Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mięsa i surowców drobiowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mięsa i surowców drobiowych
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 18 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia żywności pochodzenia zwierzęcego powinien znać: podstawy z ogólnej technologii zywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem surowców mięsnych i drobiowych, ich podziałem, przemianami poubojowymi oraz zabezpieczenieniem i przetwarzaniem pozyskanego mięsa na przetwory.
C-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego, właściwości i trwałości mleka surowego oraz technologii jego przetwarzania na podstawowe grupy produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin, zasady BHP1
T-L-2Podział tusz zwierząt rzeźnych i drobiu na elementy zasadnicze i kulinarne2
T-L-3Charakterystyka klas mięsa2
T-L-4Wady tuszek drobiowych i mięso wadliwe2
T-L-5Zasady produkcji wybranych rozdrobnionych przetworów mięsnych i drobiowych, ze szczególnym uwzględnieniem rozdrobnienia i dodatków5
T-L-6Zasady produkcji wędzonek3
T-L-7Zasady produkcji wyrobów podrobowych3
18
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt i drobiu2
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość. Odchylenia jakościowe2
T-W-4Surowce i składniki stosowane w technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu. Podział wędlin. Wartość odżywcza4
T-W-5Operacje technologiczne stosowane w technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych2
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych6
T-W-7Podsumowanie1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury18
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje12
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)27
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu33
A-W-5Egzamin2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D19tzpw_W01
Ma wiedzę na temat podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W22C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7M-1S-1
TZZ_1A_D19tzpw_W02
Posiada wiedzę związaną z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W19C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D19tzpw_U01
Potrafi rozpoznać i sklasyfikować różne rodzaje surowców mięsnych i drobiowych
TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U29C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2S-2
TZZ_1A_D19tzpw_U02
Potrafi w sposób poprawy zaprojektować i wykonać czynności związane z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych
TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29C-1T-L-7, T-L-6, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D19tzpw_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-5M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D19tzpw_W01
Ma wiedzę na temat podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z podziałem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemianami poubojowymi, jakością i właściwościami funkcjonalnymi
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z podziałem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemianami poubojowymi, jakością i właściwościami funkcjonalnymi
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją miesa i jego przemianami oraz potrafi ja kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych
TZZ_1A_D19tzpw_W02
Posiada wiedzę związaną z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wykorzystania mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz znajomości technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie w zakresie wykorzystania mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz znajomości technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celach porównawczych i analitycznych
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje nabytą wiedzę bez żadnych zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D19tzpw_U01
Potrafi rozpoznać i sklasyfikować różne rodzaje surowców mięsnych i drobiowych
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozpoznawaniem i sklasyfikowaniem różnych rodzajów surowców mięsnych i drobiowych
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozpoznawaniem i sklasyfikowaniem różnych rodzajów surowców mięsnych i drobiowych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozpoznawaniem i sklasyfikowaniem różnych rodzajów surowców mięsnych i drobiowych i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
TZZ_1A_D19tzpw_U02
Potrafi w sposób poprawy zaprojektować i wykonać czynności związane z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych
3,0Student potrafi częściowo wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych oraz opisuje wyniki przy duzej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większosć zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych oraz przedstawic wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie i prawidłowo wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych. Dokonuje analizy uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D19tzpw_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
  3. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
  4. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  5. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  6. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  7. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa, 2012
  2. Fleischwirtschaft, 2012
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin, zasady BHP1
T-L-2Podział tusz zwierząt rzeźnych i drobiu na elementy zasadnicze i kulinarne2
T-L-3Charakterystyka klas mięsa2
T-L-4Wady tuszek drobiowych i mięso wadliwe2
T-L-5Zasady produkcji wybranych rozdrobnionych przetworów mięsnych i drobiowych, ze szczególnym uwzględnieniem rozdrobnienia i dodatków5
T-L-6Zasady produkcji wędzonek3
T-L-7Zasady produkcji wyrobów podrobowych3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt i drobiu2
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość. Odchylenia jakościowe2
T-W-4Surowce i składniki stosowane w technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu. Podział wędlin. Wartość odżywcza4
T-W-5Operacje technologiczne stosowane w technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych2
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych6
T-W-7Podsumowanie1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury18
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje12
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)27
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu33
A-W-5Egzamin2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D19tzpw_W01Ma wiedzę na temat podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego, właściwości i trwałości mleka surowego oraz technologii jego przetwarzania na podstawowe grupy produktów mleczarskich.
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem surowców mięsnych i drobiowych, ich podziałem, przemianami poubojowymi oraz zabezpieczenieniem i przetwarzaniem pozyskanego mięsa na przetwory.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość. Odchylenia jakościowe
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt i drobiu
T-W-7Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z podziałem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemianami poubojowymi, jakością i właściwościami funkcjonalnymi
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z podziałem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemianami poubojowymi, jakością i właściwościami funkcjonalnymi
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją miesa i jego przemianami oraz potrafi ja kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D19tzpw_W02Posiada wiedzę związaną z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem surowców mięsnych i drobiowych, ich podziałem, przemianami poubojowymi oraz zabezpieczenieniem i przetwarzaniem pozyskanego mięsa na przetwory.
Treści programoweT-W-7Podsumowanie
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
T-W-5Operacje technologiczne stosowane w technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych
T-W-4Surowce i składniki stosowane w technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu. Podział wędlin. Wartość odżywcza
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wykorzystania mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz znajomości technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie w zakresie wykorzystania mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz znajomości technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celach porównawczych i analitycznych
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje nabytą wiedzę bez żadnych zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D19tzpw_U01Potrafi rozpoznać i sklasyfikować różne rodzaje surowców mięsnych i drobiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem surowców mięsnych i drobiowych, ich podziałem, przemianami poubojowymi oraz zabezpieczenieniem i przetwarzaniem pozyskanego mięsa na przetwory.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin, zasady BHP
T-L-2Podział tusz zwierząt rzeźnych i drobiu na elementy zasadnicze i kulinarne
T-L-4Wady tuszek drobiowych i mięso wadliwe
T-L-3Charakterystyka klas mięsa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozpoznawaniem i sklasyfikowaniem różnych rodzajów surowców mięsnych i drobiowych
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozpoznawaniem i sklasyfikowaniem różnych rodzajów surowców mięsnych i drobiowych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozpoznawaniem i sklasyfikowaniem różnych rodzajów surowców mięsnych i drobiowych i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D19tzpw_U02Potrafi w sposób poprawy zaprojektować i wykonać czynności związane z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem surowców mięsnych i drobiowych, ich podziałem, przemianami poubojowymi oraz zabezpieczenieniem i przetwarzaniem pozyskanego mięsa na przetwory.
Treści programoweT-L-7Zasady produkcji wyrobów podrobowych
T-L-6Zasady produkcji wędzonek
T-L-5Zasady produkcji wybranych rozdrobnionych przetworów mięsnych i drobiowych, ze szczególnym uwzględnieniem rozdrobnienia i dodatków
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych
3,0Student potrafi częściowo wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych oraz opisuje wyniki przy duzej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większosć zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych oraz przedstawic wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie i prawidłowo wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych. Dokonuje analizy uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D19tzpw_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego, właściwości i trwałości mleka surowego oraz technologii jego przetwarzania na podstawowe grupy produktów mleczarskich.
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem surowców mięsnych i drobiowych, ich podziałem, przemianami poubojowymi oraz zabezpieczenieniem i przetwarzaniem pozyskanego mięsa na przetwory.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość. Odchylenia jakościowe
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt i drobiu
T-W-7Podsumowanie
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych
T-W-5Operacje technologiczne stosowane w technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych
T-W-4Surowce i składniki stosowane w technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu. Podział wędlin. Wartość odżywcza
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin, zasady BHP
T-L-7Zasady produkcji wyrobów podrobowych
T-L-2Podział tusz zwierząt rzeźnych i drobiu na elementy zasadnicze i kulinarne
T-L-4Wady tuszek drobiowych i mięso wadliwe
T-L-3Charakterystyka klas mięsa
T-L-6Zasady produkcji wędzonek
T-L-5Zasady produkcji wybranych rozdrobnionych przetworów mięsnych i drobiowych, ze szczególnym uwzględnieniem rozdrobnienia i dodatków
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.