Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne-5B:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie urbanistyczne-5B | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>, Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl>, Mikołaj Heigel <mheigel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność analizy uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych i krajobrazowych struktur miejskich |
W-2 | Umiejętność kształtowania struktur miejskich pod względem kompozycyjnym, obsługi klomunikacyjnej, układu zieleni i niezbędnej infrastruktury rekreacyjnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności syntetycznej analizy uwarunkowań przestrzennych oraz wytycznych prawa miejscowego, wyciągania wniosków w celu przełożenia na język form przestrzennych |
C-2 | Nabycie umiejętności warsztatowych posługiwania się modelami 3D i schematami urbanistycznymi w fazie analitycznej i prezentacji koncepcji projektowej |
C-3 | Nabycie umiejętności posługiwania się prawem miejscowym poprzez wdrażanie regulacji planu miejscowego w konkretną wizję przestrzenno-krajobrazową dla wybranego fragmentu miasta |
C-4 | Nabycie umiejętności tworzenia wysokiej jakości środowiska miejskiego i przyjaznej, o indywidualnych cechach krajobrazu przestrzeni, dostosowanej do współczesnych potrzeb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad realizacji, podział na grupy projektowe | 3 |
T-P-2 | Wizja lokalna, wstępna inwentaryzacja, budowa modelu 3D stanu istniejącego | 3 |
T-P-3 | Analiza uwarunkowań zewnętrznych, w tym ustalonych w obowiązującym studium kierunków zagospodarowania obszaru | 6 |
T-P-4 | Analiza ustaleń Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (model 3D i schematy kompzycyjne) | 6 |
T-P-5 | Publiczna prezentacja wyników dotychczasowej pracy | 3 |
T-P-6 | Sporządzenie koncepcji zagospodarowania przestrzennego obszaru opracowania z uwzględniem wniosków z analiz i ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego | 21 |
T-P-7 | Publiczna prezentacja projektu | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Zakres merytoryczny przedmiotu i prezentacja wymagań warsztatowych (rola modelowania 3D i schematy urbanistyczne w projektowaniu). | 2 |
T-W-3 | Planowanie transformacji obszarów miejskich, kształtowanie przestrzeni publicznych | 3 |
T-W-4 | Planowanie przestrzenne na szczeblu krajowym, wojewódzkim i gminnym | 3 |
T-W-5 | Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego | 1 |
T-W-6 | Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego – podstawy prawne i przykłady realizacji | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Dobór osób w zespole, wybór terenu | 1 |
A-P-2 | Sporządzenie szkicowej inwentaryzacji Identyfikacja problemów Wykonanie dokumentacji fotograficznej | 6 |
A-P-3 | Budowa modelu 3D stanu istniejacego | 18 |
A-P-4 | Wykonanie analizy i sporządzenie mapy obrazującej: - położenie obszaru opracowania w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miasta - położenie obszaru opracowania w stosunku do układu przyrodniczego miasta - dostepność komunikacyjną obszaru opracowania i powiązania transportowe - ocenę ustalonych kierunków zagospodarowania przestrzennego w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin | 30 |
A-P-5 | Wykonanie analizy ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do obszaru opracowania w formie graficznej oraz na modelu 3D | 34 |
A-P-6 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej i przedstawienie jej z omówieniem | 3 |
A-P-7 | Wykonanie mapy zagospodarowania obszaru, wizualizacja projektu. Przygotowanie pracy do oddania w formie drukowanej i elektronicznej, przygotowania prezentacji końcowej | 85 |
A-P-8 | Przedstawienie projektu w formie multimedialnej Dyskusja i podsumowanie wyników pracy | 3 |
180 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane podczas wykładów, ewentualna dyskusja | 14 |
A-W-2 | Paca własna, studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Kolkwium zaliczające w formie pisemnej | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykłady |
M-2 | Metody aktywizujące - seminarium |
M-3 | Metody praktyczne - projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca - ocena postępu prac w trakcie cotygodniowych korekt i konsultacji, ocena pośrednia na seminarium po zakończeniu etapu analiz |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca - ocena złożonej pracy projektowej i sposobu jej prezentacji na seminarium końcowym, ocena frekwencji na ćwiczeniach i wykładach, ocena pisemnego kolokwium będącego sprawdzianem nabytej wiedzy teoretycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/5B_W01 Zna zakres i konstrukcję dokumentów planistycznych na poziomie kraju, województwa i gminy oraz ich przełożenia na konkretne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne | AU_1A_W22, AU_1A_W10 | — | — | C-1, C-3 | T-P-3, T-P-4 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
AU_1A_CS1-XIV/5B_W02 Zna przykłady transformacji obszarów miejskich, zasady projektowania nowych założeń urbanistycznych | AU_1A_W21, AU_1A_W24 | — | — | C-4 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/5B_U01 Potrafi wykonać mapy dotyczące analiz planistycznych, mapę koncepcji rozwiązania urbanistycznego wraz ze schematami funkcjonowania zespołu oraz przedstawić projekt w formie trójwymiarowej poprzez wizualizacje | AU_1A_U11, AU_1A_U23 | — | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-4, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2 |
AU_1A_CS1-XIV/5B_U02 Potrafi projektować wielofunkcyjne zespoły miejskie z uwzględnieniem złożonych uwarunkowań oraz regulacji wynikających z obowiązującego prawa miejscowego | AU_1A_U20 | — | — | C-4, C-3 | T-P-3, T-P-6, T-P-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2 |
AU_1A_CS1-XIV/5B_U03 Potrafi prawidłowo dobrać program funkcjonalny na podstawie wykonanych analiz uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych | AU_1A_U22 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-P-3, T-P-6, T-P-4, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/5B_K01 Potrafi współpracować w czteroosobowym zespole i przygotować wspólne opracowanie, jako wynik pracy semestralnej | AU_1A_K01 | — | — | C-4, C-2 | T-P-7, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-6, T-P-5 | M-2, M-3 | S-2 |
AU_1A_CS1-XIV/5B_K02 Nabywając wiedzę, umiejętności i świadomość wagi architektury i urbanistyki w wysokiej jakości życia, jest gotowy do szerzenia tej dziedziny w społeczeństwie | AU_1A_K06 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-P-7, T-P-3, T-P-5, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/5B_W01 Zna zakres i konstrukcję dokumentów planistycznych na poziomie kraju, województwa i gminy oraz ich przełożenia na konkretne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne | 2,0 | |
3,0 | Uwzględnienie w koncepcji zagospodarowania zasadniczych elementów ustalonych w dokumentach planistycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/5B_W02 Zna przykłady transformacji obszarów miejskich, zasady projektowania nowych założeń urbanistycznych | 2,0 | |
3,0 | Koncepcja zagospodarowania terenu spełniająca podstawowe kryteria zakresu pracy pod względem programowym i rozwiązania funkcjonalno - przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/5B_U01 Potrafi wykonać mapy dotyczące analiz planistycznych, mapę koncepcji rozwiązania urbanistycznego wraz ze schematami funkcjonowania zespołu oraz przedstawić projekt w formie trójwymiarowej poprzez wizualizacje | 2,0 | |
3,0 | Spełnienie wymogu formalnego zakresu pracy semestralnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/5B_U02 Potrafi projektować wielofunkcyjne zespoły miejskie z uwzględnieniem złożonych uwarunkowań oraz regulacji wynikających z obowiązującego prawa miejscowego | 2,0 | |
3,0 | Przyjęty prawidłowy program funkcjonalny, uniknięcie zasadniczych błędów w rozwiązaniu przestrzennym, uwzględnienie ustaleń dokumentów planistycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/5B_U03 Potrafi prawidłowo dobrać program funkcjonalny na podstawie wykonanych analiz uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych | 2,0 | |
3,0 | Przyjęty w rozwiąznaiu projektowym program funkcjonalny nie kolidujący z regulacjami dokumentów planistycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/5B_K01 Potrafi współpracować w czteroosobowym zespole i przygotować wspólne opracowanie, jako wynik pracy semestralnej | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie wymaganych elementów projektu w niezmienionym składzie osobowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/5B_K02 Nabywając wiedzę, umiejętności i świadomość wagi architektury i urbanistyki w wysokiej jakości życia, jest gotowy do szerzenia tej dziedziny w społeczeństwie | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje dostateczną świadomość odpowiedzialności zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Maciej Chmielewski, Teoria urbanistyki w planowaniu i projektowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-7207-907-7
- Leon Krier, Architektura wspólnoty, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, 2011, ISBN 978-83-7453-054-5
- Kevin Lynch, Obraz miasta, Wydawnictwo Archivolta Michał Stępień, Kraków, 2011, ISBN 978-83-931118-0-0
- Jan Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, Kraków, 2009, ISBN 978-83-928610-0-3
- Jan Gehl, Miasta dla ludzi, RAM AB, Kraków, 2014, I, ISBN: 978-83-928610-4-1
- Gordon Cullen, Obraz miasta. The Concise Townscape, Wydawca Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN", Lublin, 2011, ISBN 978-83-61064-22-0, Wydanie skrócone
- Praca zbiorowa pod redakcją Piotra Lorensa i Justyny Martyniuk-Pęczek, Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk, 2009, ISBN 978-83-89649-26-3
- Losantos Agata, Santos Quartino Daniela, Vranckx Bridges, Krajobraz miejski. Nowe trendy, nowe inspiracje, nowe rozwiązania, TMC, Warszawa, 2008, ISBN: 978-83-925890-0-6
- Jane Jacobs, Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, CA Centrum Aechitektury, Warszawa, 2014, Wydanie I, ISBN: 978-83-937716-3-9
- Sławomir Gzell, Wykłady o współczesnej urbanistyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2015, ISBN: 978-83-7814-327-7
- Zbigniew Zuziak, O tożsamości urbanistyki, Wydawnictwo PK, Kraków, 2008
- Anna Karwińska, Gospodarka przestrzenna, uwarunkowania społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Zbiór studiów pod redakcją Cezarego Kardasza, Julii Możdżeń, Magdaleny Spychaj, Miasto jako fenomen społeczny i kulturowy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2012, ISBN 978-83-231-2796-3
- Praca zbiorowa pod redakcją naukową Mikołaja Madurowicza, Wartościowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, WEMA Wydawnictwo-Poligrafia, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-928876-7-6
- Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2012, ISBN 978-83-7383-476-7
- Praca zbiorowa, Coś, które nadchodzi. Architektura XXI wieku, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-62418-12-1
- Andrzej Majer, Socjologia i przestrzeń miejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-01-16328-0
- Ewa Rewers, Post-Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, UNIVERSITAS, Kraków, 2005, ISBN 83-242-0351-6