Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół

Sylabus przedmiotu Rośliny zmodyfikowane genetycznie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny zmodyfikowane genetycznie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i kierunkami eksperymentalnych modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji wybranych genów (syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu) w celu poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku.2
T-W-2Poprawianie wartości cech użytkowych roślin GM. Modyfikacja fotosyntezy, skarlanie. Podwyższanie ważliwości roślin na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin.2
T-W-3Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw.2
T-W-4Trendy i aplikacje biotransformacji z użyciem komórek i organów roślinnych.2
T-W-5Monitorowanie transgenów.1
T-W-6Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: uczestnictwo i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: merytoryczna ocena referatu oraz formy jego prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający formę zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B03_W01
Objaśnia cele i metody stosowane do ekperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
OG_2A_W02, OG_2A_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B03_U01
Potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
OG_2A_U03, OG_2A_U04C-1T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B03_K01
Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą najnowsze technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
OG_2A_K03C-1T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_B03_W01
Objaśnia cele i metody stosowane do ekperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
2,0student nie potrafi objaśnić celów ani wybranych metod stosowanych w ekperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. Nie potrafi opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu podstawowym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu zadowalającym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
4,0student potrafi w stopniu dobrym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu dobrym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu ponad dobrym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu bardzo dobrym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_B03_U01
Potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
2,0student nie potrafi omówić metod identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Nie objaśnić ich funkcje. Nie potrafi opisać wad i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu podstawowym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu zadowalającym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
4,0student potrafi w stopniu dobrym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu dobrym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu ponad dobrym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_B03_K01
Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą najnowsze technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
2,0student nie rozumie i nie ma wyobrażenia o najnowszych technologiach transformowania genetycznego roślin. Nie rozumie potrzeby pracy w grupie oraz umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
3,0student rozumie w stopniu podstawowym istotę najnowszych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu podstawowym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.
3,5student rozumie w stopniu zadowalającym istotę najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu zadowalającym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.
4,0student rozumie w stopniu dobrym istotę najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.
4,5student rozumie w stopniu ponad dobrym istotę i kierunki najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.
5,0student doskonale rozumie istotę i kierunki najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu doskonałym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, Wydawnictow Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Autorzy prac naukowych, prac przeglądowych, Wybrane publikacje poświęcone tematyce realizowanej w ramach porowadzonego przedmiotu, Wiodące wydawnictwa naukowe, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Twardowski T. (red), Biotechnologia, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, 2006, 3 (74) 2006
  2. Anioł A., Bujak H., Dalbiak A., Giziński M., Głowacka B., Linkiewicz A., Oleszczuk S., Sowa S., Twardowski T., Zimny J., Zimny T., Narkiewicz-Jodko J., Połanecki P., Wiąckowski S.K., Żarski T., Organizmy genetycznie zmodyfikowane, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2004, Materiały szkoleniowe - Transition Facility 2004/016-829.03.01

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji wybranych genów (syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu) w celu poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku.2
T-W-2Poprawianie wartości cech użytkowych roślin GM. Modyfikacja fotosyntezy, skarlanie. Podwyższanie ważliwości roślin na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin.2
T-W-3Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw.2
T-W-4Trendy i aplikacje biotransformacji z użyciem komórek i organów roślinnych.2
T-W-5Monitorowanie transgenów.1
T-W-6Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_B03_W01Objaśnia cele i metody stosowane do ekperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W02student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem biologii molekularnej oraz doświadczalnictwa, w tym stosowania metod statystycznych w praktyce, dostosowanych do specyfiki prowadzenia doświadczeń z szeroko rozumianego ogrodnictwa
OG_2A_W04student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony środowiska w Polsce, umożliwiającą planowanie i wykorzystywanie użytków przyrodniczych dla wzmocnienia ekologicznej stabilności biocenoz
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i kierunkami eksperymentalnych modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.
Treści programoweT-W-1Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji wybranych genów (syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu) w celu poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku.
T-W-3Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw.
T-W-2Poprawianie wartości cech użytkowych roślin GM. Modyfikacja fotosyntezy, skarlanie. Podwyższanie ważliwości roślin na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający formę zajęć
S-2Ocena formująca: merytoryczna ocena referatu oraz formy jego prezentacji
S-1Ocena formująca: uczestnictwo i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi objaśnić celów ani wybranych metod stosowanych w ekperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. Nie potrafi opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu podstawowym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu zadowalającym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
4,0student potrafi w stopniu dobrym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu dobrym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu ponad dobrym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu bardzo dobrym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_B03_U01Potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U03student posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
OG_2A_U04student potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i kierunkami eksperymentalnych modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.
Treści programoweT-W-4Trendy i aplikacje biotransformacji z użyciem komórek i organów roślinnych.
T-W-5Monitorowanie transgenów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: merytoryczna ocena referatu oraz formy jego prezentacji
S-1Ocena formująca: uczestnictwo i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi omówić metod identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Nie objaśnić ich funkcje. Nie potrafi opisać wad i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu podstawowym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu zadowalającym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
4,0student potrafi w stopniu dobrym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu dobrym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu ponad dobrym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_B03_K01Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą najnowsze technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i kierunkami eksperymentalnych modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.
Treści programoweT-W-6Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: merytoryczna ocena referatu oraz formy jego prezentacji
S-1Ocena formująca: uczestnictwo i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie i nie ma wyobrażenia o najnowszych technologiach transformowania genetycznego roślin. Nie rozumie potrzeby pracy w grupie oraz umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
3,0student rozumie w stopniu podstawowym istotę najnowszych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu podstawowym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.
3,5student rozumie w stopniu zadowalającym istotę najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu zadowalającym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.
4,0student rozumie w stopniu dobrym istotę najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.
4,5student rozumie w stopniu ponad dobrym istotę i kierunki najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.
5,0student doskonale rozumie istotę i kierunki najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu doskonałym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć.