Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie antykorozyjnych zabezpieczeń konstrukcji i urządzeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie antykorozyjnych zabezpieczeń konstrukcji i urządzeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, konstrukcji maszyn. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w OZE |
W-3 | Podstawowa znajomość technologii stosowanych w rolnictwie, leśnictwie oraz w produkcji nośników energii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki |
C-2 | Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego |
C-3 | Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oczyszczanie wybranych elementów maszyn | 1 |
T-L-2 | Mycie maszyn oraz elementów | 1 |
T-L-3 | Malowanie elementów maszyn | 1 |
T-L-4 | Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp) | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę | 2 |
T-W-2 | Ocena agresywności środowisk korozyjnych. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w OZE. | 2 |
T-W-3 | Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich. | 4 |
T-W-4 | Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk do przechowywania maszyn. | 3 |
T-W-5 | Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca, okresowa, posezonowa. | 2 |
T-W-6 | Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Studiowanie dostępnej bibliografi | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego i ustnego | 12 |
A-L-4 | Konsultacje | 4 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie dostępnej bibliografi. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe |
M-5 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Ocena projektu |
S-4 | Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiadomości |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O07-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn i urzadzeń wykorzystywanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania energii pochodzącej z OZE oraz metod jej przeciwdziałania | OZE_1A_W21, OZE_1A_W22 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O07-2_U01 Student potrafi na podstawie podanych informacji oraz posiadanej wiedzy dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w OZE przed korozją | OZE_1A_U11 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O07-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania | OZE_1A_K02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O07-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn i urzadzeń wykorzystywanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania energii pochodzącej z OZE oraz metod jej przeciwdziałania | 2,0 | |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w produkcji OZE | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O07-2_U01 Student potrafi na podstawie podanych informacji oraz posiadanej wiedzy dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w OZE przed korozją | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O07-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w produkcji OZE oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banaszkiewicz J., Kamiński M, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
- Szczygieł B, Ochrona przed korozją w pojazdach, Oficyna Wydaw. Politech. Wrocławskiej, Wrocław, 1996
- Oprzędkiewicz J., Stolarski B, Technologia i systemy recyklingu samochodów, WNT, 2003