Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół
Sylabus przedmiotu Integrowana produkcja warzyw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integrowana produkcja warzyw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z warzywnictwa, ochrony roślin i ekologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Dostrzeganie korzyści oraz zagrożeń istniejących systemów gospodarowania. |
C-2 | Świadomość roli i znaczenia produkcji integrowanej dla zachowania bioróżnorodności oraz ochrony środowiska przyrodniczego. |
C-3 | Znajomość systemu certyfikacji i regulacji prawnych produkcji integrowanej. |
C-4 | Nabycie umiejętności uprawy poszczególnych gatunków warzyw w systemie integrowanym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Szczegółowa uprawa wybranych gatunków warzyw w systemie integrowanym. Integrowana produkcja: marchwi, buraka ćwikłowego, cebuli, kalafiora, kapusty głowiastej, ogórka polowego i szklarniowego, pomidora polowego i szklarniowego, papryki sałaty. | 8 |
T-A-2 | Prowadzenie i wypełnianie Dziennika uprawy warzyw w systemie integrowanym dla projektowanej uprawy | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i regulacje prawne Integrowanej Produkcji (IP) w Polsce. Ogólne zasady prowadzenia uprawy w systemie integrowanym. | 1 |
T-W-2 | Zasady zmianowania, uprawy gleby, nawożenia, ochrony przed chwastami, ochrony przed chorobami i szkodnikami w integrowanej produkcji warzyw. | 3 |
T-W-3 | Zasady Dobrej Praktyki Rolniczej, Dobrej Praktyki Ochrony Roślin oraz EUREPGAP. | 2 |
T-W-4 | Certyfikacja upraw integrowanych. Prowadzenie notatnika integrowanej produkcji przez producentów ubiegających się o certyfikat. Rola Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w integrowanej produkcji ogrodniczej. Jakość żywności wyprodukowanej w systemie integrowanym. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji w zespołach | 4 |
A-A-3 | Wypełnianie Dziennika uprawy wg własnego projektu | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Konsultacje | 3 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 9 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład |
M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja |
M-3 | Metody eksponujące: prezentacja multimedialna |
M-4 | Metody praktyczne: projekt uprawy wybranego gatunku wg Dziennika uprawy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji przez 2,3 - osobowe grupy studentów. |
S-2 | Ocena formująca: Wypełnianie Dziennika uprawy. Projekt uprawy wybranego gatunku |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C13_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu uprawy roślin warzywnych metodą integrowaną i rozumie ekologiczne skutki produkcji ogrodniczej. | OG_2A_W01, OG_2A_W10 | — | — | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
OG_2A_C13_W02 Ma zaawansowaną wiedzę na temat regulacji prawnych dotyczących integrowanej produkcji warzyw. | OG_2A_W04 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C13_U01 Wyszukuje, wykorzystuje i przedstawia informacje na temat uprawy warzyw metodą integrowaną. | OG_2A_U01 | — | — | C-4, C-2 | T-W-2, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_2A_C13_U02 Ocenia korzyści i zagrożenia współczesnych systemów gospodarowania. | OG_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
OG_2A_C13_U03 Posiada umiejętność prowadzenia produkcji warzyw metodą integrowaną. | OG_2A_U03 | — | — | C-4 | T-W-2, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C13_K01 Aktualizuje posiadaną wiedzę z zakresu agrotechniki warzyw i obowiązującego stanu prawnego prowadzenia integrowanej uprawy warzyw. | OG_2A_K01 | — | — | C-3, C-4 | T-W-1, T-W-4, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_2A_C13_K02 Ma świadomość przestrzegania zasad zachowania równowagi środowiska przyrodniczego i rozumie skutki swojej działalności. | OG_2A_K03, OG_2A_K04 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C13_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu uprawy roślin warzywnych metodą integrowaną i rozumie ekologiczne skutki produkcji ogrodniczej. | 2,0 | Student nie opanował wiadomości z zakresu IP warzyw. |
3,0 | Student opanował wiedzę z zakresu IP większości gatunków warzyw. | |
3,5 | Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu IP warzyw i rozumie ekologiczne skutki produkcji ogrodniczej. | |
4,0 | Dobrze opanował wiedzę z zakresu IP warzyw, dobrze zna metodyki IP warzyw opracowane przez PIORiN. Potrafi uzasadnić celowość uprawy warzyw w systemie integrowanym. | |
4,5 | Bardzo dobrze operuje danymi z zakresu IP warzyw. Wymienia szczegóły związane z agrotechniką uprawy wszystkich gatunków warzyw w systemie integrowanym, dla których opracowano metodyki uprawy. Potrafi przekonująco argumentować zasadność prowadzenia IP warzyw. | |
5,0 | Posiada pogłębioną wiedzę na temat IP warzyw. Samodzielnie wyszukuje informacje, przytacza dane z innych krajów. Posiada ugruntowaną świadomość ekologicznych skutków produkcji ogrodniczej i uzasadnia konieczność poszerzenia upraw prowadzonych metodą integrowaną. | |
OG_2A_C13_W02 Ma zaawansowaną wiedzę na temat regulacji prawnych dotyczących integrowanej produkcji warzyw. | 2,0 | Student nie przyswoił wiedzy na temat regulacji prawnych dotyczących IP warzyw. |
3,0 | Opanował podstawy aktów prawnych związanych z IP. | |
3,5 | Zna i rozumie akty prawne dotyczące IP warzyw. | |
4,0 | Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu prawa na temat IP warzyw. | |
4,5 | Bardzo dobrze zna i interpretuje akty prawne dotyczące IP. | |
5,0 | Ma bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu prawa na temat IP. Samodzielnie śledzi i monitoruje zmiany i uchwalanie nowych aktów prawnych związanych z IP. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C13_U01 Wyszukuje, wykorzystuje i przedstawia informacje na temat uprawy warzyw metodą integrowaną. | 2,0 | Student ma trudności z wyszukiwaniem i przedstawianiem informacji na temat IP warzyw. |
3,0 | Student wyszukuje i przedstwia dane na temat integrowanej uprawy większości gatunków warzyw. | |
3,5 | Student wyszukuje i przedstawia informacje na temat IP większości gatunków warzyw. Jest w stanie je wykorzystać do prowadzenia uprawy w tym systemie. | |
4,0 | Student gromadzi dodatkowe informacje z zakresu IP warzyw. Potrafi je zaprezentować innym oraz wykorzystać je do prowadzenia własnej działalności produkcyjnej. | |
4,5 | Student biegle wyszukuje i przedstawia informacje rozszerzone, z literatury uzupełniającej z zakresu IP warzyw. Potrafi je z powodzeniem wdrożyć do uprawy. | |
5,0 | Student posługuje się literaturą obcojęzyczną i prezentuje dane na temat IP warzyw w innnych krajach świata. Potrafi wykorzystać doświadczenia z innych krajów i przystosować je do swojego modelu uprawy. | |
OG_2A_C13_U02 Ocenia korzyści i zagrożenia współczesnych systemów gospodarowania. | 2,0 | Student nie dostrzega korzyści i zagrożeń wynikających z różnych systemów uprawy. |
3,0 | Student potrafi ogólnie scharakteryzować istniejące systemy gospodarowania, ale ma problem z ich oceną. | |
3,5 | Student ocenia korzyści i zagrożenia współczesnych systemów gospodarowania. | |
4,0 | Student nie tylko wymienia i ocenia wady i zalety współczesnych systemów gospodarowania, ale również eksponuje na ich tle cechy uprawy integrowanej. | |
4,5 | Student biegle wymienia korzyści i zagrożenia stosowanych współcześnie systemów gospodarowania, podkreśla przy tym korzyści wynikające ze stosowania IP warzyw. | |
5,0 | Student dokonuje samodzielnej oceny korzyści i zagrożeń współczesnych systemów gospodarowania. Poprzez porównanie, wyciąga wnioski i wskazuje na optymalne rozwiązania. | |
OG_2A_C13_U03 Posiada umiejętność prowadzenia produkcji warzyw metodą integrowaną. | 2,0 | Nie potrafi, na bazie posiadanej wiedzy, zaplanować produkcji warzyw metodą integrowaną. |
3,0 | Posiada umiejętność zaplanowania i prowadzenia produkcji podstwowych gatunków warzyw metodą integrowaną. | |
3,5 | Posiada umiejętność planowania i prowadzenia uprawy większości gatunków warzyw metodą integrowaną. | |
4,0 | Potrafi zaplanować i uprawiać wszystkie omawiane gatunki warzyw w systemie integrowanym. Szczególny nacisk kładzie na zabiegi ochrony roślin. Dobrze prowadzi Notatnik IP uprawianych gatunków. | |
4,5 | Dogłębnie poznał wszystkie elementy agrotechniki uprawy warzyw w integrowanym systemie uprawy i stosuje je w praktyce. Zaplanował i prowadzi uprawę w taki sposób, aby produkcja była opłacalna i zgodna z Kodeksem Dobrej Praktyki Rolniczej. Szczegółowo wypełnia Notatnik IP. | |
5,0 | Wykazuje się dużą samodzielnością i inicjatywą w planowaniu i organizowaniu produkcji warzyw w integrowanym systemie uprawy, która wynika z pogłębionej znajomości agrotechniki uprawy warzyw. Potrafi wyprodukować plony warzyw, których jakość i wielkość jest ekonomicznie uzasadniona. Uprawa odbywa się w oparciu o Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej i jest udokumentowana w Notatniku IP. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C13_K01 Aktualizuje posiadaną wiedzę z zakresu agrotechniki warzyw i obowiązującego stanu prawnego prowadzenia integrowanej uprawy warzyw. | 2,0 | Nie jest zainteresowany uzupełnieniem bieżącego stanu wiedzy z zakresu IP warzyw i aktualizacją jej stanu prawnego. |
3,0 | Wykazuje małe zainteresowanie dodatkowymi, bieżącymi informacjami o agrotechnice i stanie prawnym IP warzyw. | |
3,5 | Stale interesuje się aktualizacją wiedzy z zakresu integrowanej uprawy warzyw i jej stanu prawnego. | |
4,0 | W oparciu o prasę rolniczą, ogrodniczą oraz IT, aktualizuje wiedzę z zakresu IP warzyw i obowiązujących aktów prawnych. | |
4,5 | Posiada aktualną, bieżącą wiedzę na temat agrotechniki uprawy warzyw i stanu prawnego integrowanej uprawy warzyw. Jest bardzo zaangażowany w poszukiwaniu materiałów z tego zakresu, chce uczestniczyć w szkoleniach czy kursach organizowanych przez Ośrodki Doradztawa Rolniczego. | |
5,0 | Wykazuje gotowość do podjęcia podyplomowych studiów w zakresie IP warzyw. | |
OG_2A_C13_K02 Ma świadomość przestrzegania zasad zachowania równowagi środowiska przyrodniczego i rozumie skutki swojej działalności. | 2,0 | Pozyskana wiedza i umiejętności nie są wystarczające do ukształtowania świadomości przestrzegania zasad zachowania równowagi środowiska przyrodniczego. |
3,0 | Jest świadomy przestrzegania zasady równowagi w środowisku przyrodniczym. | |
3,5 | W swoich działaniach zawsze kieruje się zasadą zachowania równowagi w środowisku przyrodniczym. Rozumie skutki swojej działalności. | |
4,0 | Decyzje związane z warunkami uprawy opiera na dopuszczalnych normach, dopuszczalnych dawkach nawozów czy dawkach i stężeniach środków ochrony roślin. Ma pełną świadomość zachowania równowagi środowiska przyrodniczego. | |
4,5 | Prowadzi produkcję z uwzględnieniem obowiązujących norm, ustalonych dla IP warzyw, w poczuciu zasad zachowania równowagi środowiska przyrodniczego. Potrafi dostosować je do warunków lokalnych, wybierając wariant optymalny dla środowiska. | |
5,0 | Jest w pełni świadomy skutków swojej działalności, potrafi krytycznie ocenić jej następstwa. Chętnie przeciwdziała negatywnym skutkom braku odpowiedzialności innych rolników. Prowadzi uprawę warzyw wg wytycznych PIORiN, optymalizuje zalecenia do warunków lokalnych. Swoją świadomość kształtuje nadal w oparciu o literaturę i portale z zakresu ochrony środowiska. |
Literatura podstawowa
- Pr. zbior., Metodyki integrowanej produkcji marchwi, buraka ćwikłowego, cebuli, kalafiora, kapusty głowiastej, ogórka polowego, ogórka pod osłonami, papryki, pomidora polowego, pomiora pod osłonami, sałaty pod osłonami. Integrowana produkcja urzędowo kontrolowana, Wydaw. PIORIN, Warszawa, 2011
- Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, 2011
- Kodeks Dobrej Praktyki Ochrony Roślin, 2011
Literatura dodatkowa
- Tyburski J., Żakowska J, Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2007
- Kajdan-Zysnarska J., Ochrona środowiska w gospodarstwie rolnym. Poradnik dla doradcy., Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, oddział w Radomiu, Brwinowo, 2006