Charakterystyka biomasy. Zasoby energetyczne biomasy rolniczej w Polsce i ich rozmieszczenie. Produkcja, zapotrzebowanie i wykorzystanie biomasy: biomasa do produkcji bioetanolu (biometanolu, butanolu), biodiesla, biogazu, syngazu i biomasy opałowej. Rośliny dedykowane do celów energetycznych (jednoroczne i wieloletnie), charakterystyka botaniczna, ich pochodzenie i znaczenie, wymagania siedliskowe i klimatyczne, technologia uprawy oraz wielkośc plony w zależności od czynników przyrodniczych. Potencjalna wydajność energii i efektywność energetyczna. Znaczenie i wykorzystanie odpadów z produkcji biomasy - możliwości energetycznego wykorzystania słomy. Biomasa leśna, pozyskiwanie drewna. Szacunkowy plon i jego charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / pokaz / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowujący Zaliczenie pisemne w formie konspektu dot. uprawy wybranego gatunku na cele energetyczne
S-2Ocena formująca: Ciągła ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie zaplanować uprawę roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_G03pkb_K01jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy w zakresie technologii produkcji biomasy, jej pozyskiwania i możliwości jej wykorzystania jako źródła energii odnawialnej.
Treści programoweT-A-1Wiadomości wprowadzające. Definicje pojęć rolniczych i energetycznych, porównanie wartości opałowej różnych rodzajów biomasy i konwencjonalnych nośników energii. Podział roślin uprawnych (botaniczny, rolniczy) wykorzystywanych do produkcji biomasy na cele energetyczne. Ziemniak, topinambur, burak cukrowy, zboża (sorgo, kukurydza, triticale, zboża podstawowe) i pseudozboża jako surowce do produkcji bioetanolu: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Rzepak, lnianka, słonecznik, soja i inne rośliny oleiste jako surowce do produkcji biodiesla: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Wieloletnie rośliny energetyczne (wierzba wiciowa, topola, brzoza, robinia, Pawlownia, ślazowiec pensylwański. róża wielokwiatowa. trawy wieloletnie: Miskant olbrzymi, Spartina preriowa, Lasecznica (Arundo) trzcinowate, Palczatka Gerarda i in. - znaczenie gospodarcze i możliwości wykorzystania jako biomasy opałowej. Surowce do produkcji biogazu rolniczego, wydajność i zawartość metanu. Charakterystyka właściwości biomasy energetycznej z drewna.
T-W-1Charakterystyka biomasy. Zasoby energetyczne biomasy rolniczej w Polsce i ich rozmieszczenie. Produkcja, zapotrzebowanie i wykorzystanie biomasy: biomasa do produkcji bioetanolu (biometanolu, butanolu), biodiesla, biogazu, syngazu i biomasy opałowej. Rośliny dedykowane do celów energetycznych (jednoroczne i wieloletnie), charakterystyka botaniczna, ich pochodzenie i znaczenie, wymagania siedliskowe i klimatyczne, technologia uprawy oraz wielkośc plony w zależności od czynników przyrodniczych. Potencjalna wydajność energii i efektywność energetyczna. Znaczenie i wykorzystanie odpadów z produkcji biomasy - możliwości energetycznego wykorzystania słomy. Biomasa leśna, pozyskiwanie drewna. Szacunkowy plon i jego charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / pokaz / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowujący Zaliczenie pisemne w formie konspektu dot. uprawy wybranego gatunku na cele energetyczne
S-2Ocena formująca: Ciągła ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ogólnie interesuje się biomasą jako źródłem energii odnawialnej
3,5
4,0
4,5
5,0