Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie budownictwa w krajobrazie regionalnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie budownictwa w krajobrazie regionalnym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Cykalewicz <Tomasz.Cykalewicz@zut.edu.pl>, Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Wojciech Pawłowski <Wojciech.Pawlowski@zut.edu.pl>, Miłosz Raczyński <milosz.raczynski@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | posiadanie wiedzy z zakresu projektowania podstawowego |
W-2 | posiadanie wiedzy na temat kompozycji oraz prezentacji graficznej projektu |
W-3 | posiadanie wiedzy z zakresu przepisów prawa budowlanego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności projektowania obiektów w założeniach ruralistycznych wraz z uwzględnieniem wszelkich norm, zasad, i przepisów prawa regulujących tego typu zabudowę |
C-2 | Zdobycie umiejętności analizy zrealizowanych obiektów (inspiracji) w celu wskazania „charakteru” architektury, w jakim realizowane projekty, wskazując na istotne elementy formy, materiału, rozwiązań funkcjonalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | -Omówienie tematu zajęć: „Zabudowa regionalna – rozumiana jako miejsce do życia, mieszkania i rekreacji na terenach podmiejskich i nadmorskich" -Rozdanie i omówienie materiałów (podkłady geodezyjne) - Podział na grupy studencki - Omówienie literatury | 3 |
T-P-2 | Prezentacja materiałów pozyskanych w skutek wizji lokalnej oraz kwerendy dokonanej w jednostkach administracyjnych danego terenu wiejskiego | 3 |
T-P-3 | Sprecyzowanie zagadnienia projektowego ukierunkowanego na konkretne zapotrzebowanie danego terenu zlokalizowanego w obrębie jednostki wiejskiej | 3 |
T-P-4 | Studencka prezentacja inspiracji na podstawie zrealizowanych obiektów w celu wskazania „charakteru” architektury (stylu), w jakim realizowane będą ich projekty. Omówienie prezentowanych obiektów ze wskazaniem istotnych elementów formy, materiału, rozwiązań funkcjonalnych itp | 3 |
T-P-5 | Przygotowanie wstępnych koncepcji - korekty | 3 |
T-P-6 | Praca nad koncepcją - korekty | 3 |
T-P-7 | I przegląd - zaprezentowanie i zamknięcie etapu pracy nad koncepcją w zakresie: zagospodarowanie terenu, rzutów, przekrojów, wizualizacji bryły. Prezentacja, dyskusja publiczna | 3 |
T-P-8 | Przygotowanie, na bazie wykonanych koncepcji, opisu charakteryzującego formę i funkcję projektowanego obiektu | 3 |
T-P-9 | Praca nad projektem - korekty | 3 |
T-P-10 | Praca nad projektem - korekty | 3 |
T-P-11 | Praca nad projektem - korekty | 3 |
T-P-12 | II Przegląd - praca nad projektem – wskazanie detali architektonicznych do rozwiązania- korekty | 3 |
T-P-13 | Praca nad projektem - korekty | 3 |
T-P-14 | Praca nad projektem – podsumowanie projektu i określenie zakresu prezentacji przedstawionego projektu | 3 |
T-P-15 | Publiczna prezentacja projektów, forma oddania – teczka w formacie A3 + CD z wersją cyfrową (zawartość: opis, zagospodarowanie, rzuty, przekroje, widoki, użyte materiały) plansze z prezentacją części graficznej projektu. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | praca własna studenta | 45 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład wprowadzający w formie multimedialnej |
M-2 | metoda projektu |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | objaśnienia, korekty prac |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykonanie analiz krajobrazowych i funkcjonalnych oraz waloryzacji terenu. |
S-2 | Ocena formująca: Przeglady częsciowe projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-IV/6_W02 zna w podstawowym zakresie zachodniopomorską architekturę regionalną, przemiany osadnictwa w regionie, przykłady wybitnych obiektów i zespoły urbanistyczne z terenu Pomorza Zachodniego | AU_1A_W06, AU_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-5, T-P-10, T-P-11, T-P-14, T-P-15, T-P-8, T-P-9, T-P-12, T-P-13, T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-IV/6_U01 potrafi rozwiązywać funkcję budynków typowych i części obiektów specjalnego przeznaczenia | AU_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-5, T-P-10, T-P-11, T-P-14, T-P-15, T-P-8, T-P-9, T-P-12, T-P-13, T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-IV/6_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…) | AU_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-15, T-P-8, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-IV/6_W02 zna w podstawowym zakresie zachodniopomorską architekturę regionalną, przemiany osadnictwa w regionie, przykłady wybitnych obiektów i zespoły urbanistyczne z terenu Pomorza Zachodniego | 2,0 | |
3,0 | zna w podstawowym zakresie zachodniopomorską architekturę regionalną, przemiany osadnictwa w regionie, przykłady wybitnych obiektów i zespoły urbanistyczne z terenu Pomorza Zachodniego w odniesieniu do opracowywanego projektu semestralnego i potrafi wymienić cechy wspólne i różnice miedzy nimi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-IV/6_U01 potrafi rozwiązywać funkcję budynków typowych i części obiektów specjalnego przeznaczenia | 2,0 | |
3,0 | student potrafi rozwiazać funkcje budynków typowych i części obiektów specjalnego przeznaczenia w wykonywanym projekcie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-IV/6_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…) | 2,0 | |
3,0 | w podstawowym zakresie potrafi zaprojektowac i zaprezentować zadany temat projektowy, wykonuje podstawowe prezentacje multimedialne na zadany temat, potrafi dostatecznie przeanalizować podobne zrealizowane tematy. stosuje poprawne rozwiazania projektowe zadanego tematu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bal W., Specyfika krajobrazu kulturowego kurortów nadmorskich. Próba określenia tożsamości kulturowej regionu nadmorskiego w kontekście postępującej degradacji krajobrazu kulturowego kurortów nadmorskich na Pomorzu Zachodnim, HOGBEN, Szczecin, 2009
- Borcz Z., Infrastruktura terenów wiejskich, Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław, 2000
- Szymski A.,Rzeszotarska-Pałka M., Felińska J., Pawłowski W., Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska-Szczecin, Szczecin, 2008
- Wieczorkiewicz W., Architektura i planowanie wsi, Of.Wyd.Pol.Warszawskiej, W-wa, 1996
- Kosiński W., Aktywizacja turystyczna małych miast, Wyd. PK, Kraków, 2000
Literatura dodatkowa
- Architektura ryglowa – wspólne dziedzictwo. Mat. konferencyjne, Tow. Wspierania Rozwoju Pomorza Zach., Szczecin, 2009
- Dąbrowski L. T., Rozwój form osadniczych, Wyd. PS, Szczecin, 1981
- Latour S., Rewaloryzacja zabytkowych miast na Pomorzu Zachodnim, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1981
- Chowaniec M., Zarys teorii i zasad kształtowania osiedli i terenów wiejskich, Wyd.pol.Krakowskiej, Kraków, 1989
- Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2006
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa, 2007
- Prawo budowlane (Dz.U. z 2006r. Nr 156 poz.1118, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002r. Nr 75 poz.690, z późn. zm.).
- Schäfer D., Das Bauernhaus im Deutschen Reiche und in seinen Grenzgebieten. Atlas, Verlag von Gerhard Kühtmann, Dresden, 1906
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003r. Nr 80 poz.717 z późn. zm.), 2003
- Wieczorkiewicz W., Budynek mieszkalny na wsi, Arkady, Warszawa, 1982