Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia i klimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych |
C-2 | Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania. |
C-3 | Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję ogrodniczą |
C-4 | Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych. | 1 |
T-A-2 | Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię. | 1 |
T-A-3 | 3. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych. | 2 |
T-A-4 | 4. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza i opadów atmosferycznych | 2 |
T-A-5 | 7. Ocena stopnia zagrożenia roślin ogrodniczych różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne. | 2 |
T-A-6 | 8. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne | 1 |
T-W-2 | Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą | 2 |
T-W-3 | Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej | 2 |
T-W-4 | Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji | 2 |
T-W-5 | Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Opracowania graficzne | 8 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 26 |
A-W-3 | Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia | 22 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych |
M-3 | Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów z zakresu ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B06_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej. | OG_1A_W02 | — | — | C-3 | T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B06_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu | OG_1A_U01, OG_1A_U05, OG_1A_U09 | — | — | C-2 | T-A-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B06_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | OG_1A_K01, OG_1A_K04, OG_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B06_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B06_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B06_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
- Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, WYd. Nauk. PAN, Warszawa, 2011
- Koźmiński C., Michalska B, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3
Literatura dodatkowa
- red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
- red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
- Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
- red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002