Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów gospodarczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie procesów gospodarczych | ||
Specjalność | Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zagadnień matematycznych |
W-2 | znajomość obsługi komputera; programu Excel |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | wypracowanie umiejętności tworzenia modeli wspomagających podejmowanie decyzji. |
C-2 | umiejetność wykorzystania algorytmów, najbardziej pomocnych w praktycznym zarządzaniu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Algorytm najkrótszej drogi w sieciach acyklicznych | 2 |
T-A-2 | Zagadnienie sieciowe z niejednorodnymi zasobami | 2 |
T-A-3 | Programowanie celowe w procesach gospodarczych | 4 |
T-A-4 | Wyznaczanie wielkości zatrudnienia | 2 |
T-A-5 | Podejmowanie decyzji w warunkach nieograniczonego horyzontu | 2 |
T-A-6 | Wielość celów w podejmowaniu decyzji | 4 |
T-A-7 | Modele z nieograniczonym horyzontem | 2 |
T-A-8 | Model odnowienia z nieskończoną liczba etapów | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Optymalne decyzje menedżerskie. Menadżer i niepewność. | 2 |
T-W-2 | Modele sieciowe w planowaniu | 2 |
T-W-3 | Systemy kolejek a organizacja inwestycji | 2 |
T-W-4 | Taksonomia modeli masowej obsługi | 2 |
T-W-5 | Klasyfikacja modeli systemów kolejkowych i ich ocena | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajeciach | 20 |
A-A-2 | Czytanie zalecanej literatury. | 4 |
A-A-3 | opracowanie studium przypadku | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach | 10 |
A-W-2 | samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o wskazaną literaturę | 10 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultaccje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Studium przypadków. |
M-4 | Wykład multimedialny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemna ocena formująca w trakcie semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach//ćwiczeniach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D5/14_W01 Student posiada wiedzę o metodach wspomagajacych proces podejmowania decyzji kierowniczych | Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Z_1A_D5/14_W02 Student potrafi scharakteryzować załozenia metod wspomagających proces podejmowania decyzji | Z_1A_W09 | — | C-1 | T-W-1, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D5/14_U01 Analizuje przyczyny przebiegu zjawisk gospodarczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji | Z_1A_U04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-6, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2 |
Z_1A_D5/14_U02 Posiada umiejetność wyboru i zastosowania właściwej metody w zależności od sytuacji | Z_1A_U04 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-8, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D5/06_K02 student potrafi pracowac samodzielnie oraz w zespole przy opracowaniu projektu modelu | Z_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Z_1A_D5/14_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | Z_1A_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-A-5 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D5/14_W01 Student posiada wiedzę o metodach wspomagajacych proces podejmowania decyzji kierowniczych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60% |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 60-67% | |
3,5 | Student posiada więcej niż dostateczną wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 68-75% | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83% | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 84-91% | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 92-100% | |
Z_1A_D5/14_W02 Student potrafi scharakteryzować załozenia metod wspomagających proces podejmowania decyzji | 2,0 | Student nie posiada umiejetnosci z metod wpomagających proces podejmowania decyzji gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60% |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejetnosci z metod wpomagających proces podejmowania decyzji gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D5/14_U01 Analizuje przyczyny przebiegu zjawisk gospodarczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60% |
3,0 | Student posiada umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 60-67% | |
3,5 | Student posiada więcej niż dostateczne umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 68-75% | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83% | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83% | |
5,0 | Student posiada bardzo dobreumiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 92-100% | |
Z_1A_D5/14_U02 Posiada umiejetność wyboru i zastosowania właściwej metody w zależności od sytuacji | 2,0 | Student nie posiada umiejętnosci z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60% |
3,0 | Student posiada umiejętnosci z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60-67% | |
3,5 | Student posiada więcej niż dostateczne umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 68-75% | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83% | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83% | |
5,0 | Student posiada bardzo dobreumiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 92-100% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D5/06_K02 student potrafi pracowac samodzielnie oraz w zespole przy opracowaniu projektu modelu | 2,0 | student nie wykazał umiejetności pracy samodzielnej i w zespole przy opracowaniu projektu w stopniu dostatecznym |
3,0 | student wykazał umiejetność pracy samodzielnej i w zespole przy opracowaniu projektu w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_D5/14_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy. Z egzaminu uzyskał ponizej 60% |
3,0 | Student posiada dostateczną świadomość swojej wiedzy Z egzaminu uzyskał 60-67% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- E. Ignasiak (red.), Badania operacyjne., PWE, Warszawa, 2001
- K. Kukuła, red, Badania operacyjne., PWNWarszawa, 2011
- W. Sikora, red, Badania operacyjne, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- T. Szapiro, red., Decyzje menedżerskie z Exelem., PWE, Warszawa, 2000
- Samuelson W., Marks S., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2009
- Wagner H. M., Badania operacyjne: zastosowania w zarządzaniu, PWE, Warszawa, 1980