Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia i klimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą |
C-2 | Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych. | 2 |
T-A-2 | Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię. | 2 |
T-A-3 | 3. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych. | 2 |
T-A-4 | 4. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku | 2 |
T-A-5 | 5. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów | 2 |
T-A-6 | 6. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu | 2 |
T-A-7 | 7. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne. | 2 |
T-A-8 | 8. Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju. | 2 |
T-W-2 | Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby. | 2 |
T-W-3 | Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny. | 3 |
T-W-4 | Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych. | 2 |
T-W-5 | Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze. | 2 |
T-W-6 | Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce. | 2 |
T-W-7 | Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń | 3 |
A-A-3 | Opracowania graficzne | 10 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia | 23 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
A-W-5 | Studiowanie literatury tematu | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach audytoryjnych) |
M-3 | Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych |
M-4 | Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C03_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej. | ROL_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C03_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | ROL_1A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-4 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C03_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C03_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C03_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C03_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
- Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3
Literatura dodatkowa
- red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
- red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
- red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002