Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo mikrobiologiczne produktów ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo mikrobiologiczne produktów ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagrożeniami odnośnie zanieczyszczenia produktów ogrodniczych mikroorganizmami chorobotwórczymi i pasożytami. Nauka przestrzegania zasad ograniczających ryzyko zakażenia lub rozprzestrzenienia czynników chorobotwórczych w przestrzeni publicznej (wśród pracowników i konsumentów). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pracy w laboratorium mikrobiologicznym, BHP. Zapoznanie z metodyką badań mikrobiologicznych służących wykryciu i ocenie stopnia zanieczyszczenia płodów rolnych mikroorganizmami chorobotwórczymi i pasożytami. Wykonanie wybranych badań laboratoryjnych wg obowiązujących norm. Mikroorganizmy wskaźnikowe i ich charakterystyka, zapoznanie z metodykami analiz, wykonanie wybranych doświadczeń na obecność bakterii wskaźnikowych. Mikroorganizmy w procesie przetwórczym, pierwotne i wtórne drogi zakażenia ogrodniczych produktów i przetwarzanych. Mikroorganizmy probiotyczne i konserwujące produkty ogrodnicze, obserwacja mikroskopowa, testy fermentacyjne. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikroorganizmy glebowe, rozprzestrzenienie i zasięg występowania, podstawowe funkcje środowiskowe. Podział mikroorganizmów na pożyteczne i niebezpieczne dla człowieka. Charakterystyka mikroorganizmów potencjalnie i typowo chorobotwórczych. Źródła skażenia roślin mikroorganizmami chorobotwórczymi, zasady bezpieczeństwa i higieny w produkcji ogrodniczej. Choroba, zakażenie, infekcja, przykłady przebiegu chorób wynikających z faktu braku przestrzegania zasad higieny. Metody ograniczania zanieczyszczenia mikrobiologicznego i sanitatnego produktów ogrodniczych, biologicznej konserwacji produktów. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie do kolokwium | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo i przygotowanie do kolokwium | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C18_W01 Student ma wiedzę na temat zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia produktów ogrodniczych mikroorganizmami chorobotwórczymi i powodującymi psucie żywności. | OG_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C18_U01 Student umie wykonać analizy wykrywania mikroorganizmów wskaźnikowych i chorobotwórczych z produktów ogrodniczych, umie dbać o bezpieczeństwo sanitarne produktów ogrodnicznych, zna sposoby eliminacji mikroorganizmów chorobotwórczych z przestrzeni przemysłowej, stosuje zasady BHP. | OG_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C18_K01 Student jest świadomy zagrożeń wynikających z nieprawidłowych zachowań w toku produkcyjnym, jest gotowy do podnoszenia kompetencji z zakresu ochrony zdrowia w przestrzeni publicznej | OG_2A_K03, OG_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C18_W01 Student ma wiedzę na temat zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia produktów ogrodniczych mikroorganizmami chorobotwórczymi i powodującymi psucie żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student zna najważniejsze czynniki chorobotwórcze potencjalnie niebezpieczne w produkcji ogrodniczej, wie o metodach ograniczania rozprzestrzenienia czynników chorobotwórczych i problemowych w toku produkcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C18_U01 Student umie wykonać analizy wykrywania mikroorganizmów wskaźnikowych i chorobotwórczych z produktów ogrodniczych, umie dbać o bezpieczeństwo sanitarne produktów ogrodnicznych, zna sposoby eliminacji mikroorganizmów chorobotwórczych z przestrzeni przemysłowej, stosuje zasady BHP. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność wykonania podstawowych analiz wykrywania mikroorganizmów chorobotwórczych i wskaźnikowych zanieczyszczających produkty ogrodnicze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C18_K01 Student jest świadomy zagrożeń wynikających z nieprawidłowych zachowań w toku produkcyjnym, jest gotowy do podnoszenia kompetencji z zakresu ochrony zdrowia w przestrzeni publicznej | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy zagrożeń wynikających z braku przestrzegania zasad BHP w toku produkcyjnym. Zdaje sobie sprawę z istotności podnoszenia kwalifikacji w ramach ograniczania rozprzestrzenienia mikroorganizmów chorobotwórczych w przestrzeni publicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Drewniak E., Drewniak T., Mikrobiologia żywności, WSiP, 2008
- Gawęcki J., Krejpcio Z., Bezpieczeństwo żywności i żywienia, UP w Poznaniu, 2014
Literatura dodatkowa
- Shetreat-Klein M., Zdrowy brud, Vivante, 2011
- Czasopismo, Bezpieczeństwo i higiena żywności, 2011