Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Rośliny zmodyfikowane genetycznie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny zmodyfikowane genetycznie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i kierunkami eksperymentalnych modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji wybranych genów (syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu) w celu poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku. | 2 |
T-W-2 | Poprawianie wartości cech użytkowych roślin GM. Modyfikacja fotosyntezy, skarlanie. Podwyższanie ważliwości roślin na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin. | 2 |
T-W-3 | Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw. | 2 |
T-W-4 | Trendy i aplikacje biotransformacji z użyciem komórek i organów roślinnych. | 2 |
T-W-5 | Monitorowanie transgenów. | 1 |
T-W-6 | Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: uczestnictwo i aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: merytoryczna ocena referatu oraz formy jego prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający formę zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B03_W01 Objaśnia cele i metody stosowane do ekperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym | OG_2A_W02, OG_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B03_U01 Potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych. | OG_2A_U03, OG_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B03_K01 Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą najnowsze technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć. | OG_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B03_W01 Objaśnia cele i metody stosowane do ekperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym | 2,0 | student nie potrafi objaśnić celów ani wybranych metod stosowanych w ekperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. Nie potrafi opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu podstawowym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym | |
3,5 | student potrafi w stopniu zadowalającym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu zadowalającym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym | |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu dobrym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu ponad dobrym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym | |
5,0 | student potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśnić cele i wybrane metody stosowane w ekperymentalnych transformacjach genetycznych u roślin. Potrafi w stopniu bardzo dobrym opisać znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego podwyższenia ekpresji danego genu w genomie roślinnym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B03_U01 Potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych. | 2,0 | student nie potrafi omówić metod identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Nie objaśnić ich funkcje. Nie potrafi opisać wad i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych. |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu podstawowym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych. | |
3,5 | student potrafi w stopniu zadowalającym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu zadowalającym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych. | |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu dobrym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych. | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu ponad dobrym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych. | |
5,0 | student potrafi w stopniu bardzo dobrym omówić metody identyfikacji elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśnić ich funkcje oraz opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w eksperymentalnych transformacjach genetycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B03_K01 Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą najnowsze technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć. | 2,0 | student nie rozumie i nie ma wyobrażenia o najnowszych technologiach transformowania genetycznego roślin. Nie rozumie potrzeby pracy w grupie oraz umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć. |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym istotę najnowszych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu podstawowym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć. | |
3,5 | student rozumie w stopniu zadowalającym istotę najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu zadowalającym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć. | |
4,0 | student rozumie w stopniu dobrym istotę najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć. | |
4,5 | student rozumie w stopniu ponad dobrym istotę i kierunki najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć. | |
5,0 | student doskonale rozumie istotę i kierunki najnowszych eksperymentalnych technologii transformowania genetycznego roślin. W stopniu doskonałym rozumie potrzebę pracy w grupie oraz potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu i bezpieczne wdrażanie jego osiągnięć. |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, Wydawnictow Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Autorzy prac naukowych, prac przeglądowych, Wybrane publikacje poświęcone tematyce realizowanej w ramach porowadzonego przedmiotu, Wiodące wydawnictwa naukowe, 2011
Literatura dodatkowa
- Twardowski T. (red), Biotechnologia, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, 2006, 3 (74) 2006
- Anioł A., Bujak H., Dalbiak A., Giziński M., Głowacka B., Linkiewicz A., Oleszczuk S., Sowa S., Twardowski T., Zimny J., Zimny T., Narkiewicz-Jodko J., Połanecki P., Wiąckowski S.K., Żarski T., Organizmy genetycznie zmodyfikowane, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2004, Materiały szkoleniowe - Transition Facility 2004/016-829.03.01