Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Historia architektury współczesnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia architektury współczesnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>, Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do XIX w |
W-2 | Lab- Wymagane zaliczenie z przedmiotu historia architektury i urbanistyki na sem I-V |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw |
C-2 | Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. |
C-3 | Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. |
C-4 | Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku. |
C-5 | Lab- Szczegółowe omówienie i rozwinięcie tematyki wykładów w oparciu o przygotowywane materiały do dyskusji (referaty, tłumaczenia artykułów), obejmujące następujące zagadnienia, style i kierunki – działalność wybitnych przedstawicieli epoki i zaakcentowanie ich roli w kształtowaniu podstawowych założeń ideowych i rozwiązań formalnych oraz funkcjonalnych architektury XX w. (m.in. F.L. Wright, Le Corbusier, A. Gaudi, W. Gropius, L. Mies van der Rohe) Na tle światowych trendów architektonicznych omówiona zostaje problematyka powojennej architektury polskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska. | 4 |
T-L-2 | Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius. | 4 |
T-L-3 | Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania. | 4 |
T-L-4 | Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange. | 4 |
T-L-5 | Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech. | 4 |
T-L-6 | Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm. | 4 |
T-L-7 | Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej. | 4 |
T-L-8 | rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna , studiowanie literatury do przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
M-2 | Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Opracowanie multimedialne na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Lab- Ocena referatu i ocena aktywności na zajęciach |
S-5 | Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-V/6_W01 zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne | AU_1A_W23 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
AU_1A_CS1-V/6_W02 zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce | AU_1A_W24 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-V/6_U01 potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne ,merytoryczne i techniczne z zakresu architektury urbanistyki i innych dziedzin sztukii | AU_1A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-V/6_K01 popularyzuje wiedzę o architekturze i urbanistyce | AU_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-V/6_W01 zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne | 2,0 | |
3,0 | zna pobieżnie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-V/6_W02 zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce | 2,0 | |
3,0 | zna w podstawowym zakresie najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-V/6_U01 potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne ,merytoryczne i techniczne z zakresu architektury urbanistyki i innych dziedzin sztukii | 2,0 | |
3,0 | sporadycznie zabiera glos w dyskusji, w ograniczonym zakresie wyraża swoje zdanie na dany temat, dostatecznie opracowuje prezentacje multimedialne na zadane tematy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-V/6_K01 popularyzuje wiedzę o architekturze i urbanistyce | 2,0 | |
3,0 | popularyzuje podstawową wiedzę o architekturze i urbanistyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kotula A. , Krakowski P., Architektura Współczesna, zarys rozwoju, Wyd. Literackie, Kraków, 1967
- Giedion Z., Czas przestrzeń, architektura, PWN, Warszawa, 1968
- Pevsner N., Pionierzy współczesności, Pionierzy współczesności, Warszawa, 1976
- Banham R., Rewolucja w architekturze, WaiF, Warszawa, 1979
- Szymski A., Powstanie i rozwój architektury współczesnej, Zapol, Szczecin, 1989, cz. 1
- Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1987
- Jencks Ch., Architektura późnego modernizmu, Arkady, Warszawa, 1989
- Jencks Ch., Architektura postmodernistyczna, Arkady, Warszawa, 1989
- Latour St., Szymski A, Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, PWN, Warszawa, 1985
- Derek Walker, Great Engineers, Academy Editions, London, 1987
- Sharp D., 20th century architectur, Lund Humphries, 1991
- Wolfgang Bruchmann, Jens Muller - redekcja, Grosse Architekten, Vienand, Hauser, Kolonia, 1992, 2 tomy, Publikacja czasopisma Hauser
- Andreas Papadakis, editor, Japanese Architecture II, AD Architectural Design, Londyn, 1992
- Trewin Copplestone, Frank Lloyd Wright, Arkady, Warszawa, 1998
- Theophil Hansen, Vienna. Art and Architecture, Konemann Verlaggesellschaft, Kolonia, 1999
- Barbara Ostrowska, przekład, Secesja, Konemann Verlagsgesellschaft, Kolonia, 2000
- Szymski A. Dawidowski R. , Długopolski R., Architektura modernistyczna lat 1928-1940 na obszarze Pomorza Zachodniego, Wyd. Walkowska, Szczecin, 2001
- Peter Zumthor, Myślenie architekturą, Karakter, 2011
- Le Corbusier, W stronę architektury, CA, Paryż, Warszawa, 2012, II
- Juhani Pallasmaa, Oczy Skóry. Architektura i zmysły, Instytut Architektury, 2012
- Walter Gropius, Pełnia architektury, Karakter, 2014
- Steen Eiler Rasmussen, Odczuwanie architektury, Karakter, 2015
- Andrzej Basista, Architektura jako sztuka, Universitas, 2016
- Philip Wilkinson, Architektura- wizje niezrealizowane, Rebis, 2018
Literatura dodatkowa
- Peter Buchanan, Renzo Piano Building Workshop, Phaidon, London, 1995
- Leon Krier, Architektura Wspólnoty, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2011
- Le Corbusier, Karta Ateńska, Fundacja Centrum Archhitektury, 2016
- Filip Springer, Źle urodzone, Karakter, 2017
- Radosław Gajda, Natalia Szcześniak, ArchiStorie. Jak odkrywać przestrzeń miast., SIW Znak, Kraków, 2018
- Adolf Loos, Ornament i zbrodnia. Eseje wybrane., Fundacja Centrum Architektury, 2020