Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Rośliny rabatowe i kwietnikowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny rabatowe i kwietnikowe | ||
Specjalność | Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość asortymentu roślin ozdobnych uprawianych w gruncie |
W-2 | znajomość wymagań roślin, ich walorów dekoracyjnych, zastosowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przybliżenie rodzajów kwietników i rabat, zapoznanie z nowymi rozwiązaniami w komponowaniu kwietników i rabat w Polsce i na świecie |
C-2 | zapoznanie studentów z zasadami komponowania, zakładania kwietników i rabat w terenach zieleni publicznej i ogrodzie przydomowym, omówienie zasad postepowania przy zakładaniu kwietników i rabat |
C-3 | zapoznanie studentów z rozszerzonym asortymentem roślin ozdobnych stosowanych na kwietniki i rabaty |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozszerzony asortyment gatunków i odmian roślin ozdobnych na kwietniki i rabaty | 4 |
T-L-2 | Projekt kwietnika i rabaty, zakładanie kwietników i rabat | 4 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kwietniki – historia, typy kwietników, zmiany kwietnika | 2 |
T-W-2 | Rabata – podział i rodzaje rabat (rabata bylinowa, cebulowa, parkowa, mieszana, egzotyczna, łąka kwietna) | 2 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych | 8 |
A-L-2 | przygotowanie projektu zaliczeniowego | 13 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 4 |
A-W-2 | studiowanie treści wykładów i dostępnej literatury | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
9 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-3 | metody praktyczne - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektów kwietników i rabat |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D03-rz_W01 Zna i charakteryzuje rodzaje kwietników i rabat | OG_2A_W05, OG_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
OG_2A_D03-rz_W02 Zna rozszerzony asortyment roślin stosowanych na kwietnikach i rabatach | OG_2A_W06, OG_2A_W10 | — | — | C-3 | T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D03-rz_U01 Wykonuje plan kwietnika i rabaty oraz dobiera odpowiednie gatunki i odmiany w zależności od typu założenia | OG_2A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1 | M-3, M-2 | S-2 |
OG_2A_D03-rz_U02 Potrafi dobrać odpowiednie metody zakładania kwietnika i rabaty | OG_2A_U03, OG_2A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D03-rz_K01 Potrafi właściwie określać i rozwiązywać problemy związane z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych | OG_2A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D03-rz_W01 Zna i charakteryzuje rodzaje kwietników i rabat | 2,0 | student nie zna i nie potrafi scharakteryzować rodzajów kwietników i rabat |
3,0 | student zna pojęcie kwietnika i rabaty, potrafi wymienić niektóre z rodzajów kwietników i rabat lecz bez ich charakterystyki | |
3,5 | student zna pojęcie kwietnika i rabaty, potrafi wymienić poznane rodzaje kwietników i rabat lecz bez ich charakterystyki | |
4,0 | student zna pojęcie kwietnika i rabaty, potrafi wymienić i scharakteryzować większość z poznanych rodzajów kwietników i rabat | |
4,5 | student zna pojęcie kwietnika i rabaty, potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie poznane rodzajów kwietników i rabat, | |
5,0 | student zna pojęcie kwietnika i rabaty, potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie poznane rodzajów kwietników i rabat, zna zastosowanie kwietników i rabat | |
OG_2A_D03-rz_W02 Zna rozszerzony asortyment roślin stosowanych na kwietnikach i rabatach | 2,0 | student nie zna rozszerzonego asortymentu roślin stosowanych na kwietnikach i rabatach |
3,0 | student zna podstawowe gatunki z rozszerzonego asortymentu roślin stosowanych na kwietnikach i rabatach | |
3,5 | student zna podstawowe gatunki i odmiany z rozszerzonego asortymentu roślin stosowanych na kwietnikach i rabatach | |
4,0 | student zna gatunki i odmiany z rozszerzonego asortymentu roślin stosowanych na kwietnikach i rabatach | |
4,5 | student zna i charakteryzuje gatunki i odmiany z rozszerzonego asortymentu roślin stosowanych na kwietnikach i rabatach, zna ich zastosowanie | |
5,0 | student zna gatunki i odmiany z rozszerzonego asortymentu roślin stosowanych na kwietnikach i rabatach, potrafi je scharakteryzować i rozpoznać, zna ich wymagania i zastosowanie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D03-rz_U01 Wykonuje plan kwietnika i rabaty oraz dobiera odpowiednie gatunki i odmiany w zależności od typu założenia | 2,0 | student nie potrafi wykonać planu kwietnika i rabaty oraz dobrać odpowiednich gatunków i odmian roślin w zależności od typu założenia |
3,0 | student potrafi wykonać prosty plan kwietnika i rabaty bez dobrania odpowiednich gatunków i odmian roślin w zależności od typu założenia | |
3,5 | student potrafi wykonać prosty plan kwietnika i rabaty i dobrać do niego odpowiednie gatunki i odmiany roślin w zależności od typu założenia | |
4,0 | student potrafi wykonać bardziej skomplikowany plan kwietnika i rabaty i dobrać do niego odpowiednie gatunki i odmiany roślin w zależności od typu założenia | |
4,5 | student potrafi wykonać bardziej skomplikowany plan kwietnika i rabaty i dobrać do niego odpowiednie gatunki i odmiany roślin w zależności od typu założenia, potrafi zaproponować kilka alternatywnych rozwiązań dla danego typu kwietnika czy rabaty | |
5,0 | student potrafi wykonać bardziej skomplikowany plan kwietnika i rabaty i dobrać do niego odpowiednie gatunki i odmiany roślin w zależności od typu założenia, potrafi zaproponować kilka alternatywnych rozwiązań dla danego typu kwietnika czy rabaty, wprowadza modyfikacje, w sposób logiczny uzasadnia swoje decyzje | |
OG_2A_D03-rz_U02 Potrafi dobrać odpowiednie metody zakładania kwietnika i rabaty | 2,0 | student nie potrafi dobrać odpowiednich metod zakładania kwietników i rabat |
3,0 | student potrafi dobrać odpowiednie metody zakładania niektórych rodzajów kwietnika i rabaty | |
3,5 | student potrafi dobrać odpowiednie metody zakładania kwietnika i rabaty, potrafi uzasadnić swój wybór | |
4,0 | student potrafi dobrać odpowiednie metody zakładania kwietników i rabat, opracowuje poszczególne etapy robót, uzasadnia swój wybór | |
4,5 | student potrafi dobrać odpowiednie metody zakładania kwietników i rabat, opracowuje poszczególne etapy robót, umiejętnie dobiera środki i materiały, uzasadnia swój wybór | |
5,0 | student potrafi dobrać odpowiednie metody zakładania kwietników i rabat, opracowuje poszczególne etapy robót, umiejętnie dobiera środki i materiały, uzasadnia swój wybór, proponuje własne, alternatywne rozwiązania, dyskutuje o nich |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D03-rz_K01 Potrafi właściwie określać i rozwiązywać problemy związane z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych | 2,0 | student nie potrafi właściwie określać i rozwiązywać problemów związanych z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych |
3,0 | student potrafi właściwie określać niektóre z problemów związanych z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych, bez umiejętności ich rozwiązywania | |
3,5 | student potrafi właściwie określać większość problemów związanych z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych, podejmuje próbę ich rozwiązywania | |
4,0 | student potrafi właściwie określać problemy związane z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych, potrafi rozwiązać podstawowe problemy | |
4,5 | student potrafi właściwie określać i rozwiązywać problemy związane z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych | |
5,0 | student potrafi właściwie określać i rozwiązywać problemy związane z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych, dyskutuje o nich, podpowiada alternatywne rozwiązania |
Literatura podstawowa
- M. Raducka-Mynett, Kwietniki sezonowe, PWRiL, Warszawa, 1980
- M.E. Drozdek (red.), Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechów - Kalsk, 2011
- A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003
- Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, czasopismo
Literatura dodatkowa
- B. Hertle, P. Kiermeier, M. Nickig, Kwiaty ogrodów, DELTA, Warszawa, 1994, poradnik
- J. Marcinkowski, Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
- J. Krause, Kwitnące cebule, Krajowa Rada PZD, Warszawa, 1992