Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały eksploatacyjne w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w procesach produkcyjnych stosowanych w rolnictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-3Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych w zależności od stawianych wymagań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Części zamienne jako materiał eksploatacyjny2
T-A-2Przechowywanie materiałów eksploatacyjnych stosowanych w rolnictwie4
T-A-3Gospodarowanie materiałami eksploatacyjnymi - warunki, zasady4
10
wykłady
T-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych1
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia1
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.2
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości2
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie2
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw2
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości2
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział2
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie bibliografi10
A-A-2Wykonanie prezentacji10
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu11
A-W-3Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie oraz przedstawienie prezentacji na wybrany temat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-1_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w produkcji rolniczej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
ROL_1A_W14C-2, C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-9M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
ROL_1A_U08C-2, C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-9M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
ROL_1A_K03, ROL_1A_K05C-2, C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-9M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-1_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w produkcji rolniczej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać materiały eksploatacyjne do warunków eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zwierzycki W, Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, ITE, Radom, 2001
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Baczewski K., Kołdoński T., Paliwa do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Części zamienne jako materiał eksploatacyjny2
T-A-2Przechowywanie materiałów eksploatacyjnych stosowanych w rolnictwie4
T-A-3Gospodarowanie materiałami eksploatacyjnymi - warunki, zasady4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych1
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia1
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.2
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości2
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie2
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw2
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości2
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział2
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie bibliografi10
A-A-2Wykonanie prezentacji10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu11
A-W-3Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O12-1_W01Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w produkcji rolniczej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W14Ma podstawową wiedzę z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział
T-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie oraz przedstawienie prezentacji na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O12-1_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U08Ma podstawowe umiejętności w zakresie eksploatacji pojazdów, maszyn i narzędzi wykorzystywanych w produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział
T-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie oraz przedstawienie prezentacji na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać materiały eksploatacyjne do warunków eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O12-1_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział
T-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0