Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy z technologii żywności (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy z technologii żywności (blok)
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu współczesne trendy w technologii żywności powinien mieć wiedzę z zakresu surowców rzeźnych, technologii mięsa, przetwórstwa mięsa drobiowego, chłodnictwa, technologii mleczarskiej, technologii roślinnej, ogólnej technologii żywności, inżynierii procesowej
W-2Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością przetwórstwa wybranych surowców roślinnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Porównanie metod sensorycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu1
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa6
T-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego4
T-L-5Zastosowanie izolatów białkowych do modyfikowania właściwości funkcjonalnych produktów spożywczych4
T-L-6Ocena właściwości przeciwutleniających wybranych surowców roślinnych2
18
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów. Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych7
T-W-3Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy w porównaniu z mlekiem krowim4
T-W-4Preparaty białkowe pochodzenia roślinnego i rybnego stosowane w przemyśle spożywczym3
T-W-5Naturalne substancje przeciwutleniające i ich zastosowanie w technologii żywności3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury22
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń12
A-L-4Konsultacje6
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Konsultacje8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W15C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1
TZZ_2A_D5oaizjz_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech
TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W15C-2T-W-3M-1S-1
TZZ_2A_D5oaizjz_W03
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, zna technologie ich przetwarzania
TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W15C-3T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_U01
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2S-2
TZZ_2A_D5oaizjz_U02
Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16C-2T-L-4M-2S-2
TZZ_2A_D5oaizjz_U03
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U09C-3T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, nie zna niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,0student opanował niektóre aspekty pogłębionej wiedzy w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,5student opanował większość zagadnień związanych z pogłębioną wiedzą w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
4,0student opanował pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z pogłębioną wiedzą w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
TZZ_2A_D5oaizjz_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,5student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z atechnologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
TZZ_2A_D5oaizjz_W03
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, zna technologie ich przetwarzania
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, nie zna technologii ich przetwarzania
3,0student opanował niektóre zagadnienie związane z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
3,5student opanował większość zagadnień związanych z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
4,0student opanował pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, oraz technologii ich przetwarzania
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
5,0student bardzo dobrze opanowł, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, oraz technologii ich przetwarzania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_U01
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przeprowadzeniem pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych ; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
TZZ_2A_D5oaizjz_U02
Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z kdoborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
TZZ_2A_D5oaizjz_U03
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi przeprowadzić jego ocenę z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
  2. praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Pisula A., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, praca zbiorowa
  4. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. cz. I, WSiP, Warszawa, 1999
  5. Pijanowski E., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. I, PWRiL, Warszawa, 1976
  6. Praca zbiorowa pod red. Ambroziaka Z., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988
  7. Jankowski St., Zarys technologii młynarstwa i ciastkarstwa, WNT, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna, czasopismo
  2. Mięso i Wędliny, czasopismo
  3. Meat Science, czasopismo
  4. Fleischwirtschaft, czasopismo
  5. Przegląd piekarski i cukierniczy, czasopismo
  6. Przegląd zbożowo-młynarski, czasopismo
  7. Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny, czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Porównanie metod sensorycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu1
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa6
T-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego4
T-L-5Zastosowanie izolatów białkowych do modyfikowania właściwości funkcjonalnych produktów spożywczych4
T-L-6Ocena właściwości przeciwutleniających wybranych surowców roślinnych2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów. Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych7
T-W-3Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy w porównaniu z mlekiem krowim4
T-W-4Preparaty białkowe pochodzenia roślinnego i rybnego stosowane w przemyśle spożywczym3
T-W-5Naturalne substancje przeciwutleniające i ich zastosowanie w technologii żywności3
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury22
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń12
A-L-4Konsultacje6
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Konsultacje8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5oaizjz_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów. Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, nie zna niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,0student opanował niektóre aspekty pogłębionej wiedzy w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,5student opanował większość zagadnień związanych z pogłębioną wiedzą w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
4,0student opanował pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z pogłębioną wiedzą w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5oaizjz_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
Treści programoweT-W-3Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy w porównaniu z mlekiem krowim
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,5student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z atechnologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5oaizjz_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, zna technologie ich przetwarzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością przetwórstwa wybranych surowców roślinnych.
Treści programoweT-W-4Preparaty białkowe pochodzenia roślinnego i rybnego stosowane w przemyśle spożywczym
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, nie zna technologii ich przetwarzania
3,0student opanował niektóre zagadnienie związane z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
3,5student opanował większość zagadnień związanych z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
4,0student opanował pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, oraz technologii ich przetwarzania
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
5,0student bardzo dobrze opanowł, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, oraz technologii ich przetwarzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5oaizjz_U01Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZZ_2A_U14Potrafi zaplanować proces produkcyjny, pokierować nim i oszacować jego koszty.
TZZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
Treści programoweT-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa
T-L-2Porównanie metod sensorycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przeprowadzeniem pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych ; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5oaizjz_U02Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZZ_2A_U14Potrafi zaplanować proces produkcyjny, pokierować nim i oszacować jego koszty.
TZZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
Treści programoweT-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z kdoborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5oaizjz_U03Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością przetwórstwa wybranych surowców roślinnych.
Treści programoweT-L-5Zastosowanie izolatów białkowych do modyfikowania właściwości funkcjonalnych produktów spożywczych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi przeprowadzić jego ocenę z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5oaizjz_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością przetwórstwa wybranych surowców roślinnych.
Treści programoweT-W-4Preparaty białkowe pochodzenia roślinnego i rybnego stosowane w przemyśle spożywczym
T-W-3Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy w porównaniu z mlekiem krowim
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów. Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa
T-L-2Porównanie metod sensorycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego
T-L-5Zastosowanie izolatów białkowych do modyfikowania właściwości funkcjonalnych produktów spożywczych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.