Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie ruralistyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie ruralistyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mikołaj Heigel <mheigel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu - projektowanie urbanistyczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Przeprowadzenie wizji lokalnej w obszarze wybranej do opracowania jednostki osadnictwa wiejskiego, sporządzenie wstępnej dokumentacji inwentaryzacyjnej, historycznej i zdjęciowej. | 6 |
A-P-3 | Wykonanie części analitycznej dotyczącej uwarunkowań egzogenicznych w zakresie powiązań oraz endogenicznych w zakresie inwentaryzacji, analiz fizjonomicznych zasobów krajobrazu, układu funkcjonalno-przstrzennego, procesów przekształceń. | 15 |
A-P-4 | Opracowanie w formie warsztatów koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranej jednostki osadniczej. | 15 |
A-P-5 | Wykonanie koncepcji szczegółowej wybranego fragmentu wsi. | 9 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. Dla uzyskania pozytywnej oceny z wykładów studentci są zobowiazany do prezentacji wybranego zagadnienia dotyczącego osadnictwa wiejskiego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje poprzez prezentację wybranego zagadnienia osadnictwa wiejskiego w aspekcie decyzji planistycznych podjętych w projekcie przekształceń wiejskiej jednostki osadniczej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-III/5_W01 Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej. | AU_1A_W13, AU_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-III/5_U01 Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego. | AU_1A_U10, AU_1A_U11, AU_1A_U13, AU_1A_U22 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
AU_1A_DS1-III/5_U02 Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji. | AU_1A_U11, AU_1A_U12, AU_1A_U19, AU_1A_U22 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_1A_DS1-III/5_U03 Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej. | AU_1A_U13, AU_1A_U19 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-III/5_K01 Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji. | AU_1A_K01, AU_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-III/5_W01 Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej. | 2,0 | |
3,0 | Przyotowanie projektu w oparciu o wiedze z wykładów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-III/5_U01 Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego. | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_DS1-III/5_U02 Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji. | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_DS1-III/5_U03 Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej. | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-III/5_K01 Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji. | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bański J, Geografia polskiej wsi, PWE, Warszawa, 2006
- Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
- Zimnicka A., Czernik L., Vademecum wsi podmiejskiej, jakość zagospodarowania przestrzennego, Wyd.Hogben, Szczecin, 2007
- Zimnicka A. Czernik L., Kształtowanie przestrzeni wsi podmiejskiej, Wyd.Hogben, Szczecin, 2007
- Szymski A. Rzeszotarska-Pałka M. Ignaczak-Felińska M. Pawłowski W., Wieś Pomorska wczoraj i dziś, Wyd. Walkowska, Szczecin, 2006
- Zaniewska H., Pawłat-Zawrzykraj A, Gloza-Musiał H., Zagospodarowanie przestrzenne i zabudowa wsi, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2000
- Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Oficyna wydawnivza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
- Szymańska D., Urbanizacja na świecie, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Szulc H., Morfogeneza osiedli wiejskich w Polsce., IGiPZ PAN, Warszawa, 1995
- Galent Nick, Anderson Johan, Bianconi Marco, Planning on the Edge – Context for Planning at the Rural-Urban Fringe, Routledge Taylor&Francis Group, London and New York, 2006
- Segal R., Cities of dispersal, Academy Press, London, 2008