Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie. |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowania analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń. | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie gęstości ciał | 2 |
T-L-3 | Pomiar wilgotności powietrza | 2 |
T-L-4 | Pomiary kalorymetryczne | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie siły elektromotorycznej ogniwa | 2 |
T-L-6 | Pomiary rezystancji metodą bezpośrednią i techniczną | 2 |
T-L-7 | Wyznaczanie sprawności urządzeń elektrycznych | 2 |
T-L-8 | Pomiar podstawowych wielkości fotometrycznych | 2 |
T-L-9 | Wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych | 2 |
T-L-10 | Pomiary kolorymetryczne | 2 |
T-L-11 | Pomiar radioaktywności wybranych próbek | 2 |
T-L-12 | Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI. Grawitacja. | 2 |
T-W-2 | Elementy mechaniki: kinematyka i dynamika punktu materialnego, praca jako sposób przekazywania energii. | 2 |
T-W-3 | Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych. | 2 |
T-W-4 | Kinetyczno – molekularna teoria budowy materii. Elementy termodynamiki. | 2 |
T-W-5 | Zjawiska transportu cząsteczkowego. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. | 2 |
T-W-6 | Klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego. Wielkości i prawa związane z przepływem prądu elektrycznego. Pole magnetyczne. | 2 |
T-W-7 | Właściwości elektryczne i magnetyczne materii. | 2 |
T-W-8 | Fale elektromagnetyczne. Dualizm korpuskularno – falowy. Kwantowe własności promieniowania | 2 |
T-W-9 | Ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania jądrowego. Oddziaływanie promieniowania z materią. | 2 |
T-W-10 | Promieniowanie słoneczne i jego skutki. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Konsultacje związane z korektą sprawozdań. | 10 |
A-L-4 | Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje związane z tematyką wykładów. | 10 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B03_W01 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę w zakresie fizyki obejmującą: elementy mechaniki, wielkości i prawa opisujące ruch płynów, fizyka cząsteczkowa, podstawy elektryczności, elementy fizyki atomowej i jądrowej, fale elektromagnetyczne, kwantowe właściwości promieniowania oraz budowę ciała stałego, | OZE_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-10 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B03_U01 umie ze zrozumieniem analizować zjawiska fizyczne, potrafi mierzyć podstawowe wielkości fizyczne | OZE_1A_U06 | — | — | C-2 | T-L-9, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B03_K01 Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę.Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. | OZE_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1, T-L-12, T-L-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B03_W01 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę w zakresie fizyki obejmującą: elementy mechaniki, wielkości i prawa opisujące ruch płynów, fizyka cząsteczkowa, podstawy elektryczności, elementy fizyki atomowej i jądrowej, fale elektromagnetyczne, kwantowe właściwości promieniowania oraz budowę ciała stałego, | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B03_U01 umie ze zrozumieniem analizować zjawiska fizyczne, potrafi mierzyć podstawowe wielkości fizyczne | 2,0 | |
3,0 | Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B03_K01 Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę.Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bobrowski Cz., Fizyka – krótki kurs, WN-T, Warszawa, wyd. 6 (lub następne wydania - wznowienia)
Literatura dodatkowa
- Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001