Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów technicznych i inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy2
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych2
T-A-3Rachunek wektorowy i elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie2
T-A-4Rachunek różniczkowy4
T-A-5Rachunek całkowy4
T-A-6Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje z algebry liniowej (macierze: typy macierzy, działania na macierzach; wyznacznik i rząd macierzy; układy równań liniowych; wzory Cramera)2
T-W-2Rachunek wektorowy oraz elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie2
T-W-3Ciąg liczbowy, podstawowe operacje na ciągach, własności ciągu, granica ciągu1
T-W-4Funkcje elementarne jednej zmiennej i ich własności2
T-W-5Granica funkcji, ciągłość funkcji w punkcie, ciągłość jednostajna, własności funkcji ciągłych1
T-W-6Pochodna funkcji jednej zmiennej, własności pochodnej, zastosowania. Ekstrema funkcji, badanie przebiegu zmienności funkcji3
T-W-7Całka nieoznaczona i oznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek3
T-W-8Kolokwium zaliczające treści wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów27
A-A-3konsultacje3
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy, mający na celu zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami i twierdzeniami z zakresu algebry liniowej, geometrii analitycznej oraz rachunku różniczkowego i całkowego
M-2Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą rachunek macierzowy, rachunek wyznaczników, rachunek wektorowy, funkcje jednej zmiennej, rachunek różniczkowy i całkowy, niezbędną do opisu zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania zadań inżynierskich
ROL_1A_W01C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B01_U01
Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów
ROL_1A_U13C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji
ROL_1A_K01C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą rachunek macierzowy, rachunek wyznaczników, rachunek wektorowy, funkcje jednej zmiennej, rachunek różniczkowy i całkowy, niezbędną do opisu zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania zadań inżynierskich
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B01_U01
Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów
2,0
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności rozwiązywania zadań matematycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji
2,0
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW Warszawa, Warszawa, 2004
  2. Stankiewicz W., Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kostrikin A.I., Wstęp do algebry 1. Podstawy algebry, PWN, Warszawa, 2011
  2. Fichtenholz G.M., Rachunek różniczkowy i całkowy. Tom 1, PWN, Warszawa, 2007
  3. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 2015
  4. Rutkowski J., Algebra liniowa w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy2
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych2
T-A-3Rachunek wektorowy i elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie2
T-A-4Rachunek różniczkowy4
T-A-5Rachunek całkowy4
T-A-6Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje z algebry liniowej (macierze: typy macierzy, działania na macierzach; wyznacznik i rząd macierzy; układy równań liniowych; wzory Cramera)2
T-W-2Rachunek wektorowy oraz elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie2
T-W-3Ciąg liczbowy, podstawowe operacje na ciągach, własności ciągu, granica ciągu1
T-W-4Funkcje elementarne jednej zmiennej i ich własności2
T-W-5Granica funkcji, ciągłość funkcji w punkcie, ciągłość jednostajna, własności funkcji ciągłych1
T-W-6Pochodna funkcji jednej zmiennej, własności pochodnej, zastosowania. Ekstrema funkcji, badanie przebiegu zmienności funkcji3
T-W-7Całka nieoznaczona i oznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek3
T-W-8Kolokwium zaliczające treści wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów27
A-A-3konsultacje3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B02_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą rachunek macierzowy, rachunek wyznaczników, rachunek wektorowy, funkcje jednej zmiennej, rachunek różniczkowy i całkowy, niezbędną do opisu zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów technicznych i inżynierskich
Treści programoweT-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy
T-A-3Rachunek wektorowy i elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie
T-A-4Rachunek różniczkowy
T-A-5Rachunek całkowy
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych
T-A-6Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-W-3Ciąg liczbowy, podstawowe operacje na ciągach, własności ciągu, granica ciągu
T-W-4Funkcje elementarne jednej zmiennej i ich własności
T-W-6Pochodna funkcji jednej zmiennej, własności pochodnej, zastosowania. Ekstrema funkcji, badanie przebiegu zmienności funkcji
T-W-1Podstawowe informacje z algebry liniowej (macierze: typy macierzy, działania na macierzach; wyznacznik i rząd macierzy; układy równań liniowych; wzory Cramera)
T-W-2Rachunek wektorowy oraz elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie
T-W-5Granica funkcji, ciągłość funkcji w punkcie, ciągłość jednostajna, własności funkcji ciągłych
T-W-7Całka nieoznaczona i oznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek
T-W-8Kolokwium zaliczające treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy, mający na celu zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami i twierdzeniami z zakresu algebry liniowej, geometrii analitycznej oraz rachunku różniczkowego i całkowego
M-2Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B01_U01Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów technicznych i inżynierskich
Treści programoweT-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy
T-A-3Rachunek wektorowy i elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie
T-A-4Rachunek różniczkowy
T-A-5Rachunek całkowy
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych
T-A-6Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-W-3Ciąg liczbowy, podstawowe operacje na ciągach, własności ciągu, granica ciągu
T-W-4Funkcje elementarne jednej zmiennej i ich własności
T-W-6Pochodna funkcji jednej zmiennej, własności pochodnej, zastosowania. Ekstrema funkcji, badanie przebiegu zmienności funkcji
T-W-1Podstawowe informacje z algebry liniowej (macierze: typy macierzy, działania na macierzach; wyznacznik i rząd macierzy; układy równań liniowych; wzory Cramera)
T-W-2Rachunek wektorowy oraz elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie
T-W-5Granica funkcji, ciągłość funkcji w punkcie, ciągłość jednostajna, własności funkcji ciągłych
T-W-7Całka nieoznaczona i oznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek
T-W-8Kolokwium zaliczające treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy, mający na celu zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami i twierdzeniami z zakresu algebry liniowej, geometrii analitycznej oraz rachunku różniczkowego i całkowego
M-2Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności rozwiązywania zadań matematycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B01_K01Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów technicznych i inżynierskich
Treści programoweT-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy
T-A-3Rachunek wektorowy i elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie
T-A-4Rachunek różniczkowy
T-A-5Rachunek całkowy
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych
T-A-6Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0