Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Metody wyceny nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody wyceny nieruchomości | ||
Specjalność | Wycena i zarządzanie nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu praw do nieruchomości oraz rynku nieruchomości |
W-2 | Posiadanie umiejętności wyboru źródeł i gromadzenia danych dla potrzeb wyceny |
W-3 | Znajomość podstaw ekonomii |
W-4 | Znajomość metod statystyki opisowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podejść, metod i technik wyceny |
C-2 | Poznanie rodzajów nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych |
C-3 | Poznanie sposobów wyceny nieruchomości zurbanzowanych i specjalnych |
C-4 | Poznanie sposobów wyceny dla celów szczególych |
C-5 | Poznanie sposobów wyceny praw rzeczowych i zobowiazań umownych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metoda porównywania parami i korygowania ceny średniej | 6 |
T-A-2 | Metoda inwestycyjna i metoda zysków: technika kapitalizacji prostej i technika dyskontowania strumieni dochodów | 5 |
T-A-3 | Metoda kosztów odtworzenia i kosztów zastapienia: technika szczegółowa, technika elementów scalonych i technika wskaźnikowa | 5 |
T-A-4 | Metoda pozostałościowa, metoda kosztów likwidacji i metoda wskaźników szacunkowych gruntów | 5 |
T-A-5 | Wycena prawa własności | 2 |
T-A-6 | Wycena prawa użytkowania wieczystego | 3 |
T-A-7 | Wycena ograniczonch praw rzeczowych i zobowiązań umownych | 3 |
T-A-8 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych niezabudowanych i zabudowanych | 8 |
T-A-9 | Wycena dla potrzeb planistycznych | 3 |
T-A-10 | Wycena dla potrzeb ustalenia opłat adiacenckich | 3 |
T-A-11 | Określanie wartości nakladów na nieruchomości | 3 |
T-A-12 | Odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości | 3 |
T-A-13 | Wycena nieruchomości dla potrzeb zabezpieczenia wierzytelności | 3 |
T-A-14 | Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzania infrastruktury technicznej | 2 |
T-A-15 | Wycena nieruchomości pozostawionych poza granicami RP, nieruchomości zabytkowych oraz położonych na złożach kopalin | 2 |
T-A-16 | Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością | 3 |
T-A-17 | Dokumentacja procesu wyceny | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w Polsce | 5 |
T-W-2 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych | 2 |
T-W-3 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych | 3 |
T-W-4 | Wycena praw rzeczowych i zobowiązań umownych | 2 |
T-W-5 | Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością i wybrane zagadninia wyceny masowej | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie dorozwiązywania zadań | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 26 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
A-A-6 | Kolokwium | 2 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny, objaśnienie i wyjaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwia pisemne oceniające umiejetność samodzielnego obliczania wartości przy zastosowaniu właściwej metody w zależności od rodzaju nieruchomości i praw do nieruchomości oraz celu wyceny |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D4/04_W01 Zna definicje i rodzaje wartości, rodzaje praw do nieruchomości oraz cele wyceny nieruchomości | Z_1A_W01 | — | C-2, C-1, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-13, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-12 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Z_1A_D4/04_W02 Definiuje, rozróżnia i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości | Z_1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Z_1A_D4/04_W03 Charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości | Z_1A_W01 | — | C-2, C-1, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-13, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-12 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D4/04_U01 Oblicza wartość nieruchmości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania | Z_1A_U01 | — | C-2, C-1, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-13, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-12 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Z_1A_D4/04_U02 Ocenia przedmiot wyceny i określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość nieruchomości dla różnych celów | Z_1A_U01 | — | C-2, C-1, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-13, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-12 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D4/04_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia wyceny nieruchomości w praktyce | Z_1A_K03 | — | C-2, C-1, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-13, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-17, T-A-12 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D4/04_W01 Zna definicje i rodzaje wartości, rodzaje praw do nieruchomości oraz cele wyceny nieruchomości | 2,0 | nie zna definicji i rodzajów wartości, rodzajów praw do nieruchomości oraz celów wyceny nieruchomości |
3,0 | zna definicje i rodzaje wartości, rodzaje praw do nieruchomości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna definicje i rodzaje wartości, rodzaje praw do nieruchomości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna definicje i rodzaje wartości, rodzaje praw do nieruchomości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | zna definicje i rodzaje wartości, rodzaje praw do nieruchomości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna definicje i rodzaje wartości, rodzaje praw do nieruchomości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
Z_1A_D4/04_W02 Definiuje, rozróżnia i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości | 2,0 | nie definiuje, nie rozróżnia i nie objaśnia podejść, metod i technik wyceny nieruchomości |
3,0 | definiuje, rozróżnia i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | definiuje, rozróżnia i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | definiuje, rozróżnia i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | definiuje, rozróżnia i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | definiuje, rozróżnia i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
Z_1A_D4/04_W03 Charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości | 2,0 | nie charakteryzuje sposobów szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości |
3,0 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D4/04_U01 Oblicza wartość nieruchmości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania | 2,0 | nie oblicza wartości nieruchmości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - nie rozwiązuje zadań |
3,0 | oblicza wartość nieruchmości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | oblicza wartość nieruchmości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | oblicza wartość nieruchmości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu dobrym | |
4,5 | oblicza wartość nieruchmości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | oblicza wartość nieruchmości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu więcej niż dobrym | |
Z_1A_D4/04_U02 Ocenia przedmiot wyceny i określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość nieruchomości dla różnych celów | 2,0 | nie ocenia przedmiotu wyceny i nie określa celów, nie dobiera źródeł danych i nie szacuje wartość nieruchomości dla różnych celów |
3,0 | ocenia przedmiot wyceny i określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość nieruchomości dla różnych celów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ocenia przedmiot wyceny i określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość nieruchomości dla różnych celów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | ocenia przedmiot wyceny i określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość nieruchomości dla różnych celów w stopniu dobrym | |
4,5 | ocenia przedmiot wyceny i określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość nieruchomości dla różnych celów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | ocenia przedmiot wyceny i określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość nieruchomości dla różnych celów w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D4/04_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia wyceny nieruchomości w praktyce | 2,0 | brak świadomości znaczenia wyceny w praktyce |
3,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kluwer, 2020
- Dydenko J. Telega T., Wycena nieruchomości. Komentarz do ustawy o gospodarce nieruchomościami i Rozporządzenia ws wyceny i sporządzania operatu szacunkowego, Wolters Kluwer, 2018
- Wilkowska-Kołakowska D., Wycena nieruchomości. Operat szacunkowy. Rzeczoznawstwo majątkowe, Wolters Kluwer, 2014
- Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, Warszawa
- Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjka M., Tarasiewicz M., Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021
Literatura dodatkowa
- Kucharska-Stasiak E., Ekonomiczny wymiar nieruchomości, PWN, Warszawa, 2016
- Wycena, Educaterra, Olsztyn, Kwartalnik
- Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, Kwartalnik
- Ustawa z dnia 21.08.1997 o gospodarce nieruchomościami
- Rozporzadzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 ws. wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego