Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Współczesne kierunki w produkcji żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne kierunki w produkcji żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o surowcach rolniczych ich właściwościach oraz metodach i kierunkach przetwarzania |
W-2 | Umiejętność określenia kryteriów jakim powinna odpowiadać żywność ekologiczna, wygodna, tradycyjna oraz bezpieczna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy o aktualnych trendach w produkcji żywności, obejmujących żywność ekologiczną, wygodną, tradycyjną, spełniającą kryterium bezpieczeństwa zdrowotnego, otrzymywanej z zachowaniem dbałości o środowisko |
C-2 | Wyrobienie umiejętności określania zalet oraz kryteriów jakim powinna odpowiadać żywność produkowana zgodnie ze współczenymi trendami. |
C-3 | Ukształtowanie świadomości odnośnie społeczno-gospodarczej roli produkcji żywności, dbałości o jej o jej wysoką jakość i bezpieczeństwo zdrowotne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza porównawcza cech żywności ekologicznej i konwencjonalnej | 4 |
T-A-2 | Wskaźniki bezpieczeństwa mikrobiologicznego wybranych produktów typu ready to eat. | 2 |
T-A-3 | Analiza właściwości przeciwdrobnoustrojowych i przeciwutleniających wybranych ziół/przypraw. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka współczesnych trendów w produkcji żywności - żywność ekologiczna, wygodna, tradycyjna, bezpieczna zdrowotnie, produkowana z zachowaniem poszanowania zasad ochrony środowiska | 2 |
T-W-2 | Kryteria i kierunki produkcji żywności ekologicznej | 4 |
T-W-3 | Żywność wygodna - produkcja żywności "typu ready to eat" - gotowej do spożycia, mało przetworzonej | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie tradycyjnych technologii oraz "starych-nowych" surowców w produkcji żywności. | 4 |
T-W-5 | Wykorzystanie konserwujących właściwości ziół i przypraw w produkcji żywnosci | 2 |
T-W-6 | Systemy jakości w produkcji żywności jako podstawa jej bezpieczeństwa zdrowotnego | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie sprawozdań | 5 |
A-A-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zadanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacje |
M-3 | analiza danych o wybranych produktach, ich interpretacja i wyciąganie wniosków |
M-4 | przygotowanie sprawozdania |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: udział w dyskusji |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O13-2_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat przetwórstwa surowców rolniczych w aspekcie współczesnych trendów związanych z produkcją żywności ekologicznej, wygodnej, tradycyjnej i bezpiecznej, z uwzględnieniem technologii proekologicznych | ROL_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O13-2_U01 Potrafi analizować dane dotyczące jakości produktów ekologicznych, wygodnych, tradycyjnych i wyciągać wnioski | ROL_1A_U12 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O13-2_K01 Ma świadomość społeczno-gospodarczego znaczenia produkcji żywności z zachowaniem dbałości o jej wysoką jakość i bezpieczeństwo zdrowotne | ROL_1A_K05 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O13-2_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat przetwórstwa surowców rolniczych w aspekcie współczesnych trendów związanych z produkcją żywności ekologicznej, wygodnej, tradycyjnej i bezpiecznej, z uwzględnieniem technologii proekologicznych | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną wiedzę na temat współczesnych trendów w produkcji żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O13-2_U01 Potrafi analizować dane dotyczące jakości produktów ekologicznych, wygodnych, tradycyjnych i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi analizować dane i wyciągać wnioski dotyczące jakości produktów żywnościowych ekologicznych, wygodnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O13-2_K01 Ma świadomość społeczno-gospodarczego znaczenia produkcji żywności z zachowaniem dbałości o jej wysoką jakość i bezpieczeństwo zdrowotne | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną świadomość społecznogospodarczego znaczenia produkcji żywności oraz dbałości o jej jakość i bezpieczeństwo zdrowotne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołożyn-Krajewska D. (red.), Nowoczesne trendy w żywieniu i produkcji żywności, Wyd. Wyższej Szkoły Hotelarstwa i Turystyki, Częstochowa, 2013
- Świderski F. (red.), Żywność wygodna i funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2000
- Borowska A., Kowrygo B., Innowacyjność produktów na przykładzie sektora piekarskiego, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Żakowska-Biemans S., Kuc K., Żywność tradycyjna i regionalna w opinii i zachowaniach konsumentów., Żywność, 3(64), str. 105-114., 2009
- Żakowska-Biemans S., Gutkowska K., Rynek żywności ekologicznej w Polsce i krajach UE, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003