Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Ergonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw projektowania architektonicznego, geometrii i materiałoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
C-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1ERGONOMIA - początki, cele i zadania; specjalizacje ergonomiczne i obszary zastosowań; ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; ergonomia w projektowaniu architektonicznym i życiu codziennym użytkowników przestrzeni: ergonomia a BHP; nadzór nad warunkami pracy.1
T-W-2INŻYNIERSKA WIEDZA O LUDZKIM ORGANIŹMIE - endo- i egzogeniczne przyczyny zróznicowania cech budowy ludzkiego ciała; kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; odwzorowania ludzkiego ciała - preracjonalne, klasyczne koncepcje piękna ludzkiego ciała; Modulor Le Corbusiera i jego krytyka.1
T-W-3ANTROPOMETRIA - Zasady pomiaru ludzkiego ciała; dane antropometryczne; atlasy polskie i europejskie; rozkład częstości występowania wymiarów i ich praktyczna interpretacja; fantomy; antropometria numeryczna.1
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.1
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.1
T-W-6DETERMINANTY SPRAWNOŚCI WIDZENIA - spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia.1
T-W-7POZYCJA SIEDZĄCA I SPRZĘT DO SIEDZENIA - biomechanika i fizjologia pozycji siedzącej przy pracy; warianty pozycji siedzącej; kryteria prawidłowej pozycji siedzącej; krzesło uniwersalne i fotel do pracy; kryteria ergonomiczne; specjalne i innowacyjne sprzęty do siedzenia.1
T-W-8OPTYMALIZACJA PRZESTRZENI PRACY - zakresy optymalizacji; optymalna pozycja pracy (8 kryteriów); zasady ergonomiczności przestrzeni pracy rąk; optymalizacja przestrzeni widzenia; optymalizacja wysokości płaszczyzny pracy w pozycji siedzącej i stojącej; pomieszczenia pracy, warunki oświetlenia, wentylacji, czunniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe.1
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.1
T-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.1
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.1
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.1
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.1
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.1
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach obowiązkowy15
A-W-2Studia literatury, przyswojenie wiedzy z wykładów (opracowanie referatu)15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Ćwiczenia klauzurowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu problemów ergonomicznych oraz omawianiu ich wyników
M-4Zajęcia terenowe z wykorzystaniem wózków inwalidzkich i innych sprzętów pomocniczych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych.
S-2Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/C/01_W01
zna cele i zadania ergonomii oraz obszary jej zastosowania; zna przyczyny zróżnicowania cech budowy anatomicznej ludzkiego ciała; zna podstawowe kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; zna zasady pomiarów antropometrycznych; ma podstawową wiedzę z zakresu biomechanicznych i fizjologicznych uwarunkowaniach sprawności ludzkiego organizmu.
AU_1A_W04, AU_1A_W14C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-3
AU_1A_S1/C/01_W02
zna metody optymalizacji ergonomicznej stanowisk pracy przy komputerze; zna zasady projektowania uniwersalnego; zna cele i metody przystosowania obiektów i przestrzeni publicznych do potrzeb użytkowników z niepełosprawnosciami; ma wiedzę z zakresu ergonomii mieszkania, pomieszczeń kuchennych i hig.-sanitarnych.
AU_1A_W04, AU_1A_W14C-2, C-3T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/C/01_U01
potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy przy komputerze
AU_1A_U09C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-3
AU_1A_S1/C/01_U02
potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all
AU_1A_U09C-2, C-3T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/C/01_K01
unika rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
AU_1A_K03, AU_1A_K04C-1, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-3
AU_1A_S1/C/01_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
AU_1A_K03, AU_1A_K04C-3T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/C/01_W01
zna cele i zadania ergonomii oraz obszary jej zastosowania; zna przyczyny zróżnicowania cech budowy anatomicznej ludzkiego ciała; zna podstawowe kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; zna zasady pomiarów antropometrycznych; ma podstawową wiedzę z zakresu biomechanicznych i fizjologicznych uwarunkowaniach sprawności ludzkiego organizmu.
2,0
3,0Zna normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, somatograficznej; zna zasady optymalizacji przestrzeni pracy fizycznej i umysłowej; zna zasady doboru ergonomicznych narzędzi i sprzętów na stanowisku pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_S1/C/01_W02
zna metody optymalizacji ergonomicznej stanowisk pracy przy komputerze; zna zasady projektowania uniwersalnego; zna cele i metody przystosowania obiektów i przestrzeni publicznych do potrzeb użytkowników z niepełosprawnosciami; ma wiedzę z zakresu ergonomii mieszkania, pomieszczeń kuchennych i hig.-sanitarnych.
2,0
3,0Zakres wiedzy o kategoriach osób z niepełnosprawnosciami oraz o ich potrzebach; o niektórych metodach i środkach korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania obiektów i przestrzeni publicznej dla wszystkich grup użytkowników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/C/01_U01
potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy przy komputerze
2,0
3,0Potrafi wykorzystać wiedzę ergonomiczną w projektowaniu architektonicznym; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne dosięgalności oraz pola widzenia są poprawne; częściowa koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej; analizy rysunkowe przedstawione w sposób czytelny i staranny.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_S1/C/01_U02
potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all
2,0Zadanie 2 - nie zna zasad projektowania uniwersalnego i synestetycznego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni i nie potrafi ich zrównoważyć; nie potrafi wykorzystać elementów zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; nie rozróżnia rozwiązań segregacyjnych i integracyjnych.
3,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać niektóre elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji jednego z bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; stosuje rozwiązania i urządzenia segregacyjne.
3,5Zadanie 2 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji niektórych bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne.
4,5Zadanie 2 -ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/C/01_K01
unika rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
2,0
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną architektury; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia i niesamodzielny; mało wrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,55,0
5,0
AU_1A_S1/C/01_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
2,0
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną architektury; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia i niesamodzielny; mało wrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyński M., Ergonomia, Skrypt wykładów, Szczecin, 2009, www.maczynski.ps.pl
  2. Dane ergonomiczne do projektowania stanowisk pracy. Sfery pracy kończyn górnych. Wymiary., PKN, 1991, PN-91/N-08018
  3. Dane ergonomiczne do projektowania. Granice zasięgu rąk, wymiary., PKN, 1980, PN-80/N-08001
  4. Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, COIP.PIB, 2001
  5. Kuldschun, H., Rossmann, E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
  6. Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Pakiet edukacyjny dla szkół wyższych, CIOP.PIB, 2006, www: nauka.gov.pl
  7. Schwartz, L., Skaradzińska, M., Bola, T., Vademecum projektanta - problemy osób niepełnosprawnych, IWP, Warszawa, 1991, t:1,2,3,4

Literatura dodatkowa

  1. ABC...Mieszkanie bez barier, Fundacja Dom Dostepny, Warszawa, 2003
  2. Grandjean, E., Ergonomia mieszkania, Arkady, Warszawa, 1978
  3. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne, CEBRON, Warszawa, 1996
  4. Tytyk E., Projektowanie ergonomiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań, 2001
  5. Złowodzki M., O ergonomii i architekturze, Wydawnictwo PK, Kraków, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1ERGONOMIA - początki, cele i zadania; specjalizacje ergonomiczne i obszary zastosowań; ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; ergonomia w projektowaniu architektonicznym i życiu codziennym użytkowników przestrzeni: ergonomia a BHP; nadzór nad warunkami pracy.1
T-W-2INŻYNIERSKA WIEDZA O LUDZKIM ORGANIŹMIE - endo- i egzogeniczne przyczyny zróznicowania cech budowy ludzkiego ciała; kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; odwzorowania ludzkiego ciała - preracjonalne, klasyczne koncepcje piękna ludzkiego ciała; Modulor Le Corbusiera i jego krytyka.1
T-W-3ANTROPOMETRIA - Zasady pomiaru ludzkiego ciała; dane antropometryczne; atlasy polskie i europejskie; rozkład częstości występowania wymiarów i ich praktyczna interpretacja; fantomy; antropometria numeryczna.1
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.1
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.1
T-W-6DETERMINANTY SPRAWNOŚCI WIDZENIA - spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia.1
T-W-7POZYCJA SIEDZĄCA I SPRZĘT DO SIEDZENIA - biomechanika i fizjologia pozycji siedzącej przy pracy; warianty pozycji siedzącej; kryteria prawidłowej pozycji siedzącej; krzesło uniwersalne i fotel do pracy; kryteria ergonomiczne; specjalne i innowacyjne sprzęty do siedzenia.1
T-W-8OPTYMALIZACJA PRZESTRZENI PRACY - zakresy optymalizacji; optymalna pozycja pracy (8 kryteriów); zasady ergonomiczności przestrzeni pracy rąk; optymalizacja przestrzeni widzenia; optymalizacja wysokości płaszczyzny pracy w pozycji siedzącej i stojącej; pomieszczenia pracy, warunki oświetlenia, wentylacji, czunniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe.1
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.1
T-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.1
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.1
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.1
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.1
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.1
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach obowiązkowy15
A-W-2Studia literatury, przyswojenie wiedzy z wykładów (opracowanie referatu)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/01_W01zna cele i zadania ergonomii oraz obszary jej zastosowania; zna przyczyny zróżnicowania cech budowy anatomicznej ludzkiego ciała; zna podstawowe kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; zna zasady pomiarów antropometrycznych; ma podstawową wiedzę z zakresu biomechanicznych i fizjologicznych uwarunkowaniach sprawności ludzkiego organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.
AU_1A_W14C.W2. absolwent zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka;
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
Treści programoweT-W-2INŻYNIERSKA WIEDZA O LUDZKIM ORGANIŹMIE - endo- i egzogeniczne przyczyny zróznicowania cech budowy ludzkiego ciała; kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; odwzorowania ludzkiego ciała - preracjonalne, klasyczne koncepcje piękna ludzkiego ciała; Modulor Le Corbusiera i jego krytyka.
T-W-3ANTROPOMETRIA - Zasady pomiaru ludzkiego ciała; dane antropometryczne; atlasy polskie i europejskie; rozkład częstości występowania wymiarów i ich praktyczna interpretacja; fantomy; antropometria numeryczna.
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.
T-W-6DETERMINANTY SPRAWNOŚCI WIDZENIA - spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia.
T-W-7POZYCJA SIEDZĄCA I SPRZĘT DO SIEDZENIA - biomechanika i fizjologia pozycji siedzącej przy pracy; warianty pozycji siedzącej; kryteria prawidłowej pozycji siedzącej; krzesło uniwersalne i fotel do pracy; kryteria ergonomiczne; specjalne i innowacyjne sprzęty do siedzenia.
T-W-8OPTYMALIZACJA PRZESTRZENI PRACY - zakresy optymalizacji; optymalna pozycja pracy (8 kryteriów); zasady ergonomiczności przestrzeni pracy rąk; optymalizacja przestrzeni widzenia; optymalizacja wysokości płaszczyzny pracy w pozycji siedzącej i stojącej; pomieszczenia pracy, warunki oświetlenia, wentylacji, czunniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe.
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, somatograficznej; zna zasady optymalizacji przestrzeni pracy fizycznej i umysłowej; zna zasady doboru ergonomicznych narzędzi i sprzętów na stanowisku pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/01_W02zna metody optymalizacji ergonomicznej stanowisk pracy przy komputerze; zna zasady projektowania uniwersalnego; zna cele i metody przystosowania obiektów i przestrzeni publicznych do potrzeb użytkowników z niepełosprawnosciami; ma wiedzę z zakresu ergonomii mieszkania, pomieszczeń kuchennych i hig.-sanitarnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.
AU_1A_W14C.W2. absolwent zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka;
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
C-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zakres wiedzy o kategoriach osób z niepełnosprawnosciami oraz o ich potrzebach; o niektórych metodach i środkach korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania obiektów i przestrzeni publicznej dla wszystkich grup użytkowników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/01_U01potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy przy komputerze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U09A.U9. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
Treści programoweT-W-3ANTROPOMETRIA - Zasady pomiaru ludzkiego ciała; dane antropometryczne; atlasy polskie i europejskie; rozkład częstości występowania wymiarów i ich praktyczna interpretacja; fantomy; antropometria numeryczna.
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.
T-W-6DETERMINANTY SPRAWNOŚCI WIDZENIA - spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia.
T-W-7POZYCJA SIEDZĄCA I SPRZĘT DO SIEDZENIA - biomechanika i fizjologia pozycji siedzącej przy pracy; warianty pozycji siedzącej; kryteria prawidłowej pozycji siedzącej; krzesło uniwersalne i fotel do pracy; kryteria ergonomiczne; specjalne i innowacyjne sprzęty do siedzenia.
T-W-8OPTYMALIZACJA PRZESTRZENI PRACY - zakresy optymalizacji; optymalna pozycja pracy (8 kryteriów); zasady ergonomiczności przestrzeni pracy rąk; optymalizacja przestrzeni widzenia; optymalizacja wysokości płaszczyzny pracy w pozycji siedzącej i stojącej; pomieszczenia pracy, warunki oświetlenia, wentylacji, czunniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe.
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać wiedzę ergonomiczną w projektowaniu architektonicznym; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne dosięgalności oraz pola widzenia są poprawne; częściowa koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej; analizy rysunkowe przedstawione w sposób czytelny i staranny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/01_U02potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U09A.U9. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
C-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zadanie 2 - nie zna zasad projektowania uniwersalnego i synestetycznego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni i nie potrafi ich zrównoważyć; nie potrafi wykorzystać elementów zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; nie rozróżnia rozwiązań segregacyjnych i integracyjnych.
3,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać niektóre elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji jednego z bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; stosuje rozwiązania i urządzenia segregacyjne.
3,5Zadanie 2 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji niektórych bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne.
4,5Zadanie 2 -ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/01_K01unika rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K03B.S1. absolwent jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii;
AU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
C-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-1ERGONOMIA - początki, cele i zadania; specjalizacje ergonomiczne i obszary zastosowań; ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; ergonomia w projektowaniu architektonicznym i życiu codziennym użytkowników przestrzeni: ergonomia a BHP; nadzór nad warunkami pracy.
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.
T-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną architektury; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia i niesamodzielny; mało wrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,55,0
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/01_K02działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K03B.S1. absolwent jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii;
AU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-1ERGONOMIA - początki, cele i zadania; specjalizacje ergonomiczne i obszary zastosowań; ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; ergonomia w projektowaniu architektonicznym i życiu codziennym użytkowników przestrzeni: ergonomia a BHP; nadzór nad warunkami pracy.
T-W-2INŻYNIERSKA WIEDZA O LUDZKIM ORGANIŹMIE - endo- i egzogeniczne przyczyny zróznicowania cech budowy ludzkiego ciała; kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; odwzorowania ludzkiego ciała - preracjonalne, klasyczne koncepcje piękna ludzkiego ciała; Modulor Le Corbusiera i jego krytyka.
T-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną architektury; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia i niesamodzielny; mało wrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0